همه چیز در مورد لیزر موهای زائد

0
1,071
لیزر موهای زائد

امروزه لیزر موهای زائد به یکی از شیوه‌های زیبایی محبوب در جوامع مختلف تبدیل شده است؛ در این شیوه با کمک ا انرژی نورانی متمرکزشده تلاش می‌شود تا موهای زائد سطح بدن به طور دائمی حذف شوند.  در این مقاله قصد داریم شما را با لیزر موهای زائد فواید، و عوارض جانبی آن آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

• لیزر موهای زائد چیست؟

• چرا لیزر انجام می‌شود؟

• خطرات لیزر

• چطور برای لیزر آماده شوید؟

• آن چه از لیزر انتظار خواهید داشت

• در طول جلسه لیزر چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

• پس از لیزر

• نتایج لیزر

• مختصری درباره لیزرهای خانگی

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد یک شیوه‌ی طبی است که طی آن از انرژی نورانی متمرکز استفاده می‌شود تا موهای زائد به طور دائمی از بین بروند. در طی یک جلسه درمانی لیزر موهای زائد، نوری ساطع می‌شود که توسط ملانین‌های مو جذب می‌شود. انرژی نورانی در ادامه تبدیل به گرما می‌شود که توسط فولیکول‌های مو جذب می‌شود. این آسیب درنهایت باعث می‌شود تا رشد مو به طور دائم و یا برای مدت طولانی متوقف شود.  با این که لیزر موهای زائد می‌تواند رشد موها را برای مدت طولانی به تعویق بیندازد، با این حال اغلب باعث حذف دائمی موهای زائد نمی‌شود. جلسات درمانی متعددی برای حذف موهای زائد لازم است و از سوی دیگر جلسات تکمیلی برای حفظ نتایج حاصل از درمان لازم است. لیزر موهای زائد بیشتری اثربخشی‌اش را در افرادی نشان می‌دهد که پوست روشن و موهای تیره‌ای دارند؛ با این حال برای همه انواع پوست اثربخش است.

چرا لیزر انجام می‌شود؟

لیزر با هدف حذف موهای زائد انجام می‌شود. محل‌های معمول درمان شامل پاها، صورت به ویژه چانه و بالای لب و نیز ناحیه تناسلی است؛ با این حال درمان می‌تواند در هر منطقه به جز اطراف پلک انجام شود. مناطقی که خالکوبی دارند هم نباید تحت درمان با لیزر قرار بگیرند. رنگ مو و نوع پوست هر دو بر روی اثربخشی درمان تاثیر می‌گذارند؛ اصل درمان براین اساس است که حرارت باید توسط پیگمان مو جذب شود و نه پیگمان پوست. حرارت لیزر تنها باید به فولیکول مو آسیب بزند و نه پوست؛ از این رو تفاوت زیاد بین رنگ مو و رنگ پوست می‌تواند به نتیجه ‌بخشی بهتر درمان کمک کند.  در افرادی که تفاوت کمی بین رنگ پوست و رنگ مو وجود دارد، احتمال آسیب به پوست و عدم اثربخشی درمان بیشتر است؛ با این حال تکنولوژی مربوط به لیزر امروزه پیشرفت کرده است و دستگاه‌های لیزر مخصوصی برای افرادی با پوست‌های تیره طراحی شده است. درمان لیزر برای موهای روشن که قادر به جذب نور نیستند رنگ‌های زرد، سفید، قرمز و خاکستری موثر نیست؛ با این حال طراحی لیزر برای موهای روشن درحال انجام است.

همه چیز در مورد لیزر موهای زائد

مطالعه کنید:لیزر موی زائد در زمان بارداری و شیردهی

خطرات لیزر

خطرات و عوارض جانبی لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: رنگ و نوع پوست؛ رنگ مو، نوع دستگاه و مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر با این حال شایع‌ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد شامل موارد زیر است:

• حساسیت پوست

حساسیت، قرمزی و التهاب موقتی پوست از عواض جانبی محتمل پس از انجام لیزر است. با این حال هر علامتی پس از گذشت چند ساعت برطرف می‌شود.

• تغییر پیگمان

لیزر می‌تواند رنگ ناحیه را تیره‌تر یا روشن‌ترکند. این تغییر رنگ ممکن است دائمی یا موقتی باشد. روشن شدن پوست در افرادی رخ می‌دهد که عدم تماس با نور آفتاب را قبل یا بعد از لیزر رعایت نمی‌کنند؛ این مسئله به ویژه در افرادی با پوست تیره رنگ شایع‌تر است.

•تاول

بندرت لیزر موهای زائد می‌تواند باعث ایجاد عوارض دیگر از قبیل تاول، زخم پوستی و یا سایر تغییرات پوستی شود. لیزر همچنین در مواردی می‌تواند باعث افزایش رشد مو در اطراف محل اثر به ویژه در افرادی با رنگ پوست تیره شود.  لیزر موهای زائد به دلیل احتمال آسیب به چشم، در ناحیه اطراف پلک‌ها و یا ابروها توصیه نمی‌شود.

چطور برای لیزر آماده شوید؟

درصورتی که تصمیم گرفته‌اید که برای درمان موهای زائد لیزر انجام دهید، در قدم اول لازم است پزشکی را انتخاب کنید که در این زمینه متخصص است؛ از قبیل متخصص پوست و مو و یا جراح زیبایی. در مورد سالن‌ها و یا سایر محل‌های غیرپزشکی که لیزر انجام می‌دهند، لازم است که احتیاط کنید.

پیش از انجام لیزر لازم است با یک پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که این شیوه درمان برای شما مناسب است. پزشک موارد زیر را انجام می‌دهد:

• سابقه مصرف دارو، بیماری‌های قبلی، مشکلات پوستی و یا سابقه قبلی لیزر موهای زائد از شما می‌پرسد.

• درمورد فواید و ضررهای احتمالی لیزر موهای زائد و آن چه در پایان جلسه لیزر باید انتظار داشته باشید، با شما صحبت می‌کند

• ممکن است از شما عکس بگیرید تا تغییرات قبل و بعد و تاثیرات درازمدت را بتواند بررسی کند

پزشک همچنین دستورالعمل خاصی را ارائه می‌دهد که لازم است پیش از انجام لیزر آن را رعایت کنید:

• با نور آفتاب مواجهه نداشته باشید

توصیه‌های پزشکتان را درباره عدم تماس با آفتاب قبل و بعد از جلسه لیزر دنبال کنید. در صورت تماس با آفتاب از ضدآفتاب‌های وسیع‌الطیف با SPF30 استفاده کنید.

• روشن کردن پوست

از مصرف هرگونه کرم ضدآفتایی که ممکن است پوستتان را تیره‌تر کند، خودداری کنید. اگر اخیرا پوستتان را برنزه کرده باشید، پزشک ممکن است از کرم‌های روشن‌کننده پوست برایتان تجویز کند.

• عدم مصرف داروهای رقیق‌کننده خون

اگر داروی خاصی از قبیل آسپرین و یا ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی از قبیل ایبوبروفن مصرف می‌کنید، پیش از انجام لیزر با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

• شیو کردن موهای محل درمان

معمولا توصیه می‌شود که یک روز قبل از لیزر، محل درمان شیو شود و موهای زائد محل به طور کامل حذف شوند؛ عدم شیو کردن موهای زاد محل مانع از سیدن اشعه به ریشه مو می‌شود.

آن چه از لیزر انتظار خواهید داشت!

معمولا جلسات لیزر بین 2 تا 6 بار لازم است تکرار شود؛ فاصله بین جلسات به محل درمان بستگی دارد؛ در مناطقی که سرعت رشد مو بالاست مثل بالای لب ممکن است لازم باشد پس از 4 تا 6 جلسه درمان تکرار شود؛ در مناطقی که سرعت رشد مو آهسته است لازم است فاصله بین جلسات بیشتر باشد و بین 12 تا 16 هفته باشد.  در طول درمان عینک مخصوصی به شما داده می‌شود تا از چشم‌هایتان دربرابر اشعه لیزر محافظت شود. ممکن است در صورت لزوم اپراتور مجدد ناحیه تحت درمان را شیو کند. در صورت لزوم ممکن است اپراتور از نوعی بی‌حس‌کننده موضعی در محل استفاده کند تا میزان حساسیت و درد در طول درمان کم شود.

در طول جلسه لیزر چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

  • اپراتور لیزر پروب لیزر را بر محل درمان فشار می‌دهد؛ براساس نوع دستگاه، ممکن است یک دستگاه کولینگ یا خنک‌کننده همراه با لیزر باشد و یا از ژل خنک‌کننده استفاده شود تا عوارض جانبی لیزر در شما به حداقل برسد.
  • حرارت لیزر از پوست عبور کرده و به فولیکول‌های مو می‌رسد. این آسیب به فولیکول مو مانع از رشد مو می‌شود. در طول جلسه ممکن است احساس سوزش و درد بکنید.
  • درمان یک ناحیه کوچک از قبیل لب ممکن است تنها چند دقیقه زمان ببرد. اما لیزر منطقه وسیع‌تری از قبیل پشت ممکن است بیشتر از یک ساعت زمان ببرد.

مراقبت های لازم پس از لیزر

ممکن است پس از لیزر پوست شما دچار کمی قرمزی یا تورم شود که بعد از گذشت چند ساعت برطرف می‌شود. برای کاهش درد و ناراحتی می‌توانید در محل آسیب یخ قرار دهید؛ درصورتی که بلافاصله پس از لیزر دچار عارضه شدید، پزشک ممکن است از پمادهای استروئیدی برای شما تجویز کند.  پس از لیزر و در فاصله بین جلسات درمانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید و به توصیه پزشک تا 6 هفته از تخت‌های برنزه استفاده نکنید. بطور روزانه از ضدآفتاب‌های وسیع الطیف با SPF30 استفاده کنید.

نتایج لیزر

موهای زائد بلافاصله نمی‌ریزند. اما پس از چند روز یا چند هفته شروع به ریختن می‌کنند. ممکن است پس از مدتی بنظر برسد که موها مجدد در حال رویش هستند؛ به همین دلیل تکرار جلسات درمانی لیزر برای جلوگیری از رشد مجدد موهای زائد ضروی است.  نتایج حاصل از لیزر بسیارمتفاوت هستند و به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ در برخی افراد موها برای چند ماه و در برخی تا چند سال رشد نمی‌کنند. اما لیزر موهای زائد تضمین نمی‌کند که رشد موها برای همیشه متوقف می‌شود. با این حال موهایی که مجدد رشد می‌کنند اغلب نازک‌تر و روشن‌تر از موهای روز اول هستند. برای دریافت اثرات بلند مدت لیزر، نیاز دارید تا درمان را مجدد تکرار کنید.

 لیزرهای خانگی

دستگاه‌های لیزر خانگی در حال حاضر در بازار دردسترس هستند؛ این لیزرها می‌توانند تاحدی رشد موها را کم کنند. با این حال مطالعات کمی انجام شده است که تاثیر این دستگاه‌ها را با لیزرهایی که در مطب پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرند، مقایسه کرده باشد.  سازمان غذا و دارو(FDA) این دستگاه‌ها را جز دستگاه‌های زیبایی طبقه‌بندی می‌کند، نه پزشکی. با این حال هنوز مطالعات دقیقی بر روی میزان اثربخشی این دستگاه‌ها انجام نشده است.  چنانچه انتخاب کردید که از دستگاه‌های لیزرخانگی استفاده کنید، دستورالعمل آن را به طور دقیق پیش از استفاده مطالعه کنید.

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین پوست، مو و زیبایی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید