پیش دیابت چیست و روش های پیشگیری از دیابت

0
2,206
293998.jpeg alt_text
293998.jpeg caption

یک نشانه هشدار دهنده و جدی برای ابتلا به دیابت حالت پیش دیابت می باشد که در آن افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع دو هستند. ولی جای نگرانی نیست چرا که با تشخیص به موقع و به کار بردن تمهیداتی، می توان از بروز قطعی دیابت جلوگیری نمود. به عبارت کلی پیش دیابت به زمان قبل از قطعی شدن بیماری دیابت اطلاق می شود که در آن قند خون فرد به اندازه کافی بالا بوده و در میزان حداکثری خود قرار دارد. هر گونه عدم تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی می تواند به بروز دیابت بیانجامد. 

عوامل خطر پیش دیابت

قرار گرفتن در معرض برخی از عوامل و شرایط می توانند باعث ایجاد حالت پیش دیابت و در نهایت دیابت نوع دو ختم شوند که برخی از آن ها عبارتند از:

اضافه وزن و چاقی

یکی از مهم ترین ریسک فاکتورهای ابتلای افراد به حالت پیش دیابت و دیابت نوع 2 داشتن چربی بالا در ناحیه شکمی می باشد که باعث افزایش مقاومت سلول های بدنی به هورمون انسولین می شود. 

رژیم غذایی

ریسک ابتلا به دیابت با مصرف مواد غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند نوشیدنی های شیرین و یا غذاهای حاوی پروتئین گوشتی افزایش می یابد.

سن

با این که احتمال بروز این شرایط در هر فردی با هر سنی وجود دارد ولی اکثریت مبتلایان را افراد بالای 45 سال تشکیل می دهند. 

مشکلات خواب

گزارش ها حاکی از این است که افراد با مشکلات خواب و دارای آپنه انسدادی بیشتر در معرض مقاومت به انسولین قرار دارند.

عدم فعالیت بدنی. بی تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی می تواند ایجاد این حالت را دو چندان نماید.

سیگار کشیدن

علاوه بر سیگار کشیدن، افراد در معرض دود سیگار نیز ممکن است به مقاومت انسولینی دچار گردند.

سابقه خانوادگی

اکثر مبتلایان به پیش دیابت دارای سابقه خانوادگی وجود دیابت نوع دو در میان والدین یا خواهر و برادر خود بوده اند. 

دیابت بارداری

زنان با شرایط پیش دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند. 

 

شرایط سلامتی

در میان عوامل و ریسک فاکتورهای محیطی برای ابتلا به حالت پیش دیابتی، برخی از بیماری ها و شرایط پزشکی با تحت تاثیر قرار دادن سلامت افراد، زمینه را برای بروز آن بیشتر می کنند. برخی از این شرایط عبارتند از:

سندرم تخمدان پلی کیستیک

زنان با این شرایط که معمولا علائمی مانند دوره های قاعدگی نامنظم، رشد موهای زائد بدن و چاقی در هر دوره خود پشت سر می گذارند، احتمال پیش دیابتیک در آنان بیشتر است. 

فشار خون بالا

 مشخص شده که ما بین بیماری های قلبی و عروقی و ابتلا به دیابت ارتباط نزدیکی وجود دارد. 

مقادیر بالای تری گلیسرید

چربی خون و کلسترول بد (LDL) بالا به همراه، پایین بودن سطوح کلسترول خوب (HDL) زمینه را برای ایجاد پیش دیابت بیشتر می نماید. 

سندرم متابولیک

این سندرم می تواند ترکیبی از سه عامل و یا مقادیر دیگر باشد.

مشکلات تیروئیدی

بیماری های تیروئیدی به طور عمده بر روی سوخت و ساز بدن تاثیر گذارند. بنابراین محققان بر این باورند که احتمال ابتلا به پیش دیابت در مبتلایان به بیماری های تیروئیدی بیشتر است. 

 

علائم پیش دیابت

برخلاف حالت دیابت نوع دو که با علائم شاخص قابل شناسایی می باشد، این شرایط معمولا بدون این چنین نشانه هایی می باشد. بنابراین افراد با داشتن علل زمینه ای و هم چنین سایر افراد بهتر است با کوچکترین تغییرات علائم به پزشک خود مراجعه کنند. برخی از علائم اولیه و یا منتهی به دیابت نوع دو شامل:

تیرگی برخی از نقاط بدن مانند گردن، زانو و ناخن ها

تکرر ادرار

عطش و تشنگی مفرط

خستگی 

تاری دید

 

عوارض پیش دیابت

مهم ترین عارضه ناشی از پیش دیابتی، پیشرفت آن به دیابت نوع دو، شرایط بسیار پیچیده با ملاحظات و مراقبت های بیشتر می باشد. 

 

تشخیص پیش دیابت

براساس علائم مشاهده شده در فرد، پزشکان از برخی آزمایشات بالینی برای تشخیص دقیق تر بهره خواهند گرفت. برخی از این تست ها عبارتند از:

آزمایش قند خون ناشتا یا FBS. معمولا برای تست قند خون می توان از ابزار تست خانگی و یا دقیق تر آزمایشگاهی بدین منظور استفاده نمود. محدوده نرمال و طبیعی برای قند خون با میزان 8 ساعت ناشتایی در حدود زیر 100 میلی گرم می باشد. محدوده ما بین 100 تا 125 برای پیش دیابت در نظر گرفته شده و اعداد بالاتر از این بازه نشان دهنده دیابت نوع دو خواهند بود. 

تست خونی هموگلوبین گلوکوزیله یا HbA1C . معیاری از میزان قند خون در سه ماهه گذشته می باشد. از آن جایی که قند مازاد موجود در جریان خون وارد سلول های خونی می گردد بنابراین می تواند نشان دهنده زمان تقریبی برای ابتلای فرد به قند خون بالا باشد. سطح 7/5 درصد در محدوده نرمال، اعداد ما بین 4/6-7/5 در محدوده پیش دیابت و بالاتر از آن نشان دهنده دیابت نوع دو خواهند بود.

 

درمان پیش دیابت

پزشکان برای پیشگیری از گسترش این حالت به دیابت نوع دو، معمولا تغییرات گسترده در سبک زندگی و رژیم غذایی را به فرد توصیه می کنند. این مرحله اغلب بدون مصرف دارو تنها با تغییراتی مانند افزایش فعالیت بدنی، توقف سیگار کشیدن، کاهش وزن و استفاده از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات به خودی خود درمان می گردد. افراد بهتر است به منظور کنترل این شرایط، تحت نظارت های منظم پزشکی قرار بگیرند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید