چه عواملی باعث ایجاد تورم زبان کوچک می شود؟

0
64,752
122562.jpeg alt_text
122562.jpeg caption

سقف دهان از دو بخش اصلی تشکیل شده است، کام سخت در قسمت جلویی و کام نرم در قسمت پشت. Uvula یا زبان کوچک را می توان در قسمت پشت گلو مشاهده کرد که از وسط کام نرم آویزان است.

زبان کوچک

uvula از غشاهای مخاطی، بافت همبند و ماهیچه و همچنین کانالهایی که بزاق را ترشح می کنند تشکیل شده است. بسیار انعطاف پذیر است، این اطمینان را می دهد که می تواند وظایف خود را انجام دهد.

علائم تورم زبان کوچک

اگرچه نادر است، uvula و مناطق اطراف آن می توانند متورم شوند. قرمزی، درد و التهاب Uvula به اووولیت گفته می شود. uvula در پشت دهان آویزان است و ممکن است به دلیل باکتری و عفونت های ویروسی متورم شود. التهاب همچنین ممکن است شامل قرمزی، سوزش، خارش، تورم یا سوزش باشد. اگر سیستم ایمنی بدن قادر به از بین بردن ارگانیسم مضر مانند ویروس یا باکتری نباشد، ممکن است uvula آلوده شود. با یووولیت، فرد ممکن است احساس کند که چیزی در قسمت پشت گلو آنها گیر کرده است و همچنین در بلع مشکل دارد. در بعضی موارد ممکن است صدا نیز تحت تأثیر قرار گیرد.

علائم دیگر عبارتند از:

تنفس، گلو درد، لوزه های متورم، بزاق بیش از حد، عینک زدن، نارسایی بینی، تب، درد، درد یا بلع دردناک

علل تورم زبان کوچک

عفونت های باکتریایی و ویروسی مانند استرپ گلو، مونوکلئوز یا عفونت های دستگاه تنفسی می توانند باعث یووولیت شوند. اوولیت عفونی به طور معمول با سایر شرایط مانند عفونت دهان یا گلو بروز می کند. هر یک از این شرایط می تواند منجر به التهاب در گلو شود، که ممکن است منجر به اووولیت شود.

سایر علل ابتلا به اوولیت شامل موارد زیر است:

  • آلرژی

واکنش های آلرژیک می تواند باعث ایجاد مایعات در گلو یا دهان و در نتیجه تورم شود. این می تواند نتیجه یک واکنش آلرژیک به مواد غذایی یا حتی نیش حشرات باشد. واکنش آنافیلاکسی یا شوک بسیار خطرناک است و نیاز به فوریت پزشکی دارد.

  • ژنتیک

لب شکری یا شکاف کام صفت مادرزادی است که روی سقف دهان تأثیر می گذارد. این می تواند باعث بزرگتر شدن محل uvula، خارج از محل، کوچک شدن یا حتی مفقود شدن آن شود. اگر به نظر نمی رسد علائم در حال بهتر شدن است یا به نظر می رسد رو به وخامت است، برای افراد مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنند. در صورت بروز واکنش آلرژیک، افراد همیشه باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشند. برای مشخص کردن علت دقیق، آزمایش های تصویربرداری ممکن است انجام شود. اگر پزشک احساس کند که اوولوی متورم ممکن است به دلیل عفونت نوعی باشد، ممکن است سواب های گلو یا نمونه خون گرفته شود. پزشکان اغلب می توانند بعد از معاینه متوجه یووولیت شوند، اما برای تأیید تشخیص ممکن است آزمایش خون، کشت یا تصویربرداری دستور داده شود. در برخی موارد، علت دقیق اووولیت ممکن است مشخص نشود.

در چه مواردی به پزشک باید مراجعه کرد؟

هرکسی از هر یک از علائم زیر را تجربه می کند، باید فوراً به پزشک مراجعه کند:

  • سختی در بلع، اختلال در تنفس، خون، چرک از یوولا، درد غیرقابل کنترل، تب و درد معده .
  • اگر یک عفونت باکتریایی باشد پزشکان معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می کنند. استروئیدها همچنین می توانند به کاهش تورم، درد و قرمزی کمک کنند.
  • در صورت واکنش آلرژیک، ممکن است از آنتی هیستامین برای کاهش خارش و کمک به تنفس استفاده شود.

شما میتوانید از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید