ابدومینوپلاستی یا جراحی تامی تاک چیست؟

0
1,465
ابدومینوپلاستی شکم

تامی تاک یا جراحی ابدومینوپلاستی نوعی شیوه جراحی زیبایی است که به منظور تقویت ظاهر شکم انجام می‌شود. امروزه جراحی‌های زیبایی به اشکال مختلفی انجام می‌شوند که هر یک به زیبایی ناحیه خاصی از بدن کمک می‌کنند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با جراحی ابدومینوپلاستی، فواید و عوارض آن آشنا کنیم.

ابدومینوپلاستی یا جراحی تامی تاک چیست؟

جراحی تامی تاک یا ابدومینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که برای کمک به زیبایی ناحیه شکم انجام می‌شود. در طول ابدومینوپلاستی یا تامی تاک چربی اضافی شکم و پوست اضافی خارج می‌شود. چربی زیر پوست که به آن فاسیا گفته می‌شود توسط بخیه محکم می‌شود. پوست باقیمانده سپس جابجا می‌شود و کمک می‌کند تا ظاهر بهتری ساخته شود. اگر چربی پوست اضافه داشته باشید و یا پوست شکم شل شده باشد، ممکن است ابدومینوپلاستی انتخاب مناسبی برای شما باشد؛ همچنین ابدومینوپلاستی به بهترشدن ظاهر شکم کمک می‌کند. 

ابدومینوپلاستی

پیشنهاد مطالعه: بهترین دکتر لیپوماتیک

چرا جراحی ابدومینوپلاستی انجام می‌شود؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد چربی اضافه، شل شدن پوست و یا ضعیف شدن فاسیای پوشاننده پوست شکم شود؛ از جمله:

• تغییرات محسوس در وزن

• بارداری

• جراحی شکم از جمله سزارین

• بالا رفتن سن

• شکل طبیعی شکم

تامی تاک یا جراحی ابدومینوپلاستی می‌تواند کمک کند که چربی و پوست اضافی خارج شود و فاسیای شل‌شده محکم شود. ابدومینوپلاستی همچنین می‌تواند چربی اضافی بالای ناف و استرچ مارک‌های روی پوست را از بین ببرد. با این حال ابدومینوپلاستی کمکی به از بین بردن استرچ مارک‌های خارج از این ناحیه نمی‌کند.

درصورتی که پیش از این جراحی سزارین انجام داده باشید، پزشک می‌تواند اسکار باقیمانده از جراحی سزارین را با اسکار جراحی ابدومینوپلاستی ادغام کند. تامی تاک همچنین می‌تواند در همراهی با سایر شیوه‌های جراحی زیبایی از قبیل جراحی سینه انجام شود. اگر جراحی لیپوساکشن انجام داده باشید (خارج کردن چربی از زیر پوست) ممکن است بخواهید ابدومینوپلاستی هم انجام دهید؛ به این دلیل که در طی لیپوساکشن تنها چربی اضافی خارج می‌شود و کمکی به حذف پوست اضافه نمی‌کند. جراحی ابدومینوپلاستی برای همه افراد مناسب نیست؛ پزشک ممکن است در موارد زیر برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی احتیاط کند:

• برنامه داشته باشید که وزنتان را به میزان قابل توجهی کم کنید

• بخواهید در آینده باردار شوید

• به نوعی بیماری مزمن از قبیل بیماری قلبی و یا دیابت مبتلا باشید

• شاخص توده بدنی یا BMI بالای 30 داشته باشید

• سیگار مصرف می‌کنید

• یک جراحی قبلی شکم انجام داده اید که اسکار زیادی به جا گذاشته است

عوارض و خطرات ابدومینوپلاستی

تامی تاک مثل سایر جراحی‌ها عوارض جانبی و خطرات مختلفی دارد؛ از جمله:

• تجمع مایع در زیر پوست (سروما) 

لوله‌هایی که پس از جراحی در محل خود قرار می‌گیرند، به کاهش تجمع مایع در زیر پوست کمک می‌کنند. علاوه بر این پزشک ممکن است از سرنگ و سوزن برای خارج کردن مایعات استفاده کنید.

• ترمیم ضعیف زخم و جای بخیه

ممکن است محل برش جراحی پس از اتمام جراحی به خوبی جوش نخورد و یا بخیه‌ها پس از مدتی از هم باز شوند. ممکن است پزشک برای شما قبل و بعد از جراحی آنتی بیوتیک برای پیشگیری از بروز عفونت تجویز کند.

• اسکار ناخواسته

اسکاری که در اثر جراحی ابدومینوپلاستی ایجاد می‌شود دائمی است؛ با این حال معمولا محدود به محل خط بیکینی است و به راحتی دیده نمی‌شود. طول و اندازه خط برش و اسکار باقیمانده از آن در افراد مختلف، متفاوت است.

• آسیب یا مرگ بافت

در حین جراحی، بافت چربی در زیر پوست آسیب می‌بیند یا می‌میرد؛ این مسئله در افراد سیگاری شایع‌تر است. بسته به اندازه ناحیه، بافت ممکن است بطور خودبخودی بهبود یابد یا برای ترمیم نیاز به جراحی مجدد داشته باشد.

• تغییر حساسیت پوست

در طول جراحی و به دلیل تغییر موقعیت بافت چربی، عصب‌های محل ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند. ممکن است احساس کنید آن محل بی‌حس شده و یا حساسیت کمتری حین لمس دارد؛ این احساس معمولا بعد از گذشت چند ماه بهبود می‌یابد. مثل سایر جراحی‌ها ابدومینوپلاستی هم با خطر عفونت، خونریزی و واکنش به مواد بی‌هوشی همراهی دارد.

ابدومینوپلاستی یا جراحی تامی تاک چیست؟

حتما مطالعه کنید: کاندید مناسب پیکر تراشی

اقدامات قبل از عمل ابدومینوپلاستی

پیش از انجام جراحی لازم است با بهترین دکتر پیکر تراشی مشورت کنید؛ پزشک ممکن است هر یک از کارهای زیر را انجام دهد:

• تاریخچه پزشکی شما را بررسی کند

درمورد تاریخچه پزشکی خود، بیماری‌های قبلی و داروهای درحال مصرف آگاه باشید و در این زمینه اطلاعات کافی و مناسب را در اختیار پزشکتان قرار دهید؛ علاوه بر این لازم است پزشکتان را درباره جراحی‌های قبلی خود مطلع کنید. چنانچه به داروی خاصی حساسیت دارید، پزشکتان را درجریان قرار دهید. اگر جراحی ابدومینوپلاستی را برای کمک به کاهش وزن انتخاب کرده‌اید، پزشک ممکن است درمورد کاهش یا افزایش وزن اخیرتان از شما سوال بپرسد.

• معاینه فیزیکی انجام دهد

برای انتخاب بهترین شیوه درمانی پزشک شکم شما را معاینه می‌کند؛ علاوه بر این ممکن است از محل جراحی عکس بگیرد تا تغییرات قبل و بعد از جراحی به خوبی مشخص شوند.

• نتایج جراحی را برای شما توضیح دهد

پزشک درباره این که در طول جراحی و پس از آن چه رخ می‌دهد برای شما توضیح می‌دهد. لازم است که فواید و عوارض جراحی از جمله باقی ماندن اسکار جراحی را به ذهن بسپارید و در این باره تصمیم صحیحی بگیرید؛ فراموش نکنید جراحی قبلی می‌تواند بر روی نتایج حاصل از جراحی تاثیر بگذارد.

مراقبت‌های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

• سیگار نکشید

از آن جایی که مصرف سیگار گردش خون را کم می‌کند می‌تواند ترمیم زخم را کند کند. از سوی دیگر سیگار احتمال آسیب بافتی را بالا می‌برد. چنانچه سیگار می‌کشید، پزشک ممکن است توصیه کند که پیش از جراحی و در طول دوره ریکاوری سیگار نکشید.

• برخی داروهای خاص را مصرف نکنید

پزشک ممکن است از شما بخواهد مصرف برخی داروهای خاص از قبیل آسپرین، ضدالتهاب‌های غیرواستروئیدی و یا داروهای گیاهی را پیش از انجام جراحی قطع کنید؛ زیرا می‌توانند احتمال خونریزی را بالا ببرند.

• وزن ثابتی داشته باشد

در حالت ایده‌آل 12 ماه قبل از جراحی لازم است وزن ثابتی داشته باشید؛ درصورتی که اضافه وزن شدید داشته باشید، پزشک ممکن است توصیه کند پیش از جراحی وزن کم کنید. از سویی کاهش وزن شدید پس از جراحی می‌تواند بر روی نتایج جراحی اثر بگذارد.

• لازم است داروهای خاصی مصرف کنید تا ریسک بروز عوارض کم شود

مدت کوتاهی پیش از انجام جراحی تامی تاک یا ابدومینوپلاستی لازم است از داروهای ضدلخته خون استفاده کنید تا ریسک بروز لخته خون متعاقب جراحی ابدومینوپلاستی کم شود.

• یک همراه داشته باشید

لازم است در روز جراحی یک نفر همراهتان باشد تا شما را به خانه ببرد و حداقل شب بعد از جراحی را در کنار شما باشد.

در طی جراحی ابدومینوپلاستی چه چیزی در انتظار شما است؟

جراحی تامی تاک طی بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. به این معنی که در تمام طول عمل بی‌هوش هستید و چیزی حس نمی‌کنید و دردی نمی‌کشید. در برخی موارد ممکن است به شما مسکن داده شود و تا حدی بی‌هوش شوید. جراحی ابدومینوپلاستی در بیمارستان و یا مراکز تخصصی جراحی انجام می‌شود. 

عمل ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

انواع مختلفی از تامی تاک وجود دارد که برحسب شرایط و انتظاری که شما از انجام جراحی دارید، مناسب‌ترین آن برایتان انجام می‌شود. در طی جراحی پزشک برشی ایجاد می‌کند تا چربی و پوست اضافی در فاصله ناف و ناحیه شرمگاهی خارج شود. لایه زیر پوستی که به آن فاسیا گفته می‌شود از طریق بخیه‌های جراح سفت می‌شود.  جراح ممکن است موقعیت پوست اطراف ناف را تغییر دهد.

ناف از طریق یک برش خارج شده و سپس به کمک بخیه مجدد در جای طبیعی خود قرار می‌گیرد. برش از لگن به لگن در بالای ناحیه شرمگاهی بخیه زده می‌شود و اسکاری باقی می‌ماند که در محل چین طبیعی ناحیه بیکینی است.  در طول جراحی ممکن است برای پیشگیری از بروز عفونت آنتی بیوتیک دریافت کنید. کل عمل ممکن است بین 2 تا 3 ساعت زمان ببرد.

دوره نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی چگونه است؟

بعد از جراحی ناحیه ناف و برش توسط پوشش جراحی پوشانده می‌شوند. ممکن است در نزدیکی ناحیه برش لوله‌هایی قرار بگیرند که به خارج کردن مایع اضافی کمک می‌کنند.  کادر درمان به شما کمک می‌کنند همان روز اول پس از جراحی شروع به راه رفتن کنید تا عوارض جراحی از قبیل لخته خون در شما ایجاد نشود.  ممکن است کمی درد داشته باشید که با کمک مسکن کنترل می‌شود. ممکن است در محل جراحی التهاب داشته باشید که طبیعی است. ترشحات ممکن است برای چند روز پس از جراحی باقی بماند.

پزشک یا یکی دیگر از اعضای کادر درمان به شما کمک می‌کنند تا ترشحات را خالی کنید. تا زمانی که درمان ادامه دارد، ممکن است لازم باشد مصرف آنتی بیوتیک را ادامه دهید.  همچنین پزشک ممکن است برای مدت کوتاهی پس از جراحی برایتان داروی رقیق‌کننده خون تجویز کند.  لازم است تا 6 هفته پس از جراحی از شکم‌بند استفاده کنید؛ این مسئله در پیشگیری از تجمع مایع در شکم کمک می‌کند. پزشک شما را در مراقبت از اسکار پس از جراحی راهنمایی می‌کند. تا 6 هفته پس از جراحی لازم است مراقب حرکاتتان باشید تا احیانا برش جراحی و محل زخم تحت تاثیر قرار نگیرد. پس از جراحی لازم است به طور مرتب پزشکتان را ملاقات کنید.

نتایج حاصل از جراحی ابدومینوپلاستی

با حذف چربی و پوست اضافی، جراحی ابدومینوپلاستی به شما کمک می‌کند تا شکم‌تان ظاهر بهتری داشته باشد. نتایج حاصل از جراحی تامی تاک معمولا برای مدت طولانی باقی می‌ماند اگر وزنتان را حفظ کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین جراحی پلاستیک ما نوبت بگیرید.

5/5 - (10 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید