اگزما چیست و روش های درمان بیماری

0
15,304
576234.jpeg alt_text
576234.jpeg caption

اگزما یک اصطلاح برای انواعی از تورم های پوستی می باشد. به اگزما التهاب پوستی نیز گفته می شود. بیشتر در پوست های خشک، و خارش دار و روی جوش های پوستی داخل آرنج و پشت زانو و روی دستها و پاها ایجاد می شود. چنگ زدن پوست سبب ایجاد قرمزی، التهاب و خارش هرچه بیشترش می شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

علائم اگزما

اگر چه علائم اگزما براساس نوع آن متغییر است ولی اکثر آن ها علائم زیر را به صورت عمومی از خود نشان می دهند:

انواع اگزما

اگزما

اگزما براساس نوع محل بروز و میزان ماندگاری التهابات به انواع مختلفی طبقه بندی می شود. برخی از انواع اگزما شامل:

  • درماتیت آتوپیک
  • درماتیت تماسی
  • درماتیت ناشی از خاراندن
  • درماتیت سبوره ای
  • درماتیت سکه ای
  • اگزما چشم

علت اگزما

بروز این حالت مادرزادی نمی باشد علتش هم شناخته شده نیست. هم عامل ژنتیکی و هم محیطی هر دو در بروزش دخیل اند به عنوان مثال در برخی افراد اضطراب می تواند باعث ایجاد کهیر عصبی گردد. این شرایط در طول زمان ممکن است بهتر یا بدتر شود ولی یک بیماری طولانی مدت می باشد. افراد مبتلا به تب یونجه و آسم برای بروز این حالت مستعد تر هستند. رایجترین نوع آن التهاب رویی پوست می باشد. در اطفال و کودکان اگزما شایع تر بوده و با عنوان اگزمای شیرخوارگی نیز شناخته می شود ولی احتمال بروز آن در بزرگسالان نیز وجود دارد.

درمان اگزما

با رشد کودک این بیماری ممکن است بهتر گردیده یا از بین رود. اما گاهی اوقات پوست به آسانی خشک و حساس می شود. درمان شامل داروها، کرم های پوستی، نور درمانی، و مراقبت های پوستی می باشد. با اجتناب از موارد زیر می توان از ابتلا به برخی از انواع آن اجتناب نمود: مواردی که به پوست آسیب می زنند مانند صابون های خاص، پارچه ها و مواد شوینده، استرس، عوامل ایجاد کننده حساسیت مانند غذا، گرده ها و حیوانات. با وجود درمان های موضعی، برخی از درمان های طبیعی نیز می توانند به بهبود این شرایط کمک کنند از جمله این مواد طبیعی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

• زردچوبه: این ادویه طبیعی با دارا بودن کورکومین یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب طبیعی است که می تواند هم با عوامل میکروبی مبارزه نموده و شرایط التهاب پوستی از جمله خارش و سوزش را برطرف نماید.

• آلوئه ورا: یک گیاه با خاصیت فراوان که اغلب از آن به عنوان راه حلی برای مشکلات پوستی استفاده می گردد. از آلوئه علاوه بر کاهش التهابات پوستی می توان برای درمان سوختگی ها نیز استفاده نمود.

• ویتامین E: این ویتامین به دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی شناخته می شود. هم چنین از این ماده به عنوان جزء اصلی در تهیه کرم های پوستی استفاده می شود. این ویتامین به عنوان یک مرطوب کننده بسیار موثر می تواند خارش و از پوسته ریزی ها بکاهد.

• خیار: از گذشته پوست خیار با داشتن مقادیر بالایی از ویتامین A برای کاهش التهابات و آب رسانی به پوست مورد استفاده قرار می گرفته است.

• روغن زیتون: این روغن نیز می تواند همراه با مواد طبیعی از جمله عسل برای کاهش موضعی التهابات مورد استفاده قرار گیرد.

• روغن نارگیل: این روغن با داشتن خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی می تواند برای مبارزه با التهابات پوستی ناشی از اگزما موثر واقع شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید