آمادگی لازم برای جراحی پیوند کلیه

0
5,235
266741.jpeg alt_text
266741.jpeg caption

هرچند دیالیز اوالین گزینه برای اکثر بیماران کلیوی است، برخی دیگر که امکانش را دارند، پیوند کلیه را انتخاب می کنند. پیوند مزایای بسیاری دارد، مانند شیوه زندگی عاری از دیالیز و محدودیت های کمتر در مصرف نوشیدنی و رژیم ها. پیوند کلیه، در صورت موفقیت، معمولاً کیفیت زندگی بهتری را برای بیشتر بیماران فراهم و به مرور زمان از دیالیز هزینه کمتری را به همراه خواهد داشت.

پیوند کلیه برای چه کسانی مناسب است؟

برخی از مواردی که باید قبل از پیوند کلیه در مورد آنها اندیشید، عبارتند از:

خطرات و مزایای پیوند

داروها و عوارض جانبی آنها

پوشش هزینه ها و بیمه ها

توانایی برای ادامه مراقبت های درمانی و پیروی از دستورالعمل ها.

تصمیم نهایی در مورد پیوند کلیه با بیمار است. برای انتخاب آگاهانه، باید قبل از عمل ارزیابی کاملی انجام گردد. بنابراین، یادگیری هرچه بیشتر در جنبه های مختلف درمانی پیوند کلیه مفید خواهد بود.

انواع پیوند کلیه

دو منبع اهدای کلیه وجود دارد: اهدا کننده زنده و اهدا کننده مرگ مغزی. پیوند از اهدا کننده زنده، میزان موفقیت حدوداً 95٪، و میزان بقا بیش از یک سال داشته، و در مقایسه، میزان بقا پیوندهای اهداکننده مرگ مغزی 90 ٪ می باشند. یکی از مزایای اهداء عضو، امکان برنامه ریزی زمان و موقعیت انجام عمل پیوند است. این به تیم پزشکی این امکان را می دهد تا در بهترین شرایطی که اهدا کننده و گیرنده در سالم ترین وضعیت خود هستند، عمل جراحی را انجام دهند. همچنین امکان (آزمایشی) فرایندی به نام پلاسمرافرسیس، این اجازه را می دهد تا خون اهدا کننده زنده تمیز و پردازش شود، بنابراین با خون گیرنده مطابقت پیدا می کند. همه افراد واجد شرایط پلاسمایفرسیس نیستند، اما می تواند به برخی بیماران در پیوند موفقیت آمیز کمک کند. 

برنامه ریزی های قبل از عمل کلیه

شانس سلامتی پس از پیوند، به برنامه ریزی قبلی آن بستگی دارد. البته، همه افراد زمان لازم برای برنامه ریزی قبلی را ندارند و برخی با شروع ناگهانی بیماری کلیوی نیازمند به اقدام سریع خواهند بود. با این حال، برای بسیاری از افراد که بیماری کلیوی آنها به آهستگی پیشرفت می کند، زمانبندی زمان پیوند می تواند در روند بازیابی سلامتیشان پس از عمل موثر باشد. افرادی که قادر به پیدا کردن یک اهدا کننده زنده هستند، یا در لیست انتظار یک اهدا کننده مرگ مغزی قرار دارند که مدت زمان عمل پیوندشان نزدیک است، غالباً می توانند تمام جلسات دیالیز را انجام نداده و یا حداقل زمان صرف شده برای دیالیز را محدود می کنند. برخی تحقیقات نشان داده شده اند که اجتناب یا محدود کردن زمان دیالیز به مدت یک یا یکسال و نیم قبل از عمل می تواند بعد از جراحی پیوند به روند بازیابی سلامت فرد کمک کند. مسلماً پیوند پیش از موعد، در صورت امکان، می تواند احتمال طولانی تر شدن عمر فرد را افزایش و به کیفیت زندگی پس از پیوند اضافه کند.

چه کسی می تواند با  کلیه اهدا کننده زنده باشد؟

وقتی که افراد نیاز به پیوند دارند ابتدا در مورد آن با خانواده خود صحبت می کنند، دوستان، و سپس حلقه تماس خود را گسترده تر می کنند، و غالباً فردی به عنوان یک اهدا کننده بالقوه پیدا می شود. افرادی که واجد شرایط پیوند کلیه هستند باید به اندازه کافی سالم بوده تا پروسه جراحی را بسلامت پشت سر گذاشته و عاری از بیماری هایی جدی مانند سرطان و عفونت باشند. همچنین باید بعد از عمل بتوانند پروسه پیچیده درمان از جمله برنامه داروها، را دنبال کنند. مراکز مختلف پیوند در برخورد با "بیماران پرخطر" (که معمولاً بیمارانی هستند که علاوه بر بیماری کلیوی، دارای سایر بیماریهای دیگر هستند) تخصصهای مختلفی نیاز دارند تا پیوندهای دشوارتر را با موفقیت انجام دهند. مدارک و سوابق پزشکی قبلی بیمار باید مورد بررسی قرار گرفته و بسته به موقعیت با تیم پیوند که شامل جراح، تیم جراحی و مرکز درمانی هماهنگی صورت خواهد پذیرد. 

چه آزمایشاتی باید قبل از اقدام انجام شود؟

هدف از ارزیابی تعیین این مسئله است که چه کسی کاندید خوبی برای پیوند و کاهش عوارض بعد از آن است. معمولاً این شامل آزمایشهای زیر قبل از مراجعه به لیست انتظار پیوند است:

تاریخچه پزشکی

آزمایش خون بافت و غربالگری عفونت

اشعه ایکس قفسه سینه

الکتروکاردیوگرام (EKG)

آماده شدن برای جراحی پیوند کلیه

بهترین راه برای آماده سازی برای پیوند کلیه، ایجاد عادات سالم است.

بطور منظم ورزش و رژیم غذایی سالم را شروع کنید – این قبل و بعد از عمل به شما کمک می کند.

اگر قصد پیوند کلیه را دارید، ترک سیگار بسیار مهم است. سیگار کشیدن می تواند خطر عوارض را افزایش دهد. همچنین می تواند باعث کندتر شدن روند بهبود زخم های گردد. سعی کنید حداقل چهار هفته قبل از عمل سیگار را ترک کنید.

مهم است که برای پس از عمل جراحی برنامه ریزی داشته باشید. نمی توانید بعد از عمل رانندگی کرده، خم شوید یا وسیله ای را بلند کنید. با دوستان و اعضای خانواده که می توانند شما را کمک کنند، هماهنگی داشته باشید.

بعد از عمل پیوند کلیه

بعد از عمل باید تا زمان ترخیض شدن در بیمارستان بمانید. به طور معمول، شما بین 5 تا 10 روز در بیمارستان بگذرانید. پزشکان دارو تجویز کرده تا بدن از رد کردن کلیه جلوگیری کند. برای جلوگیری از عوارض پیوند، استفاده از این داروها ضروری است. به جهت جلوگیری از نارسایی و عوارض کلیوی در آینده، باید از کلیه جدید خود بشدت مراقبت داشته باشید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید