چگونه کودکمان را تحسین کنیم؟

0
662
783564.jpeg alt_text
783564.jpeg caption

رفتار کودك را تحسین کنید نه شخصیت او را

تغییر دادن شخصیت به مراتب از تغییر دادن رفتار مشکل تر است. وقتی برای تغییر دادن رفتار کودك تلاش می کنید احتمال موفقیت شما بیشتر است. به فرزندتان نگویید (چه دختر خوبی). زیرا این جمله به این معناست که هدف، عبارت است از خوب بودن در تمام اوقات؛ مسلم است که این انتظار غیرممکن است. به جای آن می توانید بگویید: (من از حرف زدنت با سارا خوشم اومد). گفتن عبارت پسر خوب یا دختر خوب نمی تواند احساس مشخصی را به کودك القا کند مگر آن که کودك بتواند آن را با رفتارهای خویش ارتباط دهد.

 

از تحسین های ویژه استفاده کنید

هدف از تحسین کردن افزایش رفتارهای شایسته است پس شما باید بر رفتارهای خاصی که مورد قبولتان هستند تاکید کنید. هرچه تحسین شما اختصاصی تر باشد، کودك درست بودن کارش را بیش تر درك می کند و احتمال اینکه آن عمل را تکرار کند نیز بیش تر می شود.براي نمونه یک روز صبح متوجه می شوید که فرزندتان رختخوابش را مرتب کرده است و در همان حال نیز مشغول شانه زدن موهایش است. اگر به سادگی بگویید ( آفرین عزیزم) او نمی فهمد که منظور شما رختخوابش است یا موهایش. پس بگویید (از اینکه امروز صبح رختخوابت را جمع کردي خیلی خوشحال شدم ممنونم). اگر برای یافتن نکته مثبتی در رفتار کودکتان دچار مشکل هستید سعی کنید که از رفتارهای پسندیده کودکتان یادداشتی تهیه کنید. قطعا از مشاهده رفتارهاي خوبی که یادداشت کرده اید و نقشی که این یادداشت ها در یادگیری روش تحسین دارد، شگفت زده خواهید شد.

 

هر پیشرفتی را تحسین کنید

اگر به فرزندتان گفته اید که باید اسباب بازی هایش را پس از بازي با آن ها مرتب کند و قبلا هیچ گاه او این کار را انجام نداده است، پیشرفت های کوچک او را نیز ستایش کنید. برای نمونه دفعه اول به خاطر برداشتن یکی از اسباب بازی ها از کف اتاق و گذاشتن آن در کمد ( در حالی که سه یا چهارتاي دیگر را رها کرده است ) از کودکتان تعریف کنید و به او آفرین بگویید: (چه کار خوبی کردي که عروسکت را توی کمد اسباب بازی ها گذاشتی. بگذار کمکت کنم تا بقیه رو هم جمع کنی). دفعه بعد به خاط جمع کردن دو قطعه از اسباب هایش از او تعریف کنید و همین طور ادامه دهید تا رفتار کودك اصلاح شود. هنگامی که رفتار جدیدی تثبیت شد، برای حفظ آن به تحسین کم تري نیاز داریم و لازم نیست کودك در مورد آن رفتار به خصوص به طور مداوم تمجید شود .در عوض، به طور اتفاقی این کار را انجام دهید؛ مثلا هر پنج یا ده باری که کودك آن را انجام می دهد، از او تعریف کنید.توجه داشته باشید که در مورد هر رفتاری تحسین را هرگز به طور کامل متوقف نکنید.

به طور مناسب و مقتضی تحسین کنید

برای دریافت پاسخ های بهتر، نوع تحسین را با سن و اخلاق کودك متناسب کنید. برای نمونه در آغوش گرفتن، بوسیدن و دیگر نشانه های عملی محبت همراه با کلمات مهرآمیز، برای کودکان خردسال موثرند. اما در مورد کودکان بزرك تر بهتر است که از پیام های متفاوت تر استفاده کنیم. براي نمونه می توانید با یک چشمک یا اشاره دست نشان دهید که به عمل خوبش توجه کرده اید. بعدا می توانید در مورد رفتار پسندیده اش با یکدیگر صحبت کنید. بیش تر کودکان بزرگ تر یک لحن آمیخته با شوخی را به تعریف و تمجید مستقیم ترجیح می دهند. گفتن این جمله که ( عجب خانم با سلیقه ایی اینجا بوده است) پاسخ بهتري را در یک کودك دوازده ساله برمی انگیزد تا این جمله که ( واقعا اتاقت را خیلی خوب مرتب کرده ای). به خاطر داشته باشید که جملات تکراری خسته کننده می شوند. عبارات مشابهی که پشت سر هم استفاده می شوند تاثیر خود را از دست می دهند. خلاق باشید.گاهی بهتر است یک یادداشت زیر بالش یا در کیف فرزندتان بگذارید و در آن از یک رفتار خوبش تعریف کنید. برای تقویت اثرات تحسین می توانید یک جایزه را نیز با آن همراه کنید. به کودك بگویید که از کدام کارش خوشحال شده اید و به او یک هدیه کوچک بدهید اما هدیه دادن را براي زمان های خاص بگذارید تا همیشه منتظر آن نباشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید