انواع بیماری سل و راه های درمان آن

0
2,584
611212.jpeg alt_text
611212.jpeg caption

سل یک عفونت مسری است که معمولاً به ریه ها حمله می کند. این بیماری می تواند به  هر کدام از قسمتهای بدن مثل مغز و ستون فقرات سرایت کند. نوعی باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس باعث ایجاد آن می شود. در اوایل قرن بیستم، سل عامل اصلی مرگ در ایالات متحده بود. امروزه بیشتر موارد با آنتی بیوتیک درمان می شوند. اما مدت زمان زیادی طول می کشد. وحداقل 6 تا 9 ماه باید دارو تجویز شود. با درمان مناسب، سل تقریباً قابل درمان است. پزشکان برای از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آنتی بیوتیک ها تجویز می کنند. شما باید 6 تا 9 ماه آنها را مصرف کنید. اینکه چه داروهایی مصرف می کنید و چه مدت مجبور به مصرف آنها هستید بستگی به این دارد که چه  دارویی برای از بین بردن سل شما به کار برده می شود می شود. بعضی اوقات، آنتی بیوتیک هایی که برای درمان بیماری استفاده می شوند، مؤثر نیستند. پزشکان این سل را "مقاوم به دارو" می نامند. اگر به این شکل از بیماری مبتلا هستید، ممکن است نیاز به داروهای قوی تر برای مدت طولانی بیشتری داشته باشید.

درمان سل نهفته

دو نوع سل وجود دارد : نهفته و فعال.

بسته به عوامل خطر شما، سل نهفته می تواند دوباره فعال شود و باعث عفونت فعال شود. به همین دلیل ممکن است پزشکتان داروهایی را برای از بین بردن باکتری های غیرفعال تجویز کند.

سه گزینه درمانی:

ایزونیازید رایج ترین درمان برای سل نهفته است. شما به طور معمول روزانه 9 ماه قرص آنتی بیوتیک ایزونیازید مصرف می کنید.

ریفامپین :

شما این آنتی بیوتیک را هر روز به مدت 4 ماه  باید مصرف  کنید. 

ایزونیازید و ریفاپنتین:

هر دو این آنتی بیوتیک ها را هفته ای یک بار به مدت 3 ماه تحت نظر پزشک مصرف می کنید.

درمان سل فعال

 

بیماری سل

اگر این نوع بیماری را دارید، باید 6 تا 9 ماه تعدادی آنتی بیوتیک مصرف کنید. این چهار دارو بیشتر برای درمان آن استفاده می شود:

  • اتامبوتول 
  • ایزونیازید
  • پیرازینامید
  • ریفامپین

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید