وابستگی به شبکه های اجتماعی و درمان آن

0
2,565
226692.jpeg alt_text
226692.jpeg caption

شبکه هاي اجتماعی مجازي، نسل جدیدي از فضاي روابط اجتماعی هستند که با اینکه عمر خیلی زیادي ندارند، به خوبی توانسته اند جاي خود را در زندگی مردم باز کنند. افراد بسیاري در سنین و گروههاي اجتماعی متفاوت، در شبکه هاي اجتماعی مجازي کنار هم می آیند و از این طریق با وجود فاصله هاي بسیار دور از هم در دنیاي واقعی، با هم ارتباط برقرار میکنند. 

نقش شبکه های اجتماعی

وابستگی به شبکه های اجتماعی

شبکه هاي اجتماعی نقش پررنگی در دنیاي امروز دارند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. این شبکه ها بر ابعاد مختلف زندگی فردي و اجتماعی افراد تاثیرگذارند و به همین دلیل در حال گسترش اند و در آینده به مراتب نقش بیشتر و مهم تري را در زندگی بازي خواهند کرد. امروزه شبکه هاي اجتماعی نظیر تلگرام، واتس اپ، فیس بوك، اینستاگرام، توییتر و … مورد توجه کاربران اینترنت قرار گرفته و به عنوان بخش جداناپذیر زندگی بیشتر کاربران تبدیل شده است. در دنیاي امروز که ارتباطات موجب اشتراك فکر و تبادل علم میشود، شبکه هاي اجتماعی را می توان از بسترهاي موثر در تولید علم، اشتراك عقاید و رشد فردي و اجتماعی دانست. بنابراین در حال حاضر از شبکه هاي اجتماعی به عنوان، قوي ترین رسانه اجتماعی یاد می شود. برخی از مطالعات به تاثیرات مثبت شبکه هاي اجتماعی بر کاربران از جمله ایجاد فرصت هاي ارتباطی، افزایش مهارت هاي اجتماعی و رشد ارتباطات پرداختند. از طرف دیگر استفاده فزاینده از فناوري رایانه و نفوذ گسترده اینترنت،بسیاري از افراد را با مشکلات بهداشت روانی و ارتباطات اجتماعی ناشی از ابتلا به اعتیاد به رایانه مواجه ساخته است. از زمانی که اینترنت تبدیل به یک وسیله ارتباطی در دسترس همگان شد، به عنوان ابزاري براي انحراف هم مورد استفاده قرار گرفت. افراد در فضاي مجازي به خاطر داشتن ویژگی هایی چون جهانی و فرامرزي بودن، جذابیت و تنوع، آزادي ارتباطات، سهولت و در دسترس بودن، گمنامی کاربران، گریز از واقعیت و آرمان گرایی و … بسیار سهل تر از فضاي واقعی می توانند مرتکب اعمال انحرافی شوند. 

علائم اعتیاد به اینترنت

اوزارك براي اعتیاد به اینترنت به دو دسته علائم اشاره می کند:

  • نشانه هاي روان شناختی: نوعی احساس خوشی هنگام استفاده از اینترنت، ناتوانی در متوقف کردن فعالیت، صرف وقت زیاد در شبکه هاي اجتماعی، بی توجهی به خانواده و دوستان،احساس تهی بودن، افسردگی ، بد خلقی هنگام عدم دسترسی بهاینترنت و مشکل در تحصیل و کار.
  • نشانه هاي جسمانی: خشکی چشم، سردردهاي میگرنی،کمر درد،بی نظمی در غذا خوردن،توجه نکردن به بهداشت شخصی واختلالات خواب.

اعتیاد به شبکه هاي اجتماعی باعث کاهش سلامت روانی افراد می شود. از علائم این وضعیت روانی می توان به عدم مسوولیت پذیري اجتماعی، انزواي اجتماعی، افسردگ، اضطراب و ناکارآمدي تحصیلی-شغلی اشاره کرد. جذابیت شبکه هاي اجتماعی به آرامی کاربر را به خود معتاد کرده و می تواند نیازهاي روانی و هیجانی آن ها را تامین کند. بنابراین انتخاب شبکه هاي اجتماعی به جاي تعامل مستقیم با افراد باعث می شود که ارتباطات عاطفی و اجتماعی کاربران مختل شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید