رحم اجاره ای چیست؟

0
5,378
رحم اجاره ای

همه چیز درباره رحم اجاره ای

درباره رحم اجاره ای هنوز توافق نظر وجود ندارد. روند حقوقی آن هم در کشورهای مختلف و در شرایط مختلف فرق می‌کند. با این حال رحم اجاره ای چه به خاطر نازایی باشد و چه به دلایل دیگر، یکی از انتخاب‌های شما و همسرتان برای فرزندآوری می‌تواند باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با رحم اجاره ای، شرایط و دلایل آن آشنا کنیم.

در این مقاله خواهید خواند:

  • مادر جانشین چیست؟
  • چه کسانی از رحم اجاره ای استفاده می‌کنند؟
  • از کجا رحم اجاره ای پیدا کنیم؟
  • چطور یک رحم اجاره ای انتخاب کنیم؟
  • استفاده از رحم اجاره ای

مادر جانشین چیست؟

دو معنا برای مادر جانشین وجود دارد:

  • جانشین سنتی

در این حالت تخمک زن به طور مصنوعی با اسپرم مرد تلقیح می‌شود. پس از آن سلول تخم به رحم زن وارد شده و پس از وضع حمل فرزند به شما و همسرتان تعلق می‌گیرد. در این روش مادر جانشین مادر بیولوژیک نوزاد هم هست؛ از آن جهت که فرزند به دنیاآمده بخشی از ماده ژنتیکش را از تخمک مادر جانشین گرفته است. علاوه بر این اسپرم اهدایی هم مثل تخمک اهدایی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

  • جانشین بارداری

با پیشرفت پزشکی و روی کار آمدن IVF امروزه این امکان وجود دارد که تخمک از مادر گرفته شده و با اسپرم مرد در محیط آزمایشگاه لقلح یافته و سپس در رحم مادر جانشین جاگذاری شود. مادر جانشین سپس جنین را تا زمان وضع حمل نگهداری می‌کند. در این حالت هیچ ماده ژنتیکی از سمت مادر جانشین به کودک داده نمی‌شود و او صرفا در فرآیند بارداری و زایمان دخیل است. در کشور آمریکا رحم اجاره ای از نظر حقوقی چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند. زیرا فرزند حاصل هیچ ماده ژنتیکی از افراد دیگری دریافت نکرده است. تخمین زده می‌شود که سالانه حدود 750 نفر در کشور آمریکا با رحم اجاره ای به دنیا می‌آیند.

چه کسانی از رحم اجاره ای استفاده می‌کنند؟

درصورتی که زن هستید، بنا به دلایل مختلفی ممکن است لازم باشد که از آن استفاده کنید؛ از جمله:

  • مشکلات پزشکی مرتبط با رحم
  • طی عمل هیسترکتومی پیش از این رحمتان را برداشته اید
  • مشکلاتی که بارداری را برای شما به امری خطرناک تبدیل می‌کند؛ مثل مشکلات شدید قلبی و عروقی

رحم اجاره ای

علاوه بر این در صورتی که بارها برای بارداری اقدام کرده اما موفق نشده اید، ممکن است رحم اجاره ای انتخاب مناسبی برای شما باشد.

علاوه بر این این روش برای افرادی که تمایل به فرزندخواندگی به دلایل مختلف از قبیل سن یا وضعیت تاهل ندارند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

از کجا رحم اجاره ای پیدا کنیم؟

راه‌های مختلفی هست که با کمک آن‌ها می‌توانید یک مادر جانشین پیدا کنید؛ از جمله:

  • دوستان یا خانواده

شما می‌توانید از دوستان یا خانواده خود بخواهید که برایتان مادر جانشین باشند؛ گرچه ممکن است این مسئله در آغاز کمی عجیب باشد، اما با توجه به هزینه زیاد آن و مسائل حقوقی و سایر مشکلاتی که دارد، انتخاب مادر جانشین از بین دوستان یا آشنایان می‌تواند حل بسیاری از مسائل را آسان‌تر کند.

  • مراکز مخصوص

مراکز مخصوصی هستند که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها مادر جانشین مناسب برای فرزند خود پیدا کنید.

چطور یک رحم اجاره ای انتخاب کنیم؟

در حال حاضر هیچ توافق قطعی درباره این که چه کسی گزینه مناسب‌تری برای رحم اجاره‌ای است، وجود ندارد. با این حال مواردی هستند که با درنظر گرفتن آن‌ها می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

باید فردی را برای این کار انتخاب کنید که:

  • حداقل 21 سال سن داشته باشد
  • پیش از این حداقل یک بار زایمان موفق داشته است؛ این فرد به خوبی با مسائل و مشکلات مربوط به بارداری و زایمان و نیز مسائل عاطفی پس از وضع حمل آشنایی دارد و توان مدیریت آن‌ها را یاد گرفته است.
  • از غربالگری‌های روانپزشکی گذشته باشد که آمادگی او را برای ترک نوزاد پس از زایمان بررسی کرده باشند
  • قراردادی درمورد نقش و مسئولیت خود در بارداری و انجام مراقبت‌های لازم و نیز تحویل کودک پس از بارداری امضا کرده باشد.

استفاده از رحم اجاره ای

به گفته انجمن باروری آمریکا افرادی که قرار است رحمشان را اجاره دهند و نقش مادر جانشین را ایفا کنند، لازم است یکسری تست‌های غربالگری پزشکی بدهند تا مطمئن شوند یک بارداری سالم و بی‌خطر خواهند داشت. این انجمن پیشنهاد می‌کند این افراد تست‌های لازم برای رد عفونت‌های مختلف از جمله کلامیدیا، گنوره‌آ، سیفلیس، سیتومگالوویروس، HIV و هپاتیت ب و سی را بدهند.

علاوه بر این لازم است از نظر داشتن ایمنی دربرابر عفونت‌های سرخک، سرخجه و آبله‌مرغان بررسی شوند. علاوه بر این لازم است رحم‌شان از نظر توانایی باروری بررسی شود. مادران جانشین بهتر است در طول بارداری پزشک خودشان را داشته باشند، تا پزشکی که شما صلاح می‌دانید.

جمع بندی

با پیشرفت علم پزشکی و روی کار آمدن شیوه‌های نوین بارداری، رحم اجاره‌ای یا مادر جانشین هم به یکی از گزینه‌های درمانی کمک‌باروری تبدیل شده است.

مادر جانشین فردی است که قبول می‌کند فرزند شما را تا زمان زایمان نگهداری کند. بنا به دلایل مختلفی از جمله جراحی برداشتن رحم و مشکلات شدید پزشکی ممکن است لازم باشد از این روش استفاده کنید. هرگونه نگرانی و سوالی در این باره داشتید، لازم است آن را با پزشک معالج خود درمیان بگذارید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه انلاین طبینجا از متخصص زنان و زایمان و نازایی ما مشاوره بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید