آزمایش آنتی ژن لکوسیت انسانی (HLA)

2
2,509
531978.jpeg alt_text
531978.jpeg caption

یکی از آزمایش های بسیار مهمی که در هنگام پیوند اعضا و یا پیوند سلول های بنیادی خون ساز مغز استخوان صورت می گیرد آزمایش آنتی ژن لکوسیت انسانی می باشد. آنتی ژن لکوسیت انسانی که با نام های دیگری مانند آنتی ژن های مجموعه سازگار نسجی اصلی نیز شناخته می شود شامل مولکول های پروتئینی می گردند که بر روی تمامی سلول های بدن اعم از سلول های سفید و سلول های اندام ها قرار داشته و تنها در خون و اسپرم و چند استثنای دیگر موجود نمی باشند. این عامل باعث می شود که برای پیوند اعضای بدن از یک فرد به افراد دیگر لزوم انجام آزمایش لکوسیت انسانی بیشتر شود. در این آزمایش سعی بر انتخاب حداکثر شباهت بین افراد می باشد تا پیوند توسط سلول های ایمنی فرد گیرنده پس زده نشود. عدم شباهت باعث حمله سلول های ایمنی به سلول های اندام مورد نظر و یا سلول های بنیادی خونساز می گردد.

ارتباط آنتی ژن لکوسیت انسانی با برخی بیماری ها

تحقیقات صورت گرفته بر روی آنتی ژن لکوسیت انسانی و بیماری های مختلف نشان داده است که برخی از بیماری های خود ایمن و آلرژیک با وجود برخی از این مولکول های پروتئینی تشدید می یابد و افراد دارای این آنتی ژن لکوسیت انسانی را مستعد ابتلا به برخی از بیماری ها و یا در برخی از موارد مقاومت می نماید. برخی از این بیماری های مرتبط با آنتی ژن لکوسیت انسانی عبارتند از:

• آرتریت روماتوئید جوانان

• اسپوندلیت آنکلیوزان

• سندرم شوگرن

آسم

ام اس MS

بیماری های التهابی روده مانند کرون، کولیت اولسراتیو

• درماتیت

• یوئیت

• آرتریت پسوریاتیک

• سندرم رایترز

لازم به ذکر است که این آنتی ژن های لکوسیت انسانی در میان دوقلوهای همسان یکسان بوده و یک عامل موفقیت آمیز بودن پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان بین آن ها می باشد. بنبابراین برخی از افراد با دارا بودن سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری ها می توانند درخواست انجام این آزمایشات برای تشخیص وجود آنتی ژن های مورد نظر بر روی سلول های خود را داشته باشند، این کار باعث می شود تا نرخ ابتلای این افراد به این بیماری ها مشخص شده و در صورت لزوم اقدامات لازم برای کاهش عوارض احتمالی صورت گیرد.

نحوه انجام آزمایش

برای انجام این آزمایش از نمونه خون وریدی استفاده می شود که از طریق رگ بازو گرفته خواهد شد. قبل از انجام آزمایش هم نیاز به انجام اقدامات خاصی نمی باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. آزمایش تخصصی برای آرتریت پسوریایس همین HLA است یا آزمایش دیگه هست؟

    • بله اما در کنار آن ممکن است آزمایشات تشخیصی دیگری برای تایید این وضعیت، توسط پزشک درخواست شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید