انواع گلو درد و علل آن

0
3,294
307822.jpeg alt_text
307822.jpeg caption

انواع گلو درد و علل آن

 

عوامل زیادی ممکن است باعث ایجاد درد، خراش و سوزش گلو، به ویژه در زمان بلعیدن شود. به طور کلی، گلودرد یا ناشی از عفونت است یا ناشی از عوامل محیطی همچون هوای خشک، آلوده و … . 

 

علائم شایع ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا

درد گلو یکی از علائم شایع ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. گلودرد انواع مختلفی دارد، برای مثال: گلودرد ممکن است چرکی باشد که ناشی از عفونت استرپتوکوکی است؛ ممکن است شدید باشد و باعث ایجاد مشکل در زمان بلع شود، که این نوع گلودرد به دلیل عفونت لوزه ها ایجاد می شود؛ گاهی گلودرد با گرفتگی صدا همراه است که دلیل آن ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا است؛ گاهی فرد احساس می کند در گلویش خلط وجود دارد که علت این اتفاق در اکثر موارد استرس زیاد است؛ تلاش مداوم فرد به منظور صاف کردن گلو، باعث ملتهب شدن گلو و درد می شود؛ گاهی به دلیل مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها و بهم خوردن فلور طبیعی بدن، فرد دچار برفک دهان می شود، که این عارضه باعث سفید شدن زبان و گلودرد می شود؛ گاهی به عللی همچون سرطان، فرد دچار گلودرد مزمن می شود؛ ایجاد آبسه در پشت یکی از لوزه ها، باعث احساس درد در یک طرف گلو می شود؛ گاهی رفلاکس معده باعث خشکی، زخم و درد گلو می شود؛ علاوه بر این ها، التهاب ویروسی گلو علاوه بر ایجاد گلودرد باعث ضعیف شدن صدا می شود. در ادامه به معرفی علل بروز درد گلو پرداخته شده است:

 

آلرژی

 حساسیت سیستم ایمنی به برخی مواد، باعث ترشح مواد شیمیایی و بروز واکنش آلرژیک می شود که این مسئله باعث التهاب بینی، آبریزش چشم، عطسه و تحریک گلو می شود.

 

هوای خشک

 کاهش رطوبت هوا باعث خشکی آن، و احساس خشکی و سوزش در گلو می شود. قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک‌کننده: گاهی قرار گرفتن در معرض برخی مواد همچون: سیگار، تنباکو و آلودگی هوا، باعث تحریک گلو و بروز گلودرد می شود.

آسیب دیدن گلو

 ضربه خوردن به گلو و گیر کردن چیزی در گلو، به دلیل آسیب دیدن گلو، باعث بروز گلودرد می شود. علاوه بر این، داد زدن، صحبت کردن با صدای بلند و آواز خواندن طولانی مدت، به دلیل استفاده زیاد از تارهای صوتی و عضلات گلو، باعث آسیب دیدن گلو و بروز گلودرد می شود.

 

گلو درد

 

ریفلاکس معده

 بازگشت اسید از معده به مری، در افراد مبتلا به این بیماری، باعث سوزش گلو و گلودرد می شود.

 

تومور

 گاهی وجود تومور در گلو، حنجره یا زبان، باعث بروز گلودرد می شود که بعد از چند روز خودبخود بهبود پیدا می کند.

 

آنفولانزا و دیگر عفونت‌ های ویروسی

 همانطور که ذکر شد، یکی از علل شایع گلودرد، ابتلا به عفونت های ویروسی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سرخک، اوریون، عفونتِ همراه با تب و خارش است.

 

فارنژیت

 این عارضه باعث بروز گلودرد، خراش در گلو و مشکل شدن بلع می شود.

 

آنژین لودویگ

 این عفونت باکتریایی، نوعی عفونت پوستی نادر است که در کف دهان و زیر زبان قرار ایجاد می شود و باعث بروز گلودرد می شود.

 

مونونوکلئوز عفونی

این عارضه به دلیل ابتلا به ویروس اپستین – بار بروز پیدا می کند و باعث ایجاد گلودرد شدید می شود.

 

التهاب حاد لوزه‌های زبانی

 التهاب لوزه ها باعث ورم، گلودرد، سختی بلع و سوزش غدد لنفاوی اطراف گردن می شود.

 

آنژین ونسان

 این عارضه نوعی عفونت خطرناک است که باعث ایجاد حفره دردناک همراه با زخم در دهان و بروز گلودرد می شود.

 

برفک دهان

 گاهی به دلیل رشد زیاد قارچ کاندیدا الکبیکانز در دهان، زخم های سفیدی روی زبان و فضای داخلی دهان ایجاد می شود که می تواند باعث ایجاد گلودرد شود.

 

دیفتری حلقی

 این بیماری نوعی عفونت باکتریایی خطرناک است که علاوه بر غشاهای مخاطی بینی و گلو، باعث آسیب دیدن قلب، کلیه ها و سیستم عصبی می شود.

 

آبسه‌های دور لوزه‌ای

 این عارضه یک عفونت باکتریایی است که به دلیل عدم درمان گلو یا لوزه ها بروز پیدا می کند و موجب گلودرد و ورم لوزه می شود.

 

گلودرد استرپتوکوکی

 باکتری استرپتوكوک، باعث ایجاد عفونت باکتریایی در گلو و بروز گلودرد و ورم لوزه ها می شود.

 

عفونت HIV

 گاهی به دنبال ابتلای فرد به HIV، و ضعیف شدن سیستم ایمنی، ممکن است فرد به عفونت قارچی و ویروسی مبتلا شده و دچار گلودرد مزمن شود.

 

کرونا

 یکی از علائم ابتلا به این بیماری گلودرد است. در صورتی که دچار تب، سرفه، تنگی نفس و گلودرد شدید به احتمال زیاد به کرونا مبتلا شده اید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید