ورزش های چشم و روش های بهبود آن

0
3,653
681966.jpeg alt_text
681966.jpeg caption

اگر چه شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد تمرینات چشمی می توانند باعث تقویت بینایی شوند، اما تمرینات چشمی می تواند برای افرادی که خستگی دیجیتالی چشم را تجربه می کنند، به خصوص پس از استفاده طولانی مدت از رایانه، بسیار مفید باشد. تمرینات چشم می تواند در شرایط زیر مفید باشد:

  • نیستاگموس 
  • استرابیسم
  • تنبلی چشم
  • نزدیک بینی
  • نقص میدان بینایی
  • کمبود همگرایی
  • نقص میدان بینایی به دنبال آسیب مغزی
  • دریازدگی
  • تاری دید
  • چشمهای خشک
  • خستگی چشم
  • تاری دید
  • سردردهای ناشی از خستگی چشم

تمرینات چشمی بینایی شما را بهبود نمی بخشد، اما می توانند به راحتی چشم کمک کنند، به خصوص اگر چشمان شما هنگام کار خسته  شود. در تمرینات چشم عضلات چشم خود را به سمت بالا و پایین ویا دایره وار حرکت می دهید و باعث می شود تا نقطه تمرکز خود را به مسافت های مختلف تغییر دهید. اگرچه تمرینات چشمی برای بهبود خستگی چشم و تقویت عضلات چشم مفید هستند، اما نقشی در بهبود حدت بینایی ندارند و درمان آستیگماتیسم و ضعف بینایی ( خطاهای انکساری بینایی) کمکی نمی کنند. برای درک این موضوع باید آناتومی چشم و چگونگی شکست نور چشم را در نظر بگیرید. بینایی وقتی اتفا می افتد که پرتوهاتی نورانی که وارد چشم می شوند درست روی شبکیه همگرا شده و در یک نقطه متمرکز شوند. وقتی فاصله شبکیه و قرنیه چشم خیلی کوتاه باشد، شما نمی توانید احسام خیلی نزدیک را خوب ببینید زیرا  زیرا پرتوهای نوری که به چشم شما وارد می شوند در نقطه ای در پشت شبکیه شما به هم می رسند. (دوربینی) در مقابل هنگامی که فاصله شبکیه و قرنیه شما زیاد است ،پرتوهای نوری در نقطه ای مقابل شبکیه به هم می رسند ودرنتیجه شما برای دید احسام دور مشکل خواهید داشت.( نزدیک بینی) هنگامی که آستیگماتیسم دارید، معمولاً قرنیه شما شکلی نامنظم دارد و باعث می شود پرتوهای نوری که وارد چشم شما می شوند به نقاط مختلف تمرکز تقسیم شوند و باعث ایجاد دید مبهم می شوند.

مشکلات بینایی 

یکی دیگر از مشکلات بینایی متداول پیرجشمیست و با افزایش سن قدرت انعطاف لنز طبیعی چشم شما از بین می رود و دیگر نمی تواند به درستی حرکت کند تا بتواند روی اشیاء تمرکز کند. این حالت به طور معمول باعث می شود که دید نزدیک شما از بین برود ، و از حدود 40 سالگی شروع میشود. تمرینات چشم بیشتر در تقویت عضلات چشمی که کره چشم را حرکت می دهند و یا عضلاتی که مسئول انعطاف لنز چشمی هستند نقش دارد و نمی تواند طول کره چشم را تغییر دهد و بنابراین نقشی در بهبود ضعیفی چشم و یا آستیگماتیسم ندارد.

انواع تمرینات چشمی

1.قانون 20-20

خستگی دیجیتالی چشم می تواند برای افرادی که باید تمام روز در حین کار روی صفحه رایانه تمرکز کنند، به معضلی تبدیل شود. قانون 20-20 به بهبود خستگی  چشم کمک می کند. این قانون آسان است: فرد باید هنگام کار با رایانه ، هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به چیزی  در 6 متری ( 20 فوتی) نگاه کند.

2.تغییر نقطه تمرکز بینایی

افراد می توانند هنگام نشستن این تمرین را انجام دهند. یک انگشت خود را با فاصله 30 سانتی متری از یک چشم نگه دارید. نگاه را روی انگشت متمرکز کنید. در حالیکه دید شما روی  انگشت متمرکز است آن را به آرامی از صورت دور کنید و چند ثانیه در دورترین حالت ممکن نگه دارید. سپس درحالیکه هنوز به انگشت متمرکز هسنیدآن را به چشم نزدیک کنید. سه بار تکرار کنید.

3. حرکات چشم

چشم ها را ببند. به آرامی چشم ها را به سمت بالا و سپس به سمت پایین حرکت دهید. سه بار تکرار کنید. به آرامی چشم ها را به سمت چپ و سپس به سمت راست حرکت دهید. سه بار تکرار کنید.

4. شکل 8

روی نقطه ای از زمین در  حدود 3 متر دورتر متمرکز شوید. چشم ها را به شکل شکل 8 حرکت دهید. شکل خیالی 8 را به مدت 30 ثانیه با نگاهتان دنبال کنید، سپس جهت حرکت چشم را تغییر دهید.

5. تمرین مداد

این تمرین می تواند به افراد مبتلا به اختلال همگرایی کمک کند.  یک مداد را در فاصله ای به طول بازو ی خود ، واقع در بین چشم ها نگه دارید. به مداد نگاه کنید و سعی کنید در حالی که به آرامی آن را به سمت بینی حرکت دهید ، یک تصویر واحد از آن را حفظ کنید. مداد را به سمت بینی حرکت دهید تا مداد دیگر یک تصویر واحد نباشد. مداد را در نزدیکترین نقطه جایی که هنوز یک تصویر واحد است قرار دهید. 20 بار تکرار کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید