انواع اختلالات خوردن و درمان آن

0
2,978
762905.jpeg alt_text
762905.jpeg caption

اختلالات غذا خوردن جزو مشکلاتی که می تواند هر فردی را در هر سنی مبتلا سازد ولی میزان شیوع آن ها در میان جوانان به خصوص دختران بیشتر است. می توان گفت که اکثر دختران درگیر رژیم های بسیار سخت گیرانه لاغری هستند و این خود عاملی شده تا آنان مستعد ابتلا به اختلالات غذا خوردن گردند.

انواع اختلالات خوردن

انواع اختلالات خوردن وجود دارند که هر یک علائم خاصی مانند فلج معده را از خود بروز می دهند. این اختلالات به سه نوع کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • آنورکسیا یا بی اشتهایی عصبی.

این حالت به صورت ارادی در شخص انجام می گردد. به طوری که خود شخص به باور اضافه وزن رسیده و سعی در کاهش وزن دارد، بنابراین با غذا نخوردن و تحمل گرسنگی تمایل به لاغر شدن دارد.

• بولیمیا.

این بیماری برخلاف آنورکسیا که افراد در برابر خوردن مقاومت می کنند، مقاومتی نداشته و با مشخصه بارز آن ها بیش از حد خوردن است. البته این خوردن زیاد بدان معنا نیست که تمایل به افزایش وزن دارند. چرا که با انجام فعالیت هایی مانند مصرف داروهای ضد بارداری، ملین ها، ورزش زیاد و سعی در استفراغ کردن در تلاش برای پاکسازی بدن خود از شر کالری های اضافه می باشند.

• اختلال پرخوری یا بینج ایتینگ همانند اختلال خوردن بولیمیا دارای مشخصه افراط در خوردن می باشد اما افراد تلاشی برای کاهش وزن و پاکسازی بدن از خود نشان نمی دهند. تنها احساس خجالت یا انزجار برای زیاد خوردن می تواند آنان را آزرده خاطر سازد.

• اختلال اجتناب از غذا خوردن.

این حالت معمولا زمانی ایجاد می شود که افراد به دلایل مختلفی از جمله ترس از ابتلای بیماری ها یا به دلایل ذائقه ای مانند عدم علاقه به بو یا طعم غذا از مصرف مواد غذایی اجتناب کرده و یا غذا خوردن خود را محدود می کنند.

علل اختلالات غذا خوردن

کارشناسان برخی از علل احتمالی برای بروز این حالت توصیف نموده اند. از جمله این علل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سابقه خانوادگی ابتلای به اختلالات غذا خوردن
  • مشکلات عاطفی در خانواده از جمله کنترل های افراطی، اختلافات بین والدین و تاکید والدین بر روی پر خوری و یا گرفتن رژیم های لاغری
  • تاثیر رسانه های اجتماعی از جمله فشار قرار گرفتن در گروه های همسالان
  • مشکلات فردی مانند کمبود اعتماد به نفس و یا داشتن معیارهای متفاوتی برای جذاب بودن

تشخیص اختلالات غذا خوردن

معمولا تشخیص این نوع رفتارها توسط متخصصین روانپزشکی صورت می گیرد. باید به این نکته توجه نمود که این نوع از رفتارها در صورت عدم درمان شدن می توانند تهدیدی برای زندگی اشخاص از لحاظ پر خوری های افراطی و یا کم خوری و سوء تغذیه به حساب بیایند.

 درمان اختلالات غذا خوردن

در موارد شدید از این نوع اختلالات ممکن است اقدامات درمانی بستری شدن در بیمارستان مورد نیاز باشد ولی در موارد با شدت کم معمولا مشاوره ها و استفاده از برخی گزینه های دارویی ممکن است تا حدود زیادی کمک کننده باشد. داروهای ضد افسردگی قابلیت تعدیل نمودن اختلالات غذا خوردن را در بعضی از موارد دارا می باشند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از رواشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید