کم کاری تیروئید و انواع آن

0
12,647
کم کاری تیروئید و انواع آن

تیروئید غده ای سپر شکل در جلوی گردن و پایین حنجره بوده که از دو قسمت (لوب) تشکیل شده است که این دو قسمت توسط بخشی به نام ایسموس به هم متصل می شوند. غده تیروئید  توسط غده ای به نام هیپوفیز در مغز، کنترل میشود. هیپوفیز توسط هورمون محرک تیروئید سبب افزایش ساخت هورمون تیروئید می شود.

تیروئید چه هرمون هایی را تولید میکند؟

تیروئید دو نوع هورمون تولید میکند که وظیفه آن کنترل متابولیسم و سوخت و ساز بدن می باشد. در دوران‌ کودکی و به ویژه قبل از دوران بلوغ، هورمون های تیروئید نقش مهمی در رشد و به ویژه رشد قدی دارند.

شایعترین بیماری که سبب درگیری غدد می شود

شایعترین بیماری که سبب درگیری غده تیروئید می شود،کم کاری تیروئید می باشد. هر گاه تولید هورمون تیروئید از غده تیروئید کاهش پیدا کند، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود. بر اساس مطالعات اپیدمیولوژی، این اختلال بیشتر در زنان دیده می شود و با افزایش سن، شیوع آن افزایش پیدا می کند.

انواع کم کاری تیروئید

دونوع کم‌کاری تیروئید به طور کلی وجود دارد:

کم کاری اولیه که در این نوع ساخت هورمون های تیروئید از غده کاهش پیدا میکند؛ برداشتن غده تیروئید توسط جراحی، ید رادیو اکتیو، مصرف برخی داروها از جمله علل کم کاری اولیه هستند. یکی دیگر از علل کم کاری اولیه، بیماری های خود ایمنی تیروئید نظیر تیروئیدیت هاشیماتو می باشد که در آن با تخریب بافت تیروئید توسط سیستم ایمنی، تولید هورمون ها کاهش پیدا میکند. به طور کلی شایعترین علت کم کاری اولیه تیروئید در سرتاسر جهان، کمبود ید می باشد. ایران از مناطق کمبود ید محسوب می شود.

کم‌کاری ثانویه

در این نوع کم کاری، تولید هورمون محرک تیروئید از هیپوفیز کاهش پیدا میکند که در نتیجه آن هیپوفیز کمتر تحریک شده و تولید هورمون های تیروئیدی کاهش پیدا میکند.

علائم کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید

پیشنهاد مطالعه: کم کاری تیروئید در نوزادان

 علائم کم کاری تیروئید به هر علتی که باشد، مشابه هست. این افراد از ضعف و بیحالی و کمبود انرژی برای انجام امور عادی و روز مره شکایت دارند. این افراد تحربک پذیر بوده و از دردهای عضلانی و اسکلتی شکایت دارند. کمبود شدید هورمون های تیروئید می تواند در قدرت باروری افراد نیز نقش بگذارد، به همین جهت در بررسی علت نازایی، هورمون های تیروئید هم چک می شوند.

گواتر

درصورتی که افراد به علت کمبود ید دچار کم‌کاری تیروئید شده باشند، غده تیرویید بزرگتر از حد نرمال می شوند که به این حالت گواتر گفته می شود. افراد مبتلا معمولا از افزایش وزن، خشکی پوست و ریزش مو نیز شکایت دارند.

تشخیص کم کاری تیروئید

تشخیص کم کاری تیرویید از طریق آزمایشگاه داده میشود. با توجه به اینکه میتواند در ارگان های مختلف، سبب ایجاد علامت شود، همواره باید به فکر آن بود. در موارد کم کاری تیروئید مصرف داروی لووتیروکسین‌ بهترین‌انتخاب می باشد، که با توجه به این که این دارو فرم فعال هورمون تیروئیدی هست، دوز مصرفی آن باید توسط پزشک تنظیم شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید