اسهال حاد در کودکان و درمان آن

0
2,935
31844.jpeg alt_text
31844.jpeg caption

هرساله با شروع مسافرت های بهاره و تابستانی و مصرف میوه های درختی شیوع اسهال و استفراغ در کودکان افزایش پیدا میکند. متاسفانه اختلالات اسهالی در کودکان بخش زیادی از مرگ و میر دوران کودکی را شامل می شود.  اصطلاح گاستروانتریت، مجموعه علل عفونی اسهال در کودکان را در برمیگیرد. بسیاری از این عفونت ها منتقله از راه غذا هستند.  شایعترین تظاهرات انها اسهال و استفراغ هستند که می توانند با تظاهرات سیستمیکی از قبیل درد شکم، دل پیچه و تب همراه باشند. یکی از نگرانی های پزشکان در رابطه با اسهال کودکان ،از دست دادن اب بدن کودک می باشد که با سن کودک رابطه عکس دارد. هرچه کودک کم سن تر و شدت از دست دادن اب بیشتر باشد با توجه به اینکه شیرخوار قادر به بیان نیازهای خود از جمله تشنگی نیست، سریعتر دچار علایم کم ابی شدید و شوک می گردد.  

آزمایش مدفوع

آزمایش میکروسکوپی مدفوع و کشت مدفوع می توانند اطلاعات مهمی درباره ی علت اسهال فراهم سازند. نمونه های مدفوع باید برای خون، موکوس یا خلط و گلبول سفید (لکوسیت) بررسی شوند. گلبول های سفید مدفوع بیانگر تهاجم باکتری به مخاط کولون هستند ، گرچه بعضی از بیماران مبتلا به اسهال عفونی مثل شیگلوز در مرحله اولیه عفونت گلبول سفید کمی در مدفوع دارند. 

علایم خطر اسهال 

خطرات همراه با کم ابی شدید که ممکن است بستری در بیمارستان و دریافت مایع درمانی وریدی را ضروری سازد شامل موارد زیر است:

سن کمتر از 6 ماه

نارس بودن

بیماری های مزمن

تب بالای 38 در شیرخوار کمتر از 3 ماه و تب بالای 39 درجه در شیرخوار 3 تا 36 ماه

اسهال خونی

استفراغ های مکرر

کم شدن حجم ادرار

چشم های گود افتاده و بیحالی

کاهش سطح هوشیاری

 

درمان اسهال کودکان

اصول کلی ادراه اسهال حاد در کودکان شامل درمان کم ابی (دهیدراتاسیون ) بصورت مایع درمانی خوراکی یا وریدی (در موارد شدید)، انتخاب رژیم غذایی، مکمل روی و سایر درمان ها از جمله پروبیوتیک هاست. 

درمان مایع درمانی:

همانطور که اشاره شد کودکان بخصوص شیرخواران به دلیل نیاز پایه بیشتر به مایع و الکترولیت بر اساس کیلوگرم و وابستگی انها به سایر اعضای خانواده برای برطرف کردن نیازهایشان بسیار حساس تر از بالغین هستند و ممکن است در زمان کوتاهی اب بدن خود را از دست بدهند که میتواند بسیار خطرناک باشد.  تعداد کمی از کودکان بخصوص انهایی که به دلیل کم ابی در شوک هستند یا قادر به تحمل مایعات خوراکی نیستند به مایع درمانی وریدی اولیه نیاز دارند ولی سایر کودکان تحت مایع درمانی خوراکی با محلول های ORS براساس شدت کم ابی بدن و نیاز کودک قرار میگیرند.  مایع درمانی خوراکی روش ارجح مایع درمانی و جایگزینی از دست رفتن مایعات است.  محلول مناسب ORS در حال حاضر استاندارد کلی مراقبت می باشد و موثرتر از مایعات خانگی شامل نوشیدنی ها و نوشابههای بدون گاز، اب میوه ها و چای است. سایر مایعات برای مایع درمانی مناسب نیستند زیرا ترکیبات متفاوتی نسبت به خون بدن دارند و ممکن است موجب رقیق شدن خون کودک و اختلالت الکترولیتی خطرناکی شوند. 

رژیم غذایی مناسب اسهال

ادامه تغدیه در اسهال به بهبودی دوره بیماری کمک میکند. باید درحالی که مایع درمانی خوراکی برای جبران و جایگزینی اتلاف پیشرونده اب بدن از راه استفراغ یا اسهال ادامه می یابد ، دوباره غذا داده شود. شیرمادر و شیرخشک معمولی رقیق نشده باید به محض امکان دوباره شروع شود. باید از مصرف غذاهای چرب یا غذاهای دارای قند های ساده زیاد مثل ابمیوه ها و سودای گازدار، چای نبات و شربت عسل پرهیز شود. غذاهای دارای قند پیچیده شامل برنج، سیب زمینی، گوشت بدون چربی و سبزی ها و میوه ها تحمل می شوند و بهتر است از دوغ و ماست و کته ماست استفاده شود. جوجه تکه تکه شده نیز غذای مناسبی لست. 

مکمل روی :

شواهد قوی وجود دارد که مکمل روی در کودکان مبتلا به اسهال در کشورهای در حال توسعه منجر به کاهش مدت و شدت اسهال شده و می تواند از عود بیماری جلوگیری کند. تمام کودکان بزرگتر از 6 ماه مبتلا به اسهال حاد باید در طی اسهال و پس از ان شکلی از روی خوراکی مثل شربت زینگ گلوکونات را دریافت کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید