علت انگشت مکیدن کودکان

0
1,974
علت انگشت مکیدن کودکان

علت انگشت مکیدن و راه‌های از انگشت گرفتن کودکان

بسیاری از نوزادان از همان ابتدا که انگشت‌های دست و پای خود را اتفاقی یا آگاهانه کشف می‌کنند، مجذوب مکیدن انگشت شست خود می‌شوند. شما حتی ممکن است یک عکس سونوگرافی از دوران بارداری داشته باشید، که در آن کودکتان با آرامش در رحم خوابیده و مشغول مکیدن انگشت خود است. در متن پیش رو قصد داریم شما را با علت انگشت مکیدن کودکان و راه‌های از انگشت گرفتن آن‌ها آشنا کنیم.

در این مقاله خواهید خواند:

  • راه‌هایی که به ترک انگشت مکیدن کودکان کمک می‌کنند
  • چرا کودکان انگشت می‌مکند؟

انگشت مکیدن کودکان گرچه ممکن است در آغاز جذاب باشد، اما با رسیدن به سنین 3 یا 4 سالگی، قانع کردن آن‌ها برای کنار گذاشتن این عادت کمی دشوار می‌شود. ممکن است هرکسی از اطرافیان کودک با دیدن این صحنه به شما هشدار بدهد که انگشت مکیدن کودک می‌تواند در آینده مشکلات دهانی و مقعدی مختلفی برای کودک ایجاد کند.

اما در قدم اول لازم است که آرامش خود را حفظ کنید؛ کودک شما قرار نیست تا رسیدن به سنین دانشگاه هنوز انگشت مکیدن را ادامه دهد. اما کمک کردن به او برای ترک این عادت می‌تواند اثربخش باشد.

راه‌هایی که به ترک انگشت مکیدن کودکان کمک می‌کنند

اغلب کودکان انگشت گرفتن را پیش از رسیدن به سنین مدرسه خودبخود ترک می‌کنند؛ با این حال اگر احساس می‌کنید که کودک برای ترک این امر نیاز به مداخله بیشتری دارد، راه‌های زیادی هست که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

علت انگشت مکیدن کودکان

با کودک خود وارد گفت‌وگو شوید

بسیاری از کودکان در حقیقت نمی‌دانند که علت انگشت مکیدن کودکان چیست و لازم است آن را ترک کنند. با کودک خود وارد گفتگو شوید. سعی کنید لحنتان کنجکاو باشد تا سرزنشی.

برای چی انگشتت را میمکی؟ این کار لذتبخش است؟ آیا اصلا به انگشت مکیدنش آگاه است؟ آیا کار بهتری هست که می‌توانند به جای آن انجام دهند و احساس آرامش کنند؟

با همدیگر درباره انگشت مکیدن بیاموزید

اگر کودک شما وقت زیادی را صرف دیدن تلویزیون یا ورق زدن کتاب‌ها می‌کند، می‌توانید از آن‌ها برای کمک به ترک عادت استفاده کنید. یک داستان درباره ترک عادت برای کودک خود بخوانید و در این باره با او صحبت کنید.

از لاک ناخن تلخ استفاده کنید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید با آن کودک خود را از مکیدن انگشت خود منصرف کنید، استفاده از لاک ناخن تلخ است. با این حال برخی دانشمندان توصیه به این روش نمی‌کنند؛ زیرا به نظر روش چندان خوشایندی نمی‌آید.

با این حال اگر کودکتان عادت خود را ترک کرده است و الان در مرحله‌ای است که صرفا نیاز به یک یادآور دارد، انجام این روش می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

الگوهای انگشت مکیدن کودک خود را دنبال کنید

دقت کنید که کودکتان چه زمان‌هایی بیشتر انگشت می‌مکد؛ برای مثال اگر به طور معمول شب‌ها پیش از به خواب رفتن انگشت می‌مکد، شاید لازم باشد که از راه دیگری برای به خواب رفتن استفاده کند. برای مثال می‌توانید از یک لیوان شیر داغ یا چای گیاهی پیش از به خواب رفتن کودک خود استفاده کنید.

اگر متوجه شدید که معمولا وقت‌هایی که ناراحت یا عصبی است، انگشت می‌مکد، می‌توانید از روش‌های دیگری برای آرام کردن کودک خود در موقعیت‌های این‌چنینی استفاده کنید.

برای کودک خود هدیه و تشویق درنظر بگیرید

سیستم هدیه و تشویق می‌تواند کمی گول‌زننده باشد؛ این سیستم برای همه کودکان کار نمی‌کند و اگر هم کار کرد، رد کردن کودک از این فاز ممکن است دشوار باشد. با این حال برخی کودکان با دیدن تصویری از پیشرفت خود( استفاده از برچسب یا نشانه‌های کوچک) انگیزه‌ای برای ترک عادت خود پیدا می‌کنند.

با این حال فراموش نکنید که کودکان هم مثل همه افراد می‌توانند عادت‌هایی را که دوست دارند دور از چشم دیگران و پنهانی ادامه دهند.

از محافظ انگشت استفاده کنید

محصولات متنوعی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده و با کمکشان کودکتان را از مکیدن انگشتش منصرف کنید. برخی از آن‌ها از جنس پلاستیک هستند، در حالی که برخی دیگر به شکل دستکش هستند.

جنبه مثبت این محافظ‌ها این است که فاقد مواد شیمیایی بوده و برای کودکتان انتخاب مناسبی هستند؛ اما جنبه منفی آن‌ها این است که ممکن است بازی کردن یا تغذیه را از برخی جهات برای کودک تبدیل به امری دشوار کنند.

قوانینی برای کودک خود در نظر بگیرید

به کودک خود بگویید که انگشتش را فقط در زمان‌های خاصی مثلا حین دیدن تلویزیون و یا قبل از رفتن به خواب می‌تواند بمکد. این کار بهتر از این است که کودک خود را یکدفعه مجبور به ترک کامل عادت کنید. گرچه کودک شما با این کار همچنان انگشت مکیدن را ادامه می‌دهد، اما حداقل نیازش به آن کمتر می‌شود و ترک آن به مرور برایش آسان‌تر می‌شود.

نقش بازی کنید

اگر کودتان عروسک یا اسباب‌بازی محبوبی دارد، از آن برای ترک عادت کمک بگیرید. مثلا می‌توانید وانمود کنید که تدی قصد دارد انگشت مکیدن را کنار بگذارد و از کودک خود بخواهید تا او را راهنمایی کند.

از یادآورهای تصویری استفاده کنید

کودکانی که قصد دارند انگشت مکیدن را ترک کنند اما آن را فراموش می‌کنند، می‌توانند از یادآورهای تصویری استفاده کنند. برای مثال می‌توانید یک نواری را به دور انگشت کودک ببندید و یا یک برچسب کوچک پشت دست کودکتان بزنید.

از بریس دست استفاده کنید

این بریس‌ها اجازه نمی‌دهند که دست کودک از ناحیه آرنج خم شود؛ بنابراین کودک نمی‌تواند انگشتش را وارد دهان کند. این کار بیشتر برای کودکانی توصیه می‌شود که عادت انگشت مکیدن درشان بسیار شدید است. با این حال این بریس‌ها می‌توانند کودکتان را اذیت کنند؛ زیرا اجازه حرکت به مفصل نمی‌دهند.

کودکتان را به دندانپزشکی ببرید

ممکن است لازم باشد از کمک فرد دیگری برای این کار استفاده کنید؛ خوب است کودکتان را به دندانپزشک ببرید تا با او درباره اهمیت سلامت دهان و دندان صحبت کند.

چرا کودکان انگشت می‌مکند؟

علت انگشت مکیدن کودکان

به گفته آکادمی اطفال آمریکا کودکان با نیازی شدید به انگشت مکیدن به دنیا می‌آیند؛ این چیز خوبی است. زیرا به کودکان در خوردن شیر از سینه مادر یا شیشه کمک می‌کند.

نوزادان مکیدن را آرامش‌بخش می‌دانند و بسیاری از آن‌ها این کار را خارج از زمان‌های غذا خوردن ادامه می‌دهند. درحالی که برخی کودکان ترجیح می‌دهند از پستانک استفاده کنند، برخی دیگر تمایل زیادی به مکیدن انگشتان خود نشان می‌دهند. این کار آرامشان می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص اطفال ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید