اختلالات شایع خواب

0
1,152
223936.jpeg alt_text
223936.jpeg caption

خواب از اولین پدیده هایی است که در اثر تغییر شرایط محیطی دچار اختلال می شود. گاهی ناراحتی هاي محیطی که باعث اضطراب و تشویش یا موجب ناکامی خواسته ها و عدم ارضاي نیاز هاي اساسی انسان می شود، خواب وي را مختل میکند. اختلالات خواب شامل شرایطی است که خواب فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. خواب ناکافی مشکلی جدي است که تهدیدي براي سلامت و ایمنی فرد است. خطرات ناشی از خواب ضعیف کمبود خواب می تواند موجب خساراتی به زندگی روزمره شود. تحقیقات نشان می دهد که محرومیت از خواب با تصادفات، مشکلات در ارتباطات عاطفی و اجتماعی، عملکرد ضعیف شغلی، حوادث ناشی از کار، مشکلات حافظه و اختلالات خلقی مرتبط است. همچنین مطالعات اخیر نشان می دهد که اختلالات خواب ممکن است به بیماري هاي قلبی، چاقی و دیابت منجر شود.

آشنایی با برخی از اختلالات شایع خواب

اختلال تنفسی حین خواب

شایع ترین گروه اختلال خواب وقفه هاي تنفسی حین خواب می باشد. آپنه هنگامی رخ می دهد که به رغم تلاش فرد و عضلات تنفسی اش براي تنفس، هوا به داخل یا خارج از بینی و دهان وي جریان پیدا نکند. هر چند خرخر همیشه با آپنه خواب همراه نیست ولی تقریبا همیشه آپنه خواب با خرخر در فواصل بین دوحمله آپنه همراه است. ممکن است در هر ساعت 20 تا 30 حمله آپنه اتفاق بیفتد. بیمار ممکن است از احساس خفگی در حین خواب، سر درد صبحگاهی و خواب آلودگی و گیجی روزانه شکایت داشته باشد.

عدم توانایی در خوابیدن یا حفظ خواب (اینسومنیا یا بی خوابی)

فرد در شروع خواب و به خواب رفتن دچار مشکل می شود از زمان به رختخواب رفتن تا به خواب رفتن فرد، زمانی بیش از نیم ساعت به طول می انجامد. بی خوابی در حفظ خواب در صورتی است که فرد کمتر از 20 دقیقه به خواب می رود ولی بین. شب تا صبح چندین بار بیدار می شود و نمی تواند خواب خود را حفظ کند.

اختلال در ریتم چرخه خواب و بیداري

برخی از افراد ممکن است خواب کافی را داشته باشند (به طور عادي براي سن 25 ساله 7 تا 8 ساعت خواب در طول شبانه روز کافی می باشد) اما در زمان مناسب به خواب نمی روند. این افراد در هنگام شب بیدار می مانند و به فعالیتهایی مانند تماشاي تلویزیون یا حضور در شبکه هاي اجتماعی می پردازند. و از صبح تا ظهر به خواب می روند که این نیز نوعی اختلال خواب می باشد.

اختلال حرکتی در خواب PLMS

این اختلال یا حرکات پریودیک اندام ها حین خواب می باشد مترادف این اختلال در بیداري اختلال سندرم پاي بیقرار نام دارد. علامت این اختلال در اینگونه افراد این می باشد که فرد در زمان بعداز ظهر یا شب احساس هاي عجیبی دارد مانند اینکه فرد احساس می کند جانوري روي پاهاي او حرکت می کند یا احساس داغ شدن یا سرد شدن، مور مور شدن، احساس نیاز به فشار دادن به پا، احساس درد یا تمایل به ایستادن فردي روي پا دارد. اینگونه احساس ناراحتی ممکن است در دستها نیز ایجاد شود. این اختلال با استراحت و بی حرکت ماندن پا بیشتر می شود و با حرکت دادن و فعالیت کردن این احساس کاهش می یابد. در 80 درصد از افرادي که سندرم پاي بی قرار را در بیداري دارند در خواب نیز دست یا پاي خود را حرکت. می دهند که این نوعی اختلال می باشد.

اختلال خواب آلودگی مفرط

افرادي که پرخوابی دارند ساعتها می خوابند با وجود اینکه خواب کافی دارند ولی در طول روز چرت می زنند و این افراد معمولا در مکان ها و زمان هاي نامناسب به خواب می روند این دسته افراد مشکلات دیگري از جمله حملات ناگهانی شلی و ضعف عضلات که به صورت زمین خوردن بیمار یا عدم توانایی واضح صحبت کردن ممکن است اتفاق بیفتد. شایع ترین علامت نارکولپسی خواب آلودگی بیش از حد روزانه و حملات چرت زدن است.

اختلالات مربوط به مراحل خواب یا بیداري نسبی (پاراسومنیا)

پاراسومنیا یا اختلال خواب مجموعه اي از اختلالات خواب است کا شامل کابوس شبانه، وحشت شبانه، راه رفتن در خواب، آزارهاي سردرگمی و دندان قروچه، فلج خواب،حرف زدن در خواب،شب ادراي و … است.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید