آشنایی با انواع مواد روانگردان

0
4,478
183458.jpeg alt_text
183458.jpeg caption

مواد روانگردان نوعی مواد مخدر صنعتی هستند که مصرف آن ها موجب توهم، افزایش قدرت، برانگیختگی جنسی، شادی و لذت می شود. معمولاً از این مواد برای درمان اعتیاد به الکل، اختلالات روانی و روان درمانی استفاده می شود؛ در واقع این مواد با تقلید یا جایگزینی به جای انتقال دهنده های عصبی، به درمان بیمار کمک می کنند. در ادامه به معرفی برخی از مواد روان گردان پرداخته شده است:

• مسکالین

ماده ای است که، بیشتر از خیس کردن دکمه ی خشک شده ی کاکتوس های مکزیک و جنوب آمریکا، حاصل می شود. مصرف این ماده باعث خوشحالی و بهبود رنگ چهره می شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف این ماده ممکن است موجب اعتیاد روانی شود اما از نظر شیمیایی اعتیادآور نیست و برای افراد سالم کم خطر است.

• دی ام تی

یک ماده ی روانگردان بسیار قوی است که باعث ایجاد توهمات بصری می شود. براساس تحقیقات صورت گرفته، این ماده می تواند باعث وابستگی شیمیایی و یا بروز عوارض دارویی در مصرف کننده شود.

مواد روانگردان

پیشنهاد مطالعه: تفاوت مواد مخدر و محرک

• ال اس دی ها

برخی معتقدند که این ماده شباهت زیادی به سروتونین یا هورمون عشق دارد. عدم تعادل میزان سروتونین در بدن، باعث بروز افسردگی، اختلال وسواس اجباری، اسکیزوفرنی و سایر مشکلات ذهن می شود.  مصرف این ماده باعث ایجاد هیجان و احساس لذت در فرد می شود. براساس تحقیقات صورت گرفته، LSD اعتیادآور نیست اما می تواند موجب اضطراب، پارانویا و افزایش احتمال بروز اختلالاتی همانند اسکیزوفرنی در بزرگسالان شود.

• اکستازی

این ماده که بیشتر در مهمانی ها استفاده می شود باعث همدلی، ارتباط احساسی و ارتقای وضعیت روحی و روانی می شود. البته مصرف این ماده باعث کم آب شدن بدن و افزایش دمای بدن می شود، همچنین مصرف همزمان این ماده با الکل می تواند باعث بروز مشکلات جدی پزشکی و مرگ فرد شود.

• کتامین

از این ماده برای بی هوشی در پزشکی استفاده می شود. مصرف آن می تواند باعث آرامش و فراموشی  شود.

برخی از گیاهان نیز خاصیت روان گردانی دارند:

• سالویا

یکی از گیاهان حاوی مواد روانگردان و بومی مکزیک سالویا است. مصرف این ماده باعث تحریف بینایی و صدا، هذیان و اضطراب می شود.

• خشخاش

یکی دیگر از گیاهانی است که خاصیت روانگردانی دارد خشخاس است، که از آن برای تهیه ترکیبات مسکنی همچون کدئین، مورفین و تریاک استفاده می شود.

• شاهدانه

این گیاه نیز حاوی ترکیبات مسکن است و از برگ و ساقه آن ماری جوآنا و از صمغ آن حشیش به دست می آید؛ این مواد علاوه بر خاصیت تسکین، باعث شل شدن عضلات و القای خواب می شوند.

• کوکا

از گیاه کوکا، کوکائین استخراج می شود که برای بی حسی موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مواد روانگردان

به طور کلی، مواد روانگردان یکی از زیرشاخه های مواد توهم زا هستند که خود به چهار دسته تقسیم می شوند:

• دسته اول شامل موادی است که خاصیت تحریک کنندگی دارند و با تحریک اعصاب باعث افزایش هوشیاری و زیاد شدن تحمل فرد مصرف کننده می شوند؛ همچنین مصرف آن ها باعث افزایش انرژی و فعالیت های جسمانی، کاهش خستگی، از دست دادن اشتها، افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود، مانند آمفتامین، اکستازی و کوکائین.

• دسته دوم موادی هستند که باعث توهم می شوند و خاصیتی مشابه ال اس دی دارند، مصرف این مواد باعث کاهش انرژی و فعالیت های جسمانی، کاهش تنفس و ضربان قلب، القای خواب و رویا، و کاهش سرعت عکس العمل می شود.؛ مانند: الکل، مرفین، هروئین، دراگون فلای و کتامین.

• دسته سوم موادی هستند که مصرف آن ها باعث کند شدن فعالیت سیستم اعصاب مرکزی، ایجاد آرامش و تسکین دردها می شود؛ مانند: زاناکس، آلپرازولام و … . این دسته خاصیت دارویی دارند، اما مصرف نابجای آن ها می تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد. دسته ی آخر شادی آور است و خاصیت آن مشابه حشیش و ماری جوانا است.

تاثیرات مصرف مواد روانگردان بر بدن

مصرف مواد روانگردان باعث بروز تهوع و استفراغ، تغییر دمای بدن، کُند یا تند شدن ضربان قلب، توهم دیداری و شنیداری، عدم تمرکز و انجام کارهای عجیب، عدم تعادل، رفتار نامناسب، پرخاشگری، استرس و بی قراری می شود. البته لازم به ذکر است که عوارض ناشی از مصرف این مواد به سن، میزان خلوص مواد، سلامتی فرد و نحوه ی مصرف آن دارد. اما به ترتیب، مصرف این مواد باعث آسیب های جسمی و روانی می شود.

حتما مطالعه کنید: عوارض و خطرات مصرف مجیک ماشروم

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید