پیشواز از موج چهارم کرونا با خرید عید

0
732
510337.jpeg alt_text
510337.jpeg caption

پیشواز از موج چهارم کرونا با خرید عید

بعد از گذشت حدود یک سال از شیوع کرونا در ایران، همچنان بی توجهی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، موجب شیوع بیشتر این بیماری می شود. در سال گذشته، خیلی ها عزیزان خود را از دست دادند، افراد زیادی که تصور می کردند این بیماری جدی نیست و نیازی به ماسک زدن نیست، اکنون دیگر میان ما نیستند. در طی این سال حدود 59 هزار نفر از هموطنانمان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند، حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و حدود 1 میلیون و 300 هزار نفر از بیماران بهبود پیدا کردند.  در ابتدای شیوع کرونا در ایران، به دلیل عدم شناخت کافی از ویروس کووید 19، افراد زیادی به دلیل عدم آگاهی از روش های پیشگیری از ابتلا به این ویروس، دچار کرونا شدند، اما با گذشت زمان و شناخت بیشتر نسبت به این ویروس، و اطلاع-رسانی و همکاری مردم، آمار مبتلایان به این بیماری برای مدتی کاهش پیدا کرد. در ابتدا تصور می شد که این ویروس از طریق سطوح انتقال پیدا می کند، اما تحقیقات اخیر نشان داد که احتمال ابتلا به کرونا از طریق سطوح آلوده بسیار کم است و مهم ترین راه برای جلوگیری از گسترش این بیماری، استفاده از ماسک و کاهش تجمع و تردد است. استفاده از ماسک، رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، میزان شیوع کرونا را تا حد زیادی کاهش می دهد. رنگ بندی شهرها یکی از مسائل دیگری بود که از شیوع بیشتر کرونا پیشگیری کرد. اما بر اساس آمارها، از اواسط بهمن ماه و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تعداد بیماران مبتلا به کرونا رو به افزایش است و ممکن است موجب بروز موج چهارم کرونا شود. این روزها، خیلی از افراد بدون توجه به هشدارها و پروتکل های بهداشتی، و خسته از سال سختی که رو به اتمام است، به سفر می روند، خرید عید می کنند و تصور می کنند که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، بانک ها و مراکز خرید، این روزها بسیار شلوغ هستند و می توانند عامل گسترش بیشتر و بیشتر این ویروس باشند.

موج چهارم کرونا

بر اساس آمارها، بعد از لغو محدودیت سفرهای بین استانی، میزان ابتلا به کرونا افزایش پیدا کرد و رنگ بسیاری از شهرها از زرد به نارنجی تغییر پیدا کرد. اکثر شهرهایی که وضعیت نارنجی و پرخطر دارند، شهرهای مسافرپذیر هستند، و این شهرها می توانند کانون شیوع و آغاز موج چهارم کرونا شوند. برای جلوگیری از این امر، ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی به استان های مازندران، گیلان و گلستان، و شهرهای مسافرپذیری چون قشم، کیش، بندرعباس، اصفهان، شیراز و مشهد دوباره اعمال می شود. چرا که رفتن به سفر و دید و بازدید از اقوام، خود می تواند باعث ابتلای سایر افراد شود، زیرا ممکن است فردی از شهری که شیوع کرونا در آن شهر زیاد است، به شهر دیگری برود و ناقل بیماری باشد، در نتیجه باعث ابتلای سایر افراد به بیماری می شود. برخی از افراد هم به دلیل آغاز واکسیناسیون در کشور، تصور می کنند که خیلی زود از شر این بیماری خلاص می شویم و دیگر مانند قبل پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، اما این تصور اشتباه است و جان خود و عزیزانشان را به خطر می اندازند. زیرا واکسیناسیون باید در دو مرحله انجام شود و تنها افراد سالم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا می توانند این واکسن را دریافت کنند، زیرا این واکسن کرونا را درمان نمی کند، بلکه تنها از ابتلا به بیماری جلوگیری می کند. در مرحله اول واکسیناسیون، ابتدا کادر درمان و مشاغل پرخطر واکسینه می شوند، در نتیجه به طور دقیق مشخص نیست که آغاز واکسیناسیون عمومی چه زمانی باشد، بنابراین نباید سختی های گذشته را فراموش کنیم، بهتر است به کادر درمان که خط مقدم مبارزه با کرونا بودند فکر کنیم و قدر زحمات و سختی هایی که به جان خریدند بدانیم و با ماندن در خانه، زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم، چرا که خرید عید و شیوع کرونای انگلیسی در کشور می توانند باعث آغاز موج چهارم کرونا و از دست دادن تعداد زیادی از هموطنان و عزیزانمان شود. بنابراین اگر دوست دارید عزیزانتان کنارتان باشند و ایام عید را در بیمارستان نباشید، از خرید عید، و دید و بازدید ایام عید پرهیز کنید تا زودتر این روزهای تلخ به پایان برسند.

جلوگیری از آغاز موج چهارم کرونا

برای جلوگیری از آغاز موج چهارم کرونا، باید اصول بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنیم:

• استفاده از ماسک؛ بر اساس تحقیقات جدید، استفاده از دو ماسک به صورت همزمان احتمال ابتلا به ویروس کووید 19 را تا میزان زیادی کاهش می دهد.

• رعایت فاصله گذاری اجتماعی؛ از برگزاری مراسمات و دورهمی  ها در فضای بسته و فاقد تهویه خودداری کنیم.

• شستن دست ها؛ شستن مکرر دست ها به صورت اصولی با صابون، در صورت آلوده بودن دست از ورود ویروس به بدن جلوگیری می کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

5/5 - (6 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید