پیک پنجم کرونا، چه کار باید بکنیم؟

0
705
پیک پنجم کرونا

پیک پنجم کرونا

بیشتر از یک سال است که از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد؛ کشور ایران هم مثل سایر کشورها تا به امروز با این ویروس درگیر است. در این مقاله به بررسی پیک پنجم کرونا میپردازیم.

شیوع ویروس کرونا در طول زمان یکسان نبوده است و با اوج و فرودهایی همراه بوده است؛ با افزایش شیوع این ویروس در سطح جامعه، اپیدمیولوژیست‌ها از کلمه پیک به معنای اوج گیری ویروس کرونا استفاده می‌کنند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که علیرغم آغاز واکسیناسیون در سطح کشور در آستانه پیک پنجم این ویروس ایستاده‌ایم.

چه استان‌هایی در کشور ایران درمعرض پیک پنجم کرونا هستند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران پیک پنجم کرونا در شرق و جنوب شرق ایران در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه آغاز شده است.

علاوه بر این مواردی از ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا به صورت تک‌گیر در استان‌های اصفهان و قم گزارش شده است.

علت شروع پیک پنجم ویروس کرونا در سطح کشور چیست؟

انتخابات ریاست جمهوری در 28 خرداد 1400 یکی ازدلایل شکل گیری پیک پنجم کرونا در سطح کشور است؛ تجمع در ستادهای انتخاباتی و نیز شرکت افراد در سخنرانی‌های کاندیداهای ریاست‌ جمهوری بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به نظر می‌رسد دلیل اصلی آغاز پیک پنجم کرونا در سطح کشور است.

پیک پنجم کرونا

چرا با وجود تزریق واکسن باز هم ایران درمعرض آغاز پیک بعدی ویروس کرونا است؟

فراموش نکنید واکسیناسون تمام راه نیست؛ همانطور که آمار نشان می‌دهد، علیرغم انجام واکسیناسیون کشور درمعرض پیک بعدی ویروس کرونا است.

یکی از دلایلی که برای این مسئله می‌توان نام برد این است که تزریق واکسن در کمتر از یک درصد جمعیت ایران صورت گرفته است؛ این میزان برای ایمنی‌زایی کامل جامعه علیه این ویروس کافی نمی‌باشد.

از سوی دیگر هیچ یک از واکسن‌های ساخته‌شده در جهان به طور کامل در برابر ابتلا به ویروس ایمنی نمی‌بخشند؛ بنابراین گرچه احتمال آن کم است اما ممکن است فرد علیرغم دریافت واکسن به کرونا مبتلا شود و یا آن را به فرد دیگری منتقل کند.

علاوه بر این بسیاری از افرادی که در ایران واکسن دریافت کرده اند، هنوز دوز دوم واکسن را نزده اند؛ گرچه دوز اول واکسن هم تاحدودی می‌تواند در ایجاد ایمنی علیه ویروس موثر باشد، با این حال این ایمنی‌سازی کافی نیست و برای دریافت ایمنی کامل لازم است که دوز دوم هم حتما تزریق شود.

مجموع موارد گفته‌شده نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نکات ایمنی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و شکاندن چرخه انتقال همچنان ضرورت دارد.

برای پیشگیری از ایجاد پیک پنجم کرونا چه کارهایی لازم است انجام دهیم؟

رعایت تمام نکات بهداشتی که تاکنون برای پیشگیری از ابتلا به کرونا لازم است، ضروری است؛ انجام موارد زیر برای پیشگیری از انتقال ویروس در سطح جامعه و ایجاد پیک پنجم کرونا توصیه می‌شود:

  • ماسک بزنید

گرچه با رسیدن به پایان فصل بهار و آغاز فصل تابستان، ممکن است ماسک زدن دشوار باشد و حس گرما را دوچندان کند، با این وجود برای پیشگیری از انتقال ویروس ضروری است. زمان‌هایی که از منزل خارج می‌شوید و یا حین حضور در مکان‌های شلوغ از ماسک استفاده کنید.

  • فاصله گذاری اجتماعی

فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید؛ حداقل فاصله 1.5 متری را با اطرافیان رعایت کنید. این مسئله مانع از انتقال ویروس در اثر قطرات تنفسی می‌شود.

  • شست و شو دست ها

دست‌هایتان را به طور مرتب بشویید؛ به ویژه وقتی که به منزل برمی‌گردید، قبل از صرف غذا و پس از رفتن به سرویس بهداشتی.

  • ضد عفونی کردن سطوح

سطوحی را که در تماس زیاد با آن‌ها هستید، به طور مرتب ضدعفونی کنید؛ برای مثال موبایل ازجمله مواردی است که به دلیل تماس روزمره زیاد با آن لازم است که آن را به طورمرتب ضدعفونی کنید. برای این کار از ضدعفونی‌کننده‌های برپایه الکل استفاده کنید.

  • مراجعه به پزشک

درصورت بروز هر یک از علائم کرونا به پزشک مراجعه کنید؛ از درمان خودسرانه کرونا خودداری کنید و درصورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنید. این مسئله به ویژه در صورتی که سن بالا یا بیماری زمینه‌ای خاصی دارید، اهمیت بیشتری دارد.

  • خود را در خانه قرنطینه کنید

درصورت ابتلا به کرونا، خود را در خانه قرنطینه کنید؛ لازم است حداقل تا ده روز پس از بروز علائم خود را در خانه قرنطینه کنید و به جز برای دریافت خدمات درمانی از منزل خارج نشوید؛ درصورت امکان در یک اتاق جداگانه خود را قرنطینه کنید و از تماس با اطرافیان در منزل اجتناب کنید.

  • به توصیه پزشکان گوش دهید

درصورت ابتلا به بیماری کرونا به توصیه پزشک خود گوش دهید تا روند درمان سریع‌تر آغاز شود. هرچه سریع‌تر درمان شوید، کمتر احتمال گسترش ویروس در جامعه وجود دارد.

  • مسافرت نروید

علاوه بر این که رعایت نکات بهداشتی در طول مسافرت دشوار است، این مسئله سبب می‌شود تا بیماری از شهرهای مبدا به شهرهای مقصد منتقل شده و چرخه بیماری ادامه پیدا کند.

  • واکسن بزنید

درصورتی که نوبت واکسن شما فرا رسید از تزریق آن امتناع نکنید؛ به گفته سازمان بهداشت جهانی بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دست شما می‌رسد؛ برای همین در تزریق واکسن تردید نکنید و به شایعات مختلف پیرامون واکسن‌های مختلف گوش ندهید؛ در حال حاضر بهترین و قطعی‌ترین راه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله بیماری کرونا تزریق واکسن‌ها هستند.

بروز چه علائمی می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به کرونا باشد؟

پیک پنجم کرونا

مراقب علائمی که در ادامه می‌گوییم باشید؛ بروز هر یک از علائم نامبرده می‌تواند علامتی از ابتلا به کرونا باشد:

  • تب
  • گلودرد
  • لرز
  • بدن درد و درد عضلات
  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • از بین رفتن حس بویایی و یا حس چشایی
  • تنگی نفس
  • از حال رفتن و کاهش سطح هوشیاری
  • خستگی مفرط
  • عدم توانایی در بیدار شدن و یا بیدار ماندن

نکته پایانی

شکست بیماری کرونا وابسته به همدلی و همراهی همه افراد در جامعه است؛ تا زمانی که همه افراد در برابر ابتلا به این بیماری احساس مسئولیت نکرده و نکات بهداشتی را رعایت نکنند، شانس انتقال این بیماری وجود داشته و چرخه بیماری نمی‌شکند.

توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنید و درصورتی که زمان تزریق واکسن برای شما فرا رسید، از دریافت آن امتناع نکنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا، از متخصص عفونی ما مشاوره بگیرید.

مطلب مرتبط: پیشواز از موج چهارم کرونا با خرید عید

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید