اثرات مکمل زینک و سلنیوم بر کم کاری تیروئید

2
30,689
442246.jpeg alt_text
442246.jpeg caption

غده تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن است که کار ساخت هورمون های تیروئیدی را بر عهده دارد. این هورمون ها برای تکمیل فرآیند ساخت خود نیازمند ماده معدنی به نام ید می باشند. از جمله اعمال هورمون های تیروئیدی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هورمون های تیروئیدی برای رشد و تکامل جنسی و سیستم عصبی مورد نیاز می باشند.

قادرند فعالیت سایر هورمون های بدن را تنظیم کنند. 

می توانند باعث افزایش تجزیه قندها، چربی ها و پروتئین ها در بدن گردند. 

هر نوع کم کاری تیروئید و یا پر کاری آن می تواند در عملکرد سایر اندام های بدن تاثیر گذاشته و آن ها را با مشکلاتی مواجه سازد. 

علائم کم کاری تیروئید

از آن جایی که کم کاری تیروئید نیازمند جایگزینی هورمونی می باشد، بنابراین بهتر است افراد با علائم مربوط به کم کاری تیروئید آشنایی داشته باشند تا در صورت نیاز تحت درمان های مورد نظر قرار بگیرند. برخی از علائم مربوط به آن عبارتند از:

افزایش وزن

کاهش تعریق

خشکی پوست

عدم تحمل سرما

کاهش ضربان قلب

کاهش فشار خون

کاهش فعالیت ذهنی 

خواص قرص زینک

قرص زینک از جمله داروهای مکل با خواص غذایی فوق العاده می باشند. زینک یا همان ماده معدنی روی دارای ویژگی هایی است که می تواند نقش بسزایی در انجام اکثر فرآیندهای زیستی بدن ایفا نماید. برخی از وظایف این ماده در بدن عبارتند از:

ساخت و تجزیه قندها، چربی ها و پروتئین ها

کمک در حفظ سیستم ایمنی 

کمک در تکثیر و حفظ رشد سلولی

کمک به بهبود زخم

تقویت عملکرد غده تیروئید

اثرات مکمل زینک بر کم کاری تیروئید

مکمل زینک می تواند سطح هورمون های تیروئیدی در خون را تنظیم نماید. این بدان معنا است که هورمون های T4 و T3 در سطوح قابل قبول نگه می دارد. از طرفی ماده مغذی سلنیوم موجود در مکمل زینک همچنین می تواند در این فرآیند دخیل باشد. 

تاثیر سلنیوم در غده تیروئید

مطالعات حاکی از این موضوع هستند که کمبود سلنیوم در بدن می توان باعث کاهش تبدیل T4 به T3 در بدن شود. در واقع T4 در بافت های هدف خود برای عملکرد مناسب به T3 باید تبدیل گردد که در این صورت با کم کاری تیروئید همراه خواهد بود. بنابراین سلنیوم و کم کاری تیروئید در ارتباط مستقیم با یکدیگر می باشند. 

دلایل کم کاری تیروئید

برخی از دلایل مانند گرسنگی، بیماری های کبدی، کمبود سلنیوم و روی، مصرف داروهای گلوکوکورتیکوئیدی و پروپرانولول می تواند این تبدیل هورمونی را با کاهش مواجه سازد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام من کم کاری تیرویید دارم وقرصمو که استفاده میکنم خیلی اذیت میشم درصورتی که بعضی وقتها فشارم شدید افت میکنه چه کار کنم که بهتر بشم

    • سلام
      بهتره این موارد عوارض دارویی رو با پزشکتون مطرح کنید تا ایشون دوز دارویی رو براساس نتایج تست خونی شما تغییر بدهند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید