چه عواملی بر رنگ چشم و مو نوزادان تاثیر میگذارد؟

0
3,443
456505.jpeg alt_text
456505.jpeg caption

چشم انسان اصلی ترین ارگان در برقراری ارتباط او با محیط پیرامون می باشد. چشم از سه لایه تشکیل شده هست. بیرونی ترین لایه، صلبیه نامیده میشود. صلبیه کره چشم را میپوشاند و وظیفه آن حفاظت از چشم می باشد. این لایه در قسمت  قدام(جلو) چشم، شفاف بوده و قرنیه نامیده میشود. قرنیه با قوسی که دارد امواج نور را متمرکز کرده و به عدسی می رساند. این امواج پس از گذشتن از قرنیه، از مردمک عبور کرده و به عدسی می رسند.

دومین لایه چشم

دومین لایه چشم، مشیمیه نام دارد که حاوی عروق تغذیه کننده چشم می باشند.مشیمیه در جلو چشم بخشی به نام عنبیه را به وجود می آورد. عنبیه حاوی رنگ دانه بوده و قسمت رنگی چشم را تشکیل می دهد. داخلی ترین لایه چشم، شبکیه قرار دارد که دیسک اپتیک در انتهای آن بوده و عصب بینایی به این قسمت وارد میشود. در چشم فضایی که از قرنیه تا عدسی امتداد دارد، زلالیه و فضایی که پشت عدسی تا عصب بینایی هست، زجاجیه گفته می شود.

مراحل تشکیل چشم

چشم، عدسی و حفره چشم‌ در هفته چهارم زندگی جنینی تشکیل میشود، و از حدود هفته پنجم رنگدانه های چشم پدید می آیند. پیدایش پلک ها نیز مربوط به هفته هشتم بارداری می شود. رنگ چشم نوزادان در بدو تولد، بستگی به تعداد رنگ دانه های موجود در عنبیه آنها دارد. ملانین رنگ دانه اصلی عنبیه می باشد که رنگ آن قهوه ای مایل به سیاه می باشد. افرادی که میزان قابل توجهی ملانین داشته باشند، چشمانی تیره تر دارند و هر چه میزان ملانین در عنبیه آنها، کمتر باشد، چشم آنها طیف رنگی روشن تر دارد. ملانین در موها و ساختار اپیدرم پوست هم وجود دارد و تفاوت در رنگ مو و پوست افراد مختلف، ناشی از تفاوت میزان ملانین در ساختار آنها می باشد.

رنگ  چشم و رنگ موی نوزاد

رنگ چشم نوزادان

رنگ  چشم و رنگ موی نوزاد تازه متولد شده، تحت تاثیر دو فاکتور مهم ژنتیک و محیط می باشد. مطالعات ژن شناسی اثبات کرده اند که بیش از دوازده ژن مختلف در ایجاد رنگ نهایی چشم ها و موها نقش دارند. این ژن ها از هر دو والد به ارث می رسند. رنگ قهوه ای صفت غالب هست و در صورتی که ژن هر دو والد، مغلوب باشد، چشم فرزندان آنها روشن خواهد شد. در واقع ژنتیک در میزان ساخت ملانین تاثیر دارد، و افرادی که ملانین بیشتری در عنبیه آنها وجود داشته باشد، چشم های تیره تری دارند. مسئله بعدی بحث محیط پیرامون هست که با ساز و کارهای نا مشخص، میتواند بر ویژگی های ظاهری افراد اثر گذارد. با افزایش سن نوزاد، ساخت ملانین در او افزایش پیدا می کند. به همین جهت معمولا رنگ موها و چشم ها با افزایش سن، تغییر پیدا کرده و تیره تر می شود. بعید هست کسی که در بدو تولد چشم های تیره دارد، چشمانش آبی شود،اما بسیار دیده شده که چشم های روشن در سیر زمان، تیره می شوند. معمولا تا سن یک سالگی، رنگ چشم ها تثبیت پیدا میکند. صلبیه چشم (سفیدی چشم) میتواند در موارد خاص دچار تغییر رنگ شود. نوزادانی که زردی نوزادی دارند، به علت تجمع بیلی روبین در بدن، سفیدی چشمشان به سمت زردی، تغییر رنگ می دهد. همچنین درافرادی که مبتلا به بیماری ژنتیکی، استئوژنزایمپرفکتا هستند، صلبیه به رنگ سفید مایل به آبی دیده می شود. این شرایط طبیعی نبوده و نیازمند مراجعه به پزشک می باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید