کدام مواد غذایی را ناشتا بخوریم؟

0
29,894
743846.jpeg alt_text
743846.jpeg caption

غذا خوردن نقش مهمی در تامین انرژی انسان دارد و نه تنها نیروی لازم برای انجام فعالیت های فیزیکی را تامین می کند، بلکه در افزایش قدرت فکری و تمرکز فرد هم نقش مهمی را ایفا می کند. غذا خوردن باید در وعده های کم حجم و متعدد باشد، همچنین برنامه غذایی فرد باید شامل کلیه گروههای غذایی از جمله کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی باشد. جهت بهره مناسب از غذا، تنها دریافت آن کافی نیست، زمان غذا خوردن نقش مهمی در تامین انرژی دارد. در حالت ناشتا و وقتی که فرد مدت طولانی هست که هیچ ماده غذایی مصرف نکرده، گوارش فرد آماده جذب مواد غذایی و ویتامین ها هست، از طرفی با توجه به اینکه در حالت ناشتا، میزان ترشح پایه اسید معده کمتر از حالتی هست که فرد غذا خورده است، مصرف وعده سنگین می تواند سبب سو هاضمه شود و درگوارش فرد اختلال ایجاد کند.

مصرف میوه های تازه ناشتا

مصرف میوه های تازه در ساعت اولیه روز،فیبر کافی بدن را فراهم می کنند و منجربه سهولت کارکرد دستگاه گوارش شده و در پیشگیری و رفع یبوست موثر هست. میوه ها حاوی قند ساده هستند، قند های ساده به آهستگی انرژی خود را در بدن آزاد می کنند و سبب می شوند انرژی فرد در طول روز تامین شود. همین ویژگی میوه ها موجب می شود که به دنبال مصرف آنها، سطح قند خون افزایش ناگهانی نیابد و افراد دیابتی هم میتوانند از میوه ها در وعده صبحانه استفاده کنند.

مصرف عسل ناشتا

یکی دیگر از ترکیباتی که بهتر است در حالت ناشتا مصرف شود، عسل هست. عسل طبیعی سرشاراز آنتی اکسیدان و مواد قندی مفید می باشد‌. عسل نه تنها سبب تامین انرژی فرد در طول روز می شود، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. عسل طبیعی ضد نفخ شکم بوده و مصرف آن در وعده صبح برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، توصیه می شود. مصرف دارچین همراه عسل برای وعده صبحانه، منجر به کاهش وزن می شود. مصرف پوره جو دو سر ویا نان های حاوی گندم سیاه و جو، به سبب داشتن فیبر بالا، مفید هست. افرادی که مبتلا به افزایش ترشحات اسید معده هستند، این ترکیبات مانع از آسیب مخاط روده آنها در برابر اسید معده شده و در وعده صبحانه و ناشتا، توصیه می شود.

مصرف تخم مرغ در وعده صبح

مصرف تخم مرغ در وعده صبح بسیار مناسب هست. تخم مرغ منبع غنی از پروتئین بوده و با تامین انرژی فرد، میزان کالری مصرفی او در طی روز را کاهش می دهد. تخم مرغ بهترین صبحانه برای کودکان هست.

مصرف آب ولرم اول صبح

مصرف آب ولرم اول صبح بسیار مناسب هست و سبب رقیق کردن اسید معده و کاهش مشکلات افرادی می شود که میزان ترشح اسید معده آنها، بالا هست. مصرف آب در اول صبح، از بروز یبوست جلوگیری می کند. متخصصین طب کلاسیک براین باور هستند که مصرف آب سرد در اوایل روز، یکی از عللی هست که منجر به کبد چرب می شود، این در حالی هست که مصرف آب ولرم را توصیه کرده اند.

مصرف بادام در وعده صبح

بادام در وعده صبح بسیار مفید هست. بادام سرشار از روی و آهن بوده و مصرف آن در کودکان و افرادی که مبتلا به کم خونی هستند، بسیار مناسب هست. بادام با تامین انرژی بدن، میزان نیاز فرد به دریافت کالری را کاهش داده و منجر به کاهش وزن می شود.

نوشیدن چای سبز در وعده صبح 

 

خوراکی هایی که باید ناشتا خورد

چای سبز در وعده صبح بسیار مفید هست. جایگزین کردن آن به جای چای سیاه، نه تنها کافئین مورد نیاز را فراهم می کند، بلکه به سبب داشتن کاتچین نقش مهمی در خفظ سلامتی فرد دارد. کاتچین ماده موثره چای سبز بوده و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد. چای سبز در حالت ناشتا، نقش مهمی در چربی سوزی و کاهش وزن دارند.

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید