بیماری های پوستی واگیردار

0
22,586
313671.jpeg alt_text
313671.jpeg caption

در میان انواع بیماری هایی که انسان به طور روزمره به آن مبتلا می شود بیماری های واگیردار می توانند نگران کننده تر از سایر بیماری های به حساب بیایند، چرا که احتمال انتقال آن ها از یک فرد به فرد دیگر بیشتر است. بیماری های پوستی واگیردار یکی از انواع بیماری واگیردار محسوب می شوند. شناخت این بیماری ها می تواند از نگران های ناشی از تماس با مبتلایان به این بیماران بکاهد.

بیماری واگیردار چیست؟

یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که آیا تمام بیماری ها واگیردار هستند و یا کدام بیماری های واگیردار تلقی می شوند؟ برای پاسخ به پرسش این سوال بهتر است بدانید که گاهی اوقات هیچ نوع بیماری واگیرداری در میان نیست ولی علائم شبیه به هم در افراد مرتبط با هم می تواند تنها حاکی از وجود نورون های آینه ای دخیل در این موارد باشد. همانند خمیازه کشیدن، خاراندن سر هم می تواند به دلیل عملکرد این نورون ها در بدن باشند. قارچ ها، جزو شایع ترین بیماری های پوستی واگیردار می باشد. برخی از انواع بیماری های پوستی واگیردار عبارتند از:

گال

گال که با عنوان جرب نیز شناخته می شود با خارش های پوستی شدید شبانه و با برجستگی های قرمز رنگ همراه است. از روش های انتقال این بیماری می توان به تماس مستقیم با فرد آلوده مانند دست دادن، استفاده از وسایل شخص آلوده مانند لباس های زیر و وسایل حمام، انتقال میان کودکان همبازی با یکدیگر و خوابیدن در محل خواب فرد آلوده نام برد.

تبخال

تبخال یکی از انواع بیماری های پوستی واگیردار است که با تماس پوستی فرد مبتلا به تبخال به فرد عاری از آن، به راحتی می تواند ویروس هرپس سیمپلکس را منتقل گرداند. افراد مبتلا به تبخال دارای این ویروس هستند که به صورت نهفته در بدن آن ها قرار دارد و با تغییرات بدنی مانند حالت سرماخوردگی، استرس و اضطراب و تغییرات دمایی می تواند در آن ها ایجاد تبخال نماید. اگرچه تبخال با خارش همراه نیست ولی می تواند ظاهر آزار دهنده ای برای فرد به همراه داشته باشد.

زگیل

زگیل های تناسلی شایع بیماری پوستی واگیردار هستند که می توانند بین شرکای جنسی منتقل شوند. البته تمامی زگیل های خاصیت مسری بودن بسیار شدیدی ندارند ولی باید اقدامات ضروری بهداشتی در مورد آن ها رعایت گردد. یک پزشک متخصص پوست و مو می تواند راهنمایی های لازم را در این مورد به فرد بیمار ارائه نماید.

سرخک

سرخک و آبله از جمله بیماری هایی هستند که می توانند تمامی بدن را درگیر نمایند اما ضایعات پوستی حاصل از آن ها نیز می توانند خاصیت مسری بودن داشته باشند و به راحتی در بین افراد منتقل گردند.

زرد زخم و کورک

این دو بیماری پوستی واگیردار ناشی از عفونت باکتریایی استافیلوکوک اورئوس می باشند. این عفونت ها قادرند در مراحل پیشرفته تر چرک نیز ایجاد کنند. بهتر است از لباس، ملافه، حوله و سایر وسایل شخصی دیگران در چنین مواردی استفاده نشود. مبتلایان بهتر است به کمک دارو آن ها را کنترل نموده و از دستکاری آن ها خودداری کنند چرا که احتمال انتشار آن ها در سایر نقاط بدن وجود دارد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید