آندومتریوز و علائم آن

0
914
آندومتریوز

علائم آندومتریوز

حدود 10 درصد زنان دچار بیماری آندومتریوز می شوند. این بیماری که باعث رشد بافت داخلی رحم، یا آندومتر، در خارج از رحم و در قسمت های مانند: تخمدان ها، روده و لوله های فالوپ می شود، یکی از بیماری های شایع در زنان است.

تغییرات هورمونی در طی چرخه قاعدگی، باعث ملتهب و دردناک شدن بافت های ناشی از آندومتریوز می شود در این مقاله به بررسی آندومتریوز و علائم آن میپردازیم.

زنان مبتلا به این بیماری ممکن است علائم خفیف یا شدیدی داشته باشند، به گونه ای که شدت درد در هر فرد متفاوت است، برای مثال: ممکن است فردی که آندومتریوز خفیفی دارد، دردهای شدیدی داشته باشد، اما فرد دیگری که آندومتریوز پیشرفته و شدیدی دارد، درد و علائم خفیفی داشته باشد.

به طور کلی، آندومتریوز باعث :

  • احساس درد در لگن
  • درد زیر شکم
  • درد حین نزدیکی
  • ناباروری
  • شکم درد
  • حرکات دردناک روده
  • کمردرد
  • قاعدگی دردناک یا نامنظم
  • گرفتگی عضلات در نیمه دوم چرخه قاعدگی و ….

می شود.

تشخیص آندومتریوز

اما همانطور که ذکر شد، نمی توان از روی علائم به ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری پی برد، چرا که ممکن است یک فرد مبتلا به آندومتریوز، هیچ علامتی نداشته باشد و تنها پس از معاینه توسط پزشک زنان متوجه بیماری خود شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تشخیص آندومتریوز را مطالعه کنید.

علائم آندومتریوز

در ادامه به معرفی علائم رایج در بیماران مبتلا به آندومتریوز پرداخته شده است:

  • درد شدید در قاعدگی

همانطور که بیان شد، اندومتریوز در نتیجه رشد بافت داخلی رحم، در خارج از رحم ایجاد می شود، به همین دلیل در زمان قاعدگی، این بافت ها نیز خونریزی می کنند و باعث متورم و دردناک شدن این نواحی و احساس درد شدید در ناحیه لگن و زیر شکم می شود که حتی با مصرف مسکن و داروهای ضدالتهاب نیز رفع نمی شود.

  • احساس درد در قسمت های مختلف بدن

از آنجایی که اغلب اوقات آندومتریوز در قسمت لگن ایجاد می شود، معمولاً درد را در قسمت لگن و به صورت تیر کشیدن در یک طرف و یا دو طرف آن احساس می کنند که معمولاً این درد قبل از شروع قاعدگی و یا در حین آن احساس می شود که ممکن است چند روز طول بکشد و با مصرف مسکن هم بهبود پیدا نمی کند. اما از آنجایی که هر بیمار تجربه متفاوتی از این بیماری دارد، نمی توان به طور خاص درد را محدود به یک ناحیه دانست.

آندومتریوز

همچنین، از آنجایی که رحم و تخمدان در مجاورت کمر قرار دارند، بعضی از بیماران مبتلا به آندومتریوز، دچار شکم درد و کمردرد می شوند. علاوه بر این، در برخی بیماران، بافت های ناشی از آندومتریوز به اعصاب پاها فشار آورده و باعث بروز پادرد می شود.

  • درد در حین نزدیکی

گاهی مبتلایان به این بیماری در طی رابطه جنسی و یا بعد از آن، احساس درد شدیدی می کنند.

  • مشکلات گوارشی

گاهی زنان مبتلا به آندومتریوز در کنار درد، دچار مشکلات گوارشی همچون اسهال، تهوع و یبوست می شوند.

  • ناباروری

یکی از علت های عدم باروری و یا بارداری ناموفق، ابتلا به آندومتریوز است. بنابراین در صورتی که دچار ناباروری هستید، بهتر است حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت شما از نظر ابتلا به آندومتریوز بررسی شود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

آندومتریوز

به طور خلاصه، ابتلا به این بیماری ممکن است باعث بروز علامت و نشانه خاصی در بیمار نشود و احساس شکم درد، کمردرد و یا پادرد، دلیل ابتلا به این بیماری نیست.

اما بهتر است در صورتی که علائم مذکور را تجربه کردید، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید تا مورد معاینه قرار گرفته و ابتلای شما به آندومتریوز مورد بررسی قرار گیرد.

از سوی دیگر شدت علائم در هر بیمار متفاوت است و ممکن است فرد مبتلا به آندومتریوز باشد اما به دلیل خفیف بودن علائم، متوجه بیماری خود نشود. البته لازم به ذکر است که معمولاً با پیشرفت بیماری، علائم شدیدتر می شود.

درمان آندومتریوز

این بیماری درمان ندارد و استفاده از روش های درمانی تنها علائم بیماری را کنترل می کند. روش درمان به صورت دارویی و جراحی است که با توجه به شدت علائم در بیمار و با تشخیص پزشک، روش درمانی انتخاب می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید