10 دلیل ثابت شده برای بوی بد مدفوع نوزاد و بزرگسالان

0
42,608
بوی بد مدفوع

مدفوع ماده دفعی بدن است که به دلیل وجود باکتری ها و محصولات جانبی هضم آن ها بو می دهد. اگر بصورت اتفاقی بوی مدفوع تغییر کرده و بوی بدی بدهد احتمالا به دلیل مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی های اخیر بوده است. اما اگر بصورت دائم بوی بد مدفوع بصورت غیرعادی احساس شده و مثلاً با بویی که مدفوع شما معمولاً بوی آن را می‌ داده متفاوت بوده باشد، احتمالا عامل دیگری در جریان آن دخیل بوده است. در ادامه این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

علت بوی بد مدفوع

تغییرات رایحه ای که با علائم بد دیگری مانند گرفتگی، درد گوارشی، کاهش وزن یا تغییر در ظاهر مدفوع شما مانند شناوری، چسبنده بودن، آغشته به خون همراه باشد، نیاز به ارزیابی توسط پزشک دارد. در مورد اینکه چه عاملی ممکن است باعث بروز این مدفوع بدبو شده و دقیقاً در مورد آنها چه باید کرد در ادامه چندین عامل احتمالی وجود دارد.

1. مصرف غذاهای غنی از گوگرد

هضم غذاهای غنی از گوگرد، گوشت، پنیر و سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم سخت تر از سایر غذاها است، بنابراین روده شما مجبور است برای انجام این فرآیند بیشتر کار کند.
اگر رژیم غذایی شما دارای مقادیر زیادی مواد حاوی سولفور باشد، بهتر است از مقادیر آنها کم کنید و یا از ترکیب کردن چندین ماده غذایی حاوی سولفور در یک وعده مجزا خودداری کنید.

2. عدم تحمل غذایی

اگر متوجه شدید که برخی غذاها باعث ایجاد گازهای بدبو یا مدفوع شل و بدبو می شوند، ممکن است دچار عدم تحمل غذایی باشید. یک مورد رایج لاکتوز است، اما افراد همچنین ممکن است به فروکتوز و سایر کربوهیدرات‌ها عدم تحمل داشته باشند. جزء قند موجود در ماده غذایی توسط روده تجزیه نمی شود.

مصرف غذای خود را برای یک یا دو هفته دنبال کنید و به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایی پر خطر توجه داشته باشید. ممکن است متوجه شوید که برخی از مواد، نقش مهمی در فساد گوارشی شما دارند و ممکن است نیاز باشد تا آنها را از منو غذایی خود حذف کنید.

3. مصرف الکل زیاد

نوع الکل و میزان مصرف آن می تواند بر مدفوع شما تأثیر بگذارد. الکل به خودی خود سرشار از سولفات است که حشرات روده شما را به گازهای بدبو سولفید تبدیل می کند. همچنین سرعت هضم شما را تغییر می‌دهد. گاهی اوقات، زمانی که الکل بیش از حد مصرف می‌کنید، روده بزرگ برای دفع مواد زائد اضافی به سختی کار می‌کند و آن را سریع‌تر از طریق سیستم گوارش شما دفع می‌کند.

الکل اضافی، همراه با مواد زائد هضم نشده ای که همراه با آن خارج می شود، عامل بوی بد مدفوع به شمار می روند. علاوه بر نوشیدن کمتر حتماً آب زیادی بنوشید، زیرا کم‌آبی ناشی از نوشیدن آن نیز می‌تواند بر بوی مدفوع شما تأثیر بگذارد.

4. وجود انبوهی از غذاهای ناسالم

هضم غذاهای بسیار فرآوری شده و شیرین همگی دشوار است. در نتیجه، فرآیند هضم بیشتر طول می کشد، غذا برای مدت طولانی تری در سیستم شما باقی می ماند و بدن گازهای بیشتری تولید می کند.
علاوه بر این غذاهای ناسالم معمولاً دارای چربی بالایی هستند و گاهی اوقات بدن نمی‌تواند آن‌ها را به خوبی تجزیه کرده و جذب کند. سپس چربی هضم نشده از دستگاه گوارش عبور کرده و باعث ایجاد مدفوع بدبو می شود. برای تکمیل آن، غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی و افزودنی هستند که می توانند به سیستم گوارش شما نگرش بدهند، بنابراین بهتر است تا حد امکان میزان مصرف خود را کاهش دهید.

5. یک عارضه جانبی داروها یا مکمل ها

بسیاری از داروها یا ویتامین ها و مکمل ها با موادی مانند سوربیتول پوشانده شده‌اند که می‌تواند در روده شما تخمیر شود و باعث مشکلات گوارشی و بوی بد مدفوع شود. مصرف حتی اندکی بیشتر از مقدار توصیه شده می تواند روده ها را نیز تخریب کند، بنابراین قبل از مصرف حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و بپرسید که آیا اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از اختلال در هضم خود انجام دهید.

6. ابتلای به یبوست

هر چه عبور مدفوع از روده بزرگ شما مدت زمان زیادی طول بکشد، مدت بیشتری نیاز به تخمیر دارد، بنابراین باعث بدبویی مدفوع می شود. برای یبوست موقعیتی (مثلاً به دلیل مسافرت یا نخوابیدن)، سعی کنید آب مصرفی خود را افزایش دهید و غذاهایی که به راحتی هضم می شوند را بخورید. نرم کننده های مدفوع، مکمل های فیبر و ملین های در دسترسی نیز وجود دارد.

7. وجود تغییرات اخیر در رژیم غذایی

برای افرادی که رژیم غذایی پرپروتئین یا پرچرب دارند و گوشت و پنیر زیادی مصرف می کنند، بوی مدفوع شما تشدید می شود. مردم به دریافت فیبر از طریق کربوهیدرات‌های موجود در رژیم غذایی خود عادت دارند، اما وقتی این فیبرها حذف شوند، به شدت دچار یبوست می‌شوند. یکی دیگر از عوارض مصرف گوشت‌های پرچرب این است که بدن نمی‌تواند با چربی اضافی مقابله کند و اسهال بدبو و فاسد ایجاد می‌کند.

بنابراین سعی کنید غذاهای پرفیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مواد غذایی کتونی مانند سبزیجات غیر نشاسته ای، آووکادو و آجیل را همراه با آب بیشتری مصرف کنید.

8. وجود عفونت

عفونت روده می تواند ماهیت ویروسی، باکتریایی یا انگلی داشته باشد و باعث التهاب دستگاه گوارش شود. علائم می تواند شامل درد شکم، استفراغ و اسهال بدبو باشد. پزشک می تواند مدفوع شما را مورد آزمایش قرار دهد تا دقیقا نوع عفونت شما را مشخص کند و یک گزینه درمانی مناسب را پیشنهاد دهد.

اما توجه داشته باشید اگر آنتی بیوتیک برای شما تجویز شده است، این امر همچنین می تواند منجر به ایجاد بوی بد مدفوع شود. داروها معمولاً تعادل بین باکتری‌های خوب و بد روده را بر هم می‌زنند، بنابراین مطمئن شوید که در طول درمان راه‌هایی برای سلامت فلور روده شما وجود دارد.

9. سلامت کلی روده

موضوع مشترکی که در زمینه مشکلات مدفوع شما وجود دارد، چیزی است که سوءجذب نامیده می شود، که در آن بدن نمی تواند مواد مغذی خاصی مانند کربوهیدرات، پروتئین یا چربی ها را به درستی جذب کند و باعث می شود که مواد مغذی هضم نشده در هنگام خروج بوی بدی پیدا کنند. برخی از بیماری‌هایی که این علائم می‌توانند نشان دهند، بیماری سلیاک، پانکراتیت مزمن، بیماری کرون یا اختلال التهابی روده هستند. اینها همگی شرایطی هستند که نیاز به مراقبت و مشاوره پزشک دارند.

10. سندرم روده کوتاه

سندرم روده کوتاه (SBS) یک بیماری نادر است که زمانی رخ می دهد که بخشی از روده کوچک یا بزرگ وجود نداشته باشد یا قادر به عملکرد نباشد.
به همین دلیل، افراد مبتلا به SBS اغلب سوء جذب را تجربه می کنند که می تواند عوارض جدی ایجاد کند. این سندرم به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد. یک علت شایع، برداشتن بخشی از روده به دنبال درمان بیماری التهابی روده (IBD) با جراحی است.

علائم SBS در بین افراد متفاوت است اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

منبع

چنان چه بوی بد مدفوع به صورت مزمن برایتان اتفاق می افتد، می توانید در این باره با متخصصین گوارش طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید