علائم لنفوم و درمان آن

0
3,928
22923.jpeg alt_text
22923.jpeg caption

لنفوم نوعی از سرطان می باشد که می تواند لنفوسیت ها یا همان سلول های سفید خونی را درگیر نماید. البته این واژه به طور کلی می تواند به تمامی سرطان های سلول های سفید خونی هم اطلاق شود. سلول های سفید خون اجزای مهم سیستم ایمنی بدن می باشند که برای دفاع و محافظت بدن در برابر عوامل خارجی بسیار مهم می باشد. 

علائم لنفوم

برخی از علائم معمول و مشترک در تمامی انواع لنفوم عبارتند از:

تورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی در چند ناحیه از بدن و یا در محل های مشخصی مانند زیر بغل، کشاله ران و یا در غدد لنفاوی گردن

تب

کاهش وزن بدون دلیل

خستگی و ضعف

تعریق شبانه

باید خاطر نشان کرد که تورم و بزرگی غدد لنفاوی در اکثر مواقع با هیچ درد خاصی همراه نمی باشند بنابراین اکثر افراد متوجه بروز این بیماری در خود نمی شوند. البته به دلیل که هر یک از این علائم در سایر بیماری های نیز ممکن است مشاهده گردد بنابراین وجود هر یک از این نشانه ها در افراد دلیل قطعی برای ابتلای به این بیماری نخواهد بود و تشخیص بر عهده پزشک خواهد بود. 

انواع لنفوم

به طور کلی لنفوم ها به دو دسته کلی هوچکین و غیر هوچکین طبقه بندی می شوند که هر یک می توانند علائم و مشخصه های به خصوص تری را با خود به همراه داشته باشند. 

معمولا لنفوم هوچکین از شیوع کمتری نسبت به لنفوم غیر هوچکین برخوردار است. بروز لنفوم هوچکین در میان مردان شایع تر از زنان بوده و اکثر در سنین بالای 55 سال و یا ما بین سنین 34-15 سال ممکن است مشاهده گردد. یکی از فاکتورهای خطر بالقوه برای ابتلای به لنفوم هوچکین ابتلای افراد به ویروس ابشتین بار می باشد. 

تشخیص لنفوم 

از آن جایی که علائم این بیماری ها نمی توانند به طور گویا حاکی از ابتلای به لنفوم باشند بنابراین پزشکان از روش های دقیق تری برای کمک به تشخیص استفاده می کنند مانند:

بیوپسی غدد لنفاوی. در این روش پزشکان کل غدد لنفاوی و یا تنها بخش کوچکی از آن را برای بررسی میکروسکوپی از بدن خارج می سازند.

بیوپسی مغز استخوان. از آن جایی که مغز استخوان یکی از مکان های اصلی برای تولید سلول های ایمنی می باشد بنابراین پزشکان از نمونه مغز استخوان برای بررسی تغییرات ایجاد شده ر بافت آن و پیش ساز های سلول های ایمنی استفاده می کنند. 

سی تی اسکن. تصاویری از بافت های مختلف بدن با استفاده از سی تی اسکن ایجاد می گردد. 

درمان لنفوم

بسته به نوع و شدت لنفوم معمولا پزشکان ممکن است گزینه های مختلفی را برای درمان این بیماری پیشنهاد دهند ولی باید توجه داشت که برخی از انواع لنفوم به روش های درمانی به خوبی پاسخ داده و برخی نیازمند به کارگیری چند باره و یا ترکیبی از آن ها می باشند. برخی از روش های درمانی شامل:

شیمی درمانی.

در این روش دوزهای دارویی بسیار قوی برای نابودی سلول های ایمنی بدون عملکرد تجویز می شود که می توانند سلول های ایمنی مفید را نیز از بین ببرند.

پرتو درمانی.

برخی از پرتوها با طول موج های متغییر ممکن است برای از بین بردن این سلول ها مورد استفاده قرار گیرد. 

پیوند مغز استخوان.

بعد از استفاده از دو روش شیمی درمانی و پرتو درمانی برای جایگزینی سلول های ایمنی مفید از بین رفته، معمولا از پیوند مغز استخوان برای تولید بیشتر این سلول ها استفاده می گردد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید