علائم کم خونی داسی شکل

0
4,670
87067.jpeg alt_text
87067.jpeg caption

نوع اختلال پروتئین خون با نام هموگلوبین که باعث ایجاد کم خونی داسی شکل می گردد. کم خونی داسی شکل یا همان آنمی نوعی بیماری ارثی می باشد که افراد از ابتدای تولد به آن مبتلا می گردند. ژن ها هم از طریق مادر و هم پدر به ارث می رسند بنابراین برای ایجاد کم خونی داسی شکل افراد باید ژن بیماری زا را از هر دو والد کسب نمایند. هموگلوبین ها پروتئین های حمل کننده اکسیژن در خون می باشند بنابراین وجود اختلال در این ماده موثر خون باعث ایجاد اشکال ناهموار سلول های خونی گردیده و شکنندگی سریع تر آن ها را موجب می شوند.

علائم کم خونی داسی شکل

سلول های قرمز خون به دلیل شکل ناهموار خود ممکن است به سرعت همولیز شوند و یا در عروق خونی باریک مانند مغز و سایر اندام های بدن باعث مسدود شدن جریان خون شوند. بدین ترتیب براساس اندام درگیر و درجه کم خونی سلول داسی شکل ممکن است برخی از علائم در افراد ظاهر گردند که برخی از آن ها عبارتند از:

• خستگی و کم خونی

• حملات درد

• تورم، التهاب دست و پا و زرد شدن پوست آنها

عفونت های باکتریایی

• جمع شدن ناگهانی خون در طحال و گرفتگی کبد

• آسیب ریه و قلب

• زخم پا

• نکروز آسپتیک و انفارکتوس استخوان (مرگ بخشی از استخوان)

• آسیب چشم

علل کم خونی داسی شکل

همان طور که گفته شد ژن ها عامل بروز این بیماری می باشند ولی این که چه عاملی در دوران جنینی به ایجاد چنین اختلالی دامن می زند هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

تشخیص کم خونی داسی شکل

تشخیص کم خونی داسی شکل تنها با یک آزمایش خونی ممکن خواهد بود. در این آزمایش اسمیر خونی بر روی لام در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. در زیر میکروسکوپ معمولا انحنای سلول های خونی قابل مشاهده خواهد بود، البته در مواردی می توان از آزمایش ژنتیک برای تشخیص DNA های معیوب خونی استفاده نمود. برای تشخیص بیماری کم خونی داسی شکل در دوران جنینی از روش آمنیوسنتز یا نمونه برداری پرزهای کوریونی استفاده می گردد. نمونه های تهیه شده برای تجزیه و تحلیل DNA به آزمایشگاه ارسال می گردد.

درمان کم خونی داسی شکل

درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما برای بهبود زندگی می توان از روش های مدیریتی برای کنترل علائم بیماری استفاده نمود. برخی از علائمی که ممکن است سبک زندگی این بیماران تحت تاثیر قرار دهد عبارتند از:

خستگی یکی از شایع ترین علائم این بیماری است که به دلیل کم خونی مزمن در این بیماران ایجاد می گردد. البته سلول های مغز استخوان برای جبران این کمبود دچار پر کاری می گردند. گاهی سلول های مغز استخوان از ایجاد این سلول های خونی متوقف می شوند و بدن دچار بحران آپلاستیک می گردد. در این شرایط بدن بیشتر مستعد ابتلا به ویروس های معده و روده و حتی بیماری های ویروسی دیگر مانند آنفولانزا می گردد.  بحران های درد اغلب به دلیل خون رسانی ناکافی به اندام های بدن رخ می دهند. این جریان خون مختل شده باعث ایجاد دردهای متناوبی می گردد که گاه برای برطرف شدن نیاز به دریافت مسکن های قوی و یا حتی بستری شدن در بیمارستان خواهند داشت. افراد برای مقابله با این علائم می توانند تا حدودی با پیشگیری از بروز کم آبی بدن مانع از تشدید علائم گردند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید