افت فشار خون و دلایل آن

0
1,552
481080.jpeg alt_text
481080.jpeg caption

عبور خون از داخل رگ ها باعث وارد شدن فشار و نیرویی به دیواره عروق میشود که آن را با  معیار سانتی متر جیوه می سنجند. به فشار خون در زمان سیستول بطن ها (انقباض بطن ها) فشار خون سیستولی گفته میشود و میزان نرمال آن حدود ۱۲۰ میلیمتر جیوه میباشد. به فشار خون در زمان دیاستول بطن ها (استراحت بطن ها) فشار خون دیاستولی گفته میشود و میزان نرمال آن حدود  ۸۰ میلیمتر جیوه می باشد. هرگاه میزان فشار خون سیستولی کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی کمتر از ۶۰  میلی متر جیوه باشد، تحت عنوان افت فشار خون تلقی میشود.

علائم افت فشار خون

شایعترین علامت افت فشار خون، بی علامتی هست، به این معنی  که درصد قابل توجهی از افراد علائم خاصی را تجربه نمی کنند. علائم افت فشار خون متناسب با میزانی که افت میکند متفاوت هست. احساس سرگیجه، سیاهی رفتن چشم ها، ضعف و بیحالی و سبکی سر علائم اولیه افت فشار خون می باشد. در موارد شدید افت فشار خون، برون ده قلب کاهش پیدا میکند و خون کمتری به اندام های بدن می رسد. در ابتدای این سیر عروق بدن از طریق انقباض خود سعی در حفظ فشار خون دارند، اما در مراحل شدید انقباض عروق کافی نیست. با کاهش خون رسانی، اندام ها دچار سردی و تعریق سرد میشوند. خون کمتری به کلیه می رسد و میزان دفع ادرار و مواد زائد بدن کاهش پیدا می کند و حتی ممکن هست توبولهای کلیوی دچار آسیب حاد ایسکمیک شوند‌ در موارد خیلی شدید که خونرسانی مغز کاهش پیدا می کند فرد دچار گیجی و در نهایت کاهش سطح هوشیاری می شود‌.

دلایل افت فشار خون

افت فشار خون

افت فشار خون دلایل مختلفی دارد. شدیدترین حالت افت فشار خون، در موارد خونریزی ها و بروز شوک می باشد. در این حالت فرد دچار تپش قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس می شود. شوک زمانی اتفاق می افتد که حجم قابل توجهی خون از دست رفته باشد. در این حالت رگ های بدن گشاد می شود و خونرسانی به ارگان ها کاهش پیدا می کند. در این حالت بدن ابتدا گرم و سپس سرد می شود. شوک یکی از اورژانس های مهم پزشکی هست و حتما باید با تجویز مایعات وریدی، حجم از دست رفته را جبران کرد. نارسایی قلبی، سکته های قلبی و دیابت پیشرفته از جمله بیماریهایی هست که خود می تواند سبب افت فشار خون شوند. مصرف برخی داروها هم با افت فشار خون همراهی دارد که از روی شرح حالی که از بیمار گرفته می شود، می توان به مصرف این دارو ها پی برد. از جمله این داروها میتوان به داروی ضد اضطراب و ضد افسردگی و برخی داروهای بیهوشی اشاره کرد. شایعترین علت افت فشار، هیموتنشن وضعیتی هست که فرد به دنبال ایستادن طولاتی مدت سیستم عصبی پارا سمپاتیک او فعال شده و فرد دچار افت فشار خون می شود.

این نوع معمولا خوش خیم بوده و به ندرت برای فرد مخاطرات جدی ایجاد می کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید