اهمیت تغدیه کودک در سن بلوغ

0
807
354937.jpeg alt_text
354937.jpeg caption

شاید برای بسیاری از والدین فراهم کردن رژیم عذایی مناسب در دوره نوجوانی برای فرزندانشان بااهمیت باشد زیرا جهت رشد و نمو کافی کودک در این سن لازم می باشد. 

تغذیه کودکان مدرسه ای و نوجوان

روش جدید استفاده از پشقاب من است که امروزه کاربرد مناسبی دارد. سازمان‌های حرفه‌ای و آژانس‌های دولتی استفاده از بشقاب من را به عنوان پایه و ساختار رژیم غذایی مطلوب برای کودکان و بزرگسالان توصیه می‌کنند. بشقاب من بر اساس دستورالعمل های غذایی جایگزین هرم غذایی شده است. بشقاب من بر اساس عموم است تا نمایش تصویری گروه های غذایی متفاوت و اندازه سهم آنها را مقدور سازد.  علاوه بر اطلاعات گروه غذایی بصورت اینترنتی، اطلاعات کالری اختیاری را فراهم می‌کند. برنامه خوردن شخصی شده بر مبنای این دستورالعمل ها به طور متوسط برای چند روز، تمام مواد مغذی ضروری لازم برای رشد و سلامت را تأمین می نماید.  همچنین می تواند به عنوان یک ابزار تعاملی اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد که امکان تطابق با سن، جنس، فعالیت جسمی و برای برخی از جمعیت ها و وزن و قد را فراهم سازد.  اطلاعات چاپ شده نیز برای خانواده هایی که دسترسی به اینترنت ندارند در دسترس است.  توصیه‌های بشقاب من بر مبنای درست کردن نیمی از بشقاب با سبزی و میوه و نیمی دیگر با پروتئین و غلات است که پروتئین کوچکترین بخش را دربرمی‌گیرد. پروتئین، جایگزین دسته گوشت می شود زیرا بسیاری از منابع پروتئین از حیوانات نیستند.بخش لبنی بصورت مجزا منظور شده است.  هدف از پشقاب من داشتن تنوع عذایی سالم و دریافت کالری های مورد نیاز در طول روز است. بشقاب من غذاهایی را که ارزش غذایی کمی دارند مانند نوشیدنی‌های شیرین کننده و محصولات نانوایی شیرین شده حذف کرده است. در ایالت متحده و بسیاری از کشورها تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان رژیم غذایی که از توصیه های بشقاب من است را مصرف نمی‌کنند. دریافت کالری های اختیاری با مصرف مکرر نوشیدنی‌های شیرین مثل سودا، آبمیوه‌ها ، چای سرد، نوشابه‌های ورزشی، غذاهای میان وعده، گوشت پرچربی مثل گوشت خوک و سوسیس و محصولات لبنی پرچرب مثل پنیر و خامه بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده است.در نتیجه مشکل اضافه وزن، کاهش رشد قدی و بلوع زودرس در جامعه نمایان تر می شود.  دریافت سبزی‌های پرتغالی و سبز تیره در مقابل سیب زمینی سفید سرخ شده کمتر است.  میوه‌های کامل، محصولات لبنی کم چرب و غلات کامل معمولاً کمتر از مقدار توصیه مصرف می شوند. به علاوه عادات خوردن غیر سالم از جمله اندازه سهم بیشتر از مقدار توصیه شده، تهیه غذا با افزودن چربی، شکر یا نمک، حذف صبحانه و یا ناهار، علفخواری یا تبعیت از رژیم های مد روز شایع بوده و با کیفیت بدتر رژیم غذایی همراه است. بنابراین بشقاب من یک ابزار مفید و دوستدار مشتری را عرضه می‌کند که به متخصصین کودکانی که با خانواده ها درباره برنامه خوردن مطلوب برای سلامت کوتاه‌مدت و بلندمدت مشاوره می‌کنند کمک می نماید.  

خوردن در منزل

 بسیاری از آنچه که کودکان و نوجوانان در منزل می‌خورند تحت کنترل والدین است. والدین معمولاً خواربار های مختلفی را خریده و غذاهای موجود در منزل را تا حدی کنترل می‌کند. نشان داده شده که ارائه الگوی رفتار خوردن سالم توسط والدین عامل تعیین کننده مهمی برای انتخاب های غذایی کودکان و نوجوانان است. وعده های غذایی منظم خورده شده با نشستن دور میز در مقایسه با خوردن به تنهایی در اتاق نشیمن یا دیدن تلویزیون و صفحه های نمایشی شاید به دلیل افزایش فرصت هایی برای فرزندپروری مثبت در طی وعده های غذا با بهبود کیفیت رژیم غذایی همراه بوده است.  چنین موقعیتی ایده آلی توصیه شده است اما چالشی برای بسیاری از خانواده‌هاست که با برنامه شلوغ و سایر استرس ها نمی توانند چنین محیطی را فراهم سازند.  یک چالش دیگر فرزندپروری، کنترل اشتهای بیش از حد برخی از کودکان و نوجوانان است.  کودکان باید تشویق شوند تا آهسته‌تر خورده و غذای خود را به درستی بجوند.  گفت‌وگو بر سر میز شام را برای طولانی کردن خوردن تا ۱۵ دقیقه تشویق کنید.  نشان داده شده است که عرضه سبزی ها زمانی که کودکان در شروع وعده غذایی گرسنه هستند مصرف سبزی را زیاد میکند.  راهبردهای مفید زمانی که کودک هنوز پس از صرف غذا گرسنه است شامل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مکث برای مشغول نمودن کودک به کاری دیگر قبل از وعده دوم یا عرضه غذاهایی مانند سبزی‌ها، غلات کامل یا میوه هاست که به میزان کافی مصرف نشده اند. 

خوردن خارج از منزل

تعداد وعده های غذایی که خارج از منزل میل شده یا برای صرف کردن از رستوران ها به منزل آورده می شود در تمام گروه های سنی جمعیت ایالت متحده افزایش یافته است.  دسترسی راحت به این مواد غذایی که در مقایسه با غذاهای خانگی از ارزش غذای کمتری برخوردار هستند به ترویج این الگوی تغذیه دامن زده است.  معمولاً غذاهایی که در رستوران های فست فود مصرف شده فردخته می‌شوند حجیم بوده، تراکم کالری زیادی داشته و حاوی مقادیر زیادی چربی های اشباع شده و ترانس و قند و مقادیر کمی غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها می باشند.  با وجود اینکه تعداد رو به افزایشی از رستوران ها در مقابل غذاهای سالم تری ارزه می‌کنند، بسیاری از آنچه که در رستوران ها مصرف می گردد مطابق با بشقاب من نیست. با افزایش سن تعداد بیشتری از وعده های غذایی و میان وعده ها نیز در گردهمایی ها و مهمانی ها در منازل دوستان مصرف می‌شود.  زمانی که بخش عمده ای از برنامه غذایی کودک یا نوجوان در این مناسبت ها مصرف گردد کیفیت برنامه غذایی می‌تواند مخدوش گردد.  زیرا ارزش تغذیه ای غذاهای دورهمی معمولاً کم هستند. لازم است که والدین و متخصصین کودکان نوجوانان را در هدایت این حالت در حین حفظ رژیم غذایی سالم و لذت بردن از تعاملات اجتماعی پربار راهنمایی نمایند.  این مناسبت ها اغلب هم چنین فرصت هایی برای نوجوانان هستند تا الکل مصرف کند بنابراین نظارت والدین اهمیت دارد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید