نارسایی دهانه رحم

0
883
724682.jpeg alt_text
724682.jpeg caption

نارسایی دهانه رحم یا ضعف دهانه رحم باعث زایمان زودرس یا عدم توانایی بدن در نگهداری جنین میشود. در طول بارداری بخش دهانه رحم که به واژن راه دارد به آرامی و به تدریج نرم و شل می شود تا آمادگی خروج جنین تکامل یافته را در انتهای بارداری داشته باشند و بتواند آن را به کانال زایمان هدایت کند. در صورتی که این بافت ضعف داشته باشد قبل از اینکه محصول بارداری یا در حقیقت همان جنین به تکامل برسد باعث خروج جنین از رحم میشود و در نتیجه فرد نمی تواند بارداری را به سلامت به پایان برساند.

درمان نارسایی دهانه رحم

افرادی که سابقه چنین وضعیتی دارند یعنی سابقه نارسایی دهانه رحم دارند یا دچار دردهای گهگاه یا خونریزی های غیرطبیعی در دوران بارداری شده‌اند بهتر است با پزشک خود مشورت کنند ممکن است پزشک با تجویز دارو به درمان این نارسایی کمک کند در موارد شدیدتر با انجام یک عمل سرپایی و ایجاد چند بخیه در انتهای دهانه رحم به جلوگیری از خروج محصول بارداری از رحم کمک می کنند. اگر فرد دچار نارسایی دهانه رحم باشد در هفته های اول بارداری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد اما خوب است دقت کند که در بین هفته های ۱۴ تا ۲۰ اگر دچار علائمی مثل: درد کمر، تغییر در ترشحات واژن، خونریزی غیر طبیعی، احساس فشار یا درد غیر طبیعی در کف لگن بود حتماً به پزشک اطلاع دهد.

عوامل بروز نارسایی دهانه رحم

برخی عوامل احتمال بروز نارسایی دهانه رحم را افزایش می دهند به عنوان مثال: اگر فرد سابقه ضربه یا آسیب به دهانه رحم داشته باشد احتمال این اختلال افزایش می‌یابد که سابقه‌ای جراحی به دنبال اختلالات رحم پاپ اسمیر غیرطبیعی دارند بیشتر در معرض این اختلال قرار دارند همچنین در موارد نادر ممکن است فرد به دنبال زایمان قبلی دچار پارگی رحم یا دهانه رحم شده باشد. وجود زمینه ژنتیک یا مادرزادی نوعی اختلال در ساخت کلاژن هم می تواند باعث این نارسایی بشود. همچنین تماس با نوعی استروژن صناعی در دوران نزدیک به بارداری هم در بروز این اختلال موثر بوده است.

نارسایی دهانه رحم

پیشگیری از نارسایی دهانه رحم

برای پیشگیری از بروز این عارضه توصیه می شود. قبل از دوران بارداری و در طی دوران بارداری تحت نظر متخصص زنان باشد تا شرایط وی کاملاً بررسی شود و در صورت نیاز به مداخله درمانی این کار انجام شود همچنین در دوران بارداری مادر نیاز به مصرف کلسیم، آهن و اسید فولیک بیشتری دارد به همین علت بهتر است یک رژیم غذایی مناسب داشته باشد و مکمل های لازم را دریافت کنند توصیه می‌شود مادر مراقب وزن خود باشد و در حد نرمال و ایده آل وزن گیری  کند کاهش وزن یا افزایش وزن فرد می‌تواند آسیب رسان باشد. از مصرف داروها و موادی که از عوارض و فواید آن ها اطلاع دقیقی ندارند و به خصوص بدون تجویز  پزشک باید پرهیز شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید