انواع ترشحات دستگاه تناسلی

0
3,438
103708.jpeg alt_text
103708.jpeg caption

غده های درون واژن و سلول های دیواره رحم موکوس هایی را به بیرون از سلول ها ترشح می کنند. این ترشحات می توانند باعث نرم شدن اندام های تناسلی شده و محیط آن را عاری از میکروب ها کنند. بنابراین می توانند مانع از ابتلا به عفونت ها در این بخش حیاتی از بدن زنان شوند. انواع ترشحات زنانه بسته به دوره ایی که زنان در آن قرار دارند از دوره قاعدگی گرفته تا چرخه تخمک گذاری متفاوت است. به عنوان مثال در هنگام تحریکات جنسی مقدار این ترشحات افزایش می یابد. بیشتر ترشحات در زنان طبیعی هستند و تعداد اندکی از آن ها نیاز به بررسی های بیشتر دارند.

انواع ترشحات دستگاه تناسلی

همان طور که گفته شد اکثر ترشحات طبیعی هستند مگر این که با شرایط ویژه ای همانند خارش، سوزش در هنگام ادرار کردن، داشتن غلظت های متفاوت از ترشحات مانند حالت های پنیری یا کف مانند، داشتن بوهای زننده، درد و یا حتی خونریزی های غیر طبیعی همراه گردد. برخی از انواع ترشحات عبارتند از:

  • ترشحات قرمز یا قهوه ای رنگ

عمده ترین ترشحات قرمز رنگ بوده و مربوط به دوره قاعدگی می باشند. ترشحات قهوه ای و قرمز رنگی که در ابتدای دوره قاعدگی دیده می شوند طبیعی هستند ولی در زمان هایی به غیر از دوره قاعدگی مشاهده شوند نیاز به بررسی های بیشتری خواهند داشت.

  • ترشحات صورتی رنگ

این ترشحات نیز می توانند با ورود به دوره قاعدگی مشاهده شوند ولی در غیر این صورت همانند ترشحات قرمز و قهوه ای رنگ باید مورد بررسی های بیشتر قرار بگیرند.

  • ترشحات کرم رنگ

ترشحات شیری یا متمایل به سفید اغلب جزو ترشحات طبیعی دستگاه تناسلی به حساب می آیند مگر این که بافت غیر طبیعی مانند حالت کف یا پنیری شکل داشته باشند.

  • ترشحات سیاه یا متمایل به خاکستری

این ترشحات جزو ترشحات طبیعی تلقی نمی شوند و نیاز به بررسی های دقیق تر پزشک زنان و زایمان خواهند داشت.

  • ترشحات زرد یا سبز رنگ

اگر چه جزو ترشحات طبیعی بدن زنان محسوب نمی شوند ولی اگر تنها یک بار ایجاد شوند آن چنان نگران کننده نخواهند بود چون می توانند بر اثر تغییرات رژیم غذایی یا مصرف داروهای خاص نیز به وجود بیایند.

  • ترشحات بی رنگ

ترشحات بی رنگ یا حتی اندکی سفید رنگ در شرایط و زمان های مختلف در بدن زنان به وجود می آیند بنابراین نیازی به نگرانی در مورد آن ها وجود ندارد. از جمله این شرایط می توان به بارداری، تحریک جنسی و تخمک گذاری اشاره نمود. این ترشحات می توانند به عنوان روان کننده عمل نموده و از اصطحکاک ها بکاهند.

علل ترشحات دستگاه تناسلی

ترشحات غیر طبیعی دستگاه تناسلی علل مختلفی دارند از جمله این علل می توان به عفونت های قارچی و باکتریایی واژن، عفونت های منتقله از راه جنسی و سرطان رح اشاره کرد.

درمان ترشحات دستگاه تناسلی

ترشحات بیش از اندازه و غیر طبیعی واژن مسلما نیاز به بررسی های دقیق تر مانند کشت ترشحات توسط متخصص زنان و زایمان دارند تا در صورت وجود عفونت سریعتر تحت درمان های آنتی بیوتیکی قرار گیرند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید