واکسن های ایرانی کرونا و انواع آن

0
910

واکسن های ایرانی کرونا

بهترین و قطعی‌ترین راه پیشگیری از همه انواع بیماری‌های عفونی انجام واکسیناسیون است؛ بیماری کرونا هم یکی از انواع بیماری‌های عفونی است که با آغاز همه‌گیری آن افراد زیادی را درگیر خود کرده است. از آغاز این پاندمی شرکت‌های دارویی مختلف در سراسر جهان دست به کار شدند تا واکسن کرونا را علیه این ویروس بسازند. کشور ایران هم پس از مدتی دست به کار ساخت واکسن کرونا شد. در اینجا با واکسن های ایرانی کرونا و انواع آن آشنا می شویم.

با این که هیچ یک از واکسن‌های ایرانی کرونا تاکنون تاییدیه نگرفته اند، با این حال اطلاعاتی جزئی درباره هر یک در دسترس است که درادامه این اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در این مقاله خواهید خواند:

  • آشنایی مختصری درباره انواع تکنولوژی‌های ساخت واکسن کرونا
  • مختصری درباره واکسن های ایرانی کرونا
  • واکسن های ایرانی کرونا چه زمانی آماده تزریق می‌شوند؟
  • کدام واکسن ایرانی عوارض کمتری دارند؟
  • واکسن ایرانی بزنیم یا خارجی؟

آشنایی مختصری درباره انواع تکنولوژی‌های ساخت واکسن کرونا

توجه به این نکته ضروری است که همه واکسن‌های کرونای تولیدی در سطح جهان از یک تکنولوژی یکسان استفاده نمی‌کنند؛ نحوه تولید و اثر واکسن‌های مختلف با یکدیگر فرق می‌کنند.

اساس ساخت واکسن‌ها 4 نوع است: ماده ژنتیکی یعنی DNA و RNA، پروتئین، ویروس و یا وکتور ویرس. منظور از ویروس همان ویروس کشته یا ضعیف‌شده است. هر یک از این عوامل درصورتی که به شیوه واکسن به بدن تزریق شوند، درنهایت می‌توانند منجر به تحریک سیستم ایمنی بدن علیه ویروس و ساخت آنتی بادی شوند. آنتی بادی ساخته شده درنهایت می‌تواند منجر به مقاومت بدن علیه ویروس کرونا در آینده شود.

مختصری درباره واکسن های ایرانی کرونا

به گفته مسئولین وزارت بهداشت 12 تیم به صورت جداگانه در کشور ایران در حال تحقیق بر روی ساخت واکسن کرونا هستند که از این تعداد 8 گروه فعال‌تر از سایرین هستند؛ ستاد اجرایی فرمان امام خمینی( ره) و موسسه برکت، انستیتو پاستور، موسسه واکسن و سرم سازی رازی، دانشگاه بقیه الله( عج) و وزارت دفاع از جمله سازمان‌هایی هستند که بر روی ساخت واکسن کرونا کار می‌کنند.

پلتفرم های ساخت واکسن در کشورهای نامبرده یکسان نیست؛ برای مثال واکسن ساخت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، براساس ویروس کشته شده، واکسن مشترک ایران و کوبا و نیز موسسه واکسن سازی رازی براساس پروتئین نوترکیب است.

واکسن کووبرکت- ساخت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی

این واکسن نخستین واکسنی که کداخلاقی دریافت کرده است؛ اساس ساخت این واکسن، ویروس ضعیف‌شده است. فاز 1 آن در افراد بین سنین 51 سال تا 75 سال در حال انجام است.

این واکسن برای گروه هدف 18 تا 75 ساله ها در حال انجام مراحل پایانی کارآزمایی‌های بالینی است.

واکسن مشترک انستیتو پاستور و کشورکوبا

این واکسن محصول مشترک کشور ایران و کوبا است؛ پلتفرم ساخت این واکسن براساس پروتئین نوترکیب است. مراحل کارآزمایی بالینی این واکسن در گروه سنی 18 تا 80 سال در حال انجام است.

واکسن ایرانی موسسه سرم و واکسن سازی رازی

این واکسن ایرانی هم براساس پروتئین نوترکیب ساخته شده است؛ مراحل حیوانی کارآزمایی این واکسن طی شده است و در حال حاضر در حال طی فاز دوم کارآزمایی‌های بالینی در گروه سنی 18 تا 70 سال است. تزریق این واکسن در 3 دوز صورت می‌گیرد.

واکسن وزارت دفاع

واکسن شهیدفخری زاده یا سپند واکسنی است که توسط موسسه میلاد دارو و نور زیرنظر وزارت دفاع ساخت آن در حال انجام است؛ این واکسن براساس ویروس ضعیف‌شده ساخته شده است و در اسفندماه 99 کد اخلاقی برای انجام کارآزمایی‌های بالینی را دریافت کرده است.

 واکسن های ایرانی کرونا

در حال حاضر کارآزمایی این واکسن در گروه سنی 18 تا 55 سال در حال انجام است.

واکسن شرکت سیناژن

این واکسن ایرانی با همکاری کشور استرالیا ساخته می‌شود؛ پلتفرم ساخت این واکسن هم براساس پروتئین نوترکیب است و در دو دوز جداگانه در فاصله 21 روزتزریق آن صورت می‌گیرد.

واکسن های ایرانی کرونا چه زمانی آماده تزریق می‌شوند؟

اولین واکسن ایرانی کرونا یعنی واکسن «کووبرکت» در روزهای اخیر مجوز تزریق اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که نخستین واکسن ایرانی کرونا از اواخر خردادماه آماده تزریق می‌شود. برآورد می‌شود که سایر واکسن های ایرانی کرونا تا پایان شهریور ماه کارآزمایی‌های بالینی را طی کرده و آماده تولید انبوه و تزریق به افراد می‌شوند.  در مجموع می‌توان گفت که پس از واکسن کووبرکت، واکسن مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا در مرحله پیشرفته‌تری قرار دارند و پیش از سایرین مجوز را دریافت خواهند کرد.

کدام واکسن ایرانی عوارض کمتری دارند؟

تقریبا همه واکسن‌های تولیدشده در جهان در ابتدا ایجاد عارضه می‌کنند؛ این عارضه خفیف هستند و پس از چند روز برطرف می‌شوند؛ استراحت و در صورت لزوم مصرف داروهای تب‌بر می‌توانند در بهبود علائم موثر باشند.

بروز عوارض پس از تزریق واکسن علامتی از واکنش سیستم ایمنی بدن است؛ همین واکشن است که درنهایت بدن را دربرابر ابتلا به ویروس کرونا مصون می‌کند.

 

واکسن ایرانی بزنیم یا خارجی؟

توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) را فراموش نکنید:«بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دست شما می‌رسد.» از این رو درصورتی که نوبت دریافت واکسن شما رسید، بهتر است در این باره تردید نکنید.

 واکسن های ایرانی کرونا

هیچ یک از واکسن‌هایی که تاکنون مجوز تزریق دریافت کرده‌اند، خطر آنچنانی ندارند و به جز عوارض مختصری که ممکن است بعد از تزریق ایجاد کنند، به طور کلی مشکل خاصی برای دریافت‌کنندگان واکسن ایجاد نمی‌کنند.

نکته پایانی

تحقیقات بر روی واکسن‌های ایرانی همچنان در حال انجام است و به جز واکسن کووبرکت هیچ کدام مجوز تزریق را دریافت نکرده اند؛ با این حال باتوجه به نتایج حاصل از تحقیقات درصورتی که هر یک از این واکسن‌ها به تولید انبوه رسیدند و نوبت دریافت واکسن شما فرارسید، بهتر است در این باره تردید نکنید تا دربرابر ابتلا به عوارض شدید کرونا و مرگ و میر ناشی از آن مصون بمانید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص عفونی ما مشاوره بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید