چرا افت قند خون خطرناک است ؟

0
15,894
11569.jpeg alt_text
11569.jpeg caption

افت قند خون که با عنوان اختصاصی هیپوگلیسمی شناخته می شود شرایطی است که در آن میزان قند خون یا گلوکز پایین تر از حد مورد نیاز سلول های بدن است. البته افت ناگهانی قند خون شرایطی است اغلب بیماران دیابتی ممکن است آن را تجربه کنند. البته در مواردی نیز ممکن است افراد سالم چنین شرایطی را مشاهده کنند. بهتر است بدانید که قند خون یا گلوکز منبع اصلی انرژی سلول های بدن است. این انرژی از طریق مواد غذایی وارد بدن می شود و بعد از صرف یک وعده غذایی میزان انرژی به بالاترین حد خود می رسد. هورمون انسولین ترشحی از پانکراس برای جذب این گلوکز مورد نیاز می باشد. 

علائم افت قند خون

افت قند خون با علائم مشخصی در فرد بروز می نماید که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خستگی و ضعف

سرگیجه

رنگ پریدگی

لرزش و تعریق

ضربان قلب نامنظم و تپش قلب

گرسنگی

سردرد

اضطراب و عصبی بودن

احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی

افرادی که کاهش شدید قند خون را تجربه می کنند ممکن است با تغییرات محسوسی در سطح هوشیاری، اختلالات بینایی مانند تاری دید و ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره مواجه شوند. 

علت افت قند خون

فقدان انسولین و یا عدم دریافت مقادیر کافی انرژی از مواد غذایی می تواند فرد را دچار کاهش سطح قند خون نماید. بنابراین بیماران دیابتی در مصرف داروهای کاهنده قند خون و یا انسولین دقت لازمه را داشته باشند تا سطوح قند خون آن در حد مطلوبی قرار بگیرد. البته برخی از شرایط و عوامل می توانند فرد را در معرض خطر ابتلا به این حالت قرار دهند از جمله:

مصرف برخی از داروها مانند داروی ضد مالاریا یا کنین

مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی

برخی از بیماری های تاثیر گذار بر سبک تغذیه مانند بی اشتهایی عصبی

بیماری های تاثیر گذار بر تجزیه ذخیره های قندی بدن در کبد مانند هپاتیت شدید 

وجود برخی از بیماری های تاثیر گذار بر روی تولید انسولین و شدت بالای تولید آن مانند تومور پانکراس

هیپوگلیسمی واکنشی که بعد از صرف غذا رخ می دهد و برخی از افراد تحت جراحی معده آن را تجربه می کنند. 

چرا افت قند خون خطرناک است؟

از آن جایی که یکی از عمده ترین مصرف کنندگان قند خون، سلول های مغزی می باشد، بنابراین هر گونه کاهش و یا افت قند خون می توانند باعث کاهش شدید سطح هوشیاری افراد گردند. در صورتی که این حالت درمان نشود می تواند به حالت صرع و یا مرگ بینجامد. افرادی که دچار کاهش سطح قند خون می شود بیشتر در معرض آسیب های ناشی از افتادن و یا حتی تصادفات قرار دارند. 

درمان افت قند خون

برای درمان این حالت بهتر است از قندهای سریع الاثر یا به عبارتی با شاخص گلیسمی بالا استفاده نمایید. نصف لیوان آب میوه و یا دو قاشق غذا خوری کشمش، یک قاشق غذا خوری عسل یا شکر می توانند بلافاصله توسط فرد مصرف گردند. قبل از این که فرد به دلیل کاهش قند خون از هوش برود، بهتر است سطح قند خون او را با دادن مواد غذایی مناسب تنظیم نمایید چرا که بعد از بیهوشی و از دست رفتن هوشیاری فرد، نباید به او مواد غذایی و یا آب خورانده شود.  

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید