اهمیت استفاده از ضد افتاب برای کودکان

0
927
700182.jpeg alt_text
700182.jpeg caption

با فرارسیدن تابستان ، فصل گرما و شروع کلاس های تابستانی بعلت بیشتر شدن ترددها در طول روز کودکان در معرض تابش بیشتری از نور خورشید قرار می گیرند. شاید برای والدین سوال شده باشد که ایا استفاده از ضد افتاب برای کودکان نیز لازم است ؟در این مقاله به بررسی عوارض افتاب برروی پوست کودک و نکات استفاده از ضد افتاب میپردازیم.  تا بحال اطلاع رسانی زیادی در رابطه با اثرات تخریبی اشعه فرابنفش خورشید روی پوست شده است. پوست کودکان نسبت به بزرگسالان به مراتب نسبت به اسیب های محیطی و مواد اسیب زا از جمله اشعه فرابنفش خورشید حساس تر است. اشعه فرابنفش خورشید علاوه بر تغییر رنگ پوست، ایجاد اکنه،لک و چین و چروک موجب بروز برخی بیماری ها از جمله سرطان پوست نیز می شود. پس بهتر است ار پوست کودک خود در برابر این عامل اسیب رسان محافظت کنیم.  البته والدین باید به این نکته توجه کنند که فقط استفاده از ضد افتاب حفاظت کافی از پوست کودک در برابر نور خورشید ایجاد نمیکند. 

ساعات رفت و آمد کودک در تابستان

در مرحله اول باید ساعات رفت و امد کودک به مواقعی از روز که میزان اشعه فرابنفش کمتر است محدود گردد.  استفاده از کلاه های آفتاب گیر و لبه دار برای کودکان بزرگتر یا باز کردن سقف کالاسکه در مورد شیرخواران کوچکتر نیز بسیار با اهمیت است. کلاه های افتاب گیر مناسب معمولا سایه ای ایجاد میکنند که به طور کامل صورت و گردن را می پوشانند. هم چنین بهتر است زمان خروج از خانه که پوست کودک در معرض تابش مستقیم خورشید قرار می گیرد از پوشاندن لباس های بی استین یا شلوارک که پوشش کاملی ایجاد نمیکنند خودداری شود. بخصوص در زمان طبیعت گردی پوشاندن لباس هایی خنک، سبک و با پوشش کامل علاوه بر محافظت در برابر تابش خورشید موجب حفظ کودک از گزش حشرات نیز می گردد. در صورتی که با ماشین شخصی سفر میکنید بهتر است تهویه مطبوعی داشته باشد و دمای داخل ماشین خنک باشد. اسفاده از عینک ضد افتاب نیز به حفاظت چشم و پلک کودک از اثرات تابش خورشید کمک می کند. 

سن استفاده از ضد آفتاب 

تا سن زیر 6 ماه استفاده از کرم ضد افتاب توصیه نمیشود. پوست نوزادان حساس است و به راحتی مواد شیمیایی موجود در ضد افتاب را جذب می کند که میتواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند. در مورد نوزادان با توجه به اسیب پذیری بیش از حد و شکنندگی پوست تا جای ممکن باید در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند. در صورتی که قصد خروج از خانه به همراه نوزاد خود را دارید سعی کنید ساعات خاصی از روز ( پیش از ظهر یا بعدازظهر ) از خانه خارج شوید که کمترین میزان اشعه فرابنفش وجود دارد و برای محافظت انها از وسایلی مثل چتر، کلاه و لباس استفاده کنید. 

نکات استفاده از ضدافتاب

سن شروع استفاده ضد افتاب در کودکان بعد از سن 6 ماهگی است. پس استفاده از ضدافتاب مانند بالغین  برای کودکان نیز امری ضروری است و موجب حمایت از پوست و جلوگیری از بروز بیماری ها در اینده میگردد. درصورتی که ساعات زیادی از خانه دور هستید بهتر است کرم ضد افتاب تجدید شود زیرا کرمی که هنگام صبح استفاده می شود فقط تا نزدیک ظهر اثر حفاظتی دارد.  سعی کنید نیم ساعت قبل از خروج از خانه از کرم ضد افتاب استفاده کنید تا بخوبی جذب شود و کرم را بصورت نازک و یکنواخت روی صورت کودک پخش کنید. ترکیبات ضد افتاب کودکان با بزرگسالان متفاوت است. با توجه به حساسیت پوست کودکان معمولا از فیلترهای شیمیایی و مواد الرژی زا در کرم های ضد افتاب کودکان استفاده نمیشود و  بهتر است والدین از کرم ضد افتاب خود روی پوست کودک هم استفاده نکنند. حتی در روزهای ابری هم اشعه ماورابنفش خورشید وجود دارد و بهتر است مصرف ضدافتاب ادامه پیدا کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید