اهمیت مراقبت از دهان و دندان در بارداری

0
954
205197.jpeg alt_text
205197.jpeg caption

در دوران بارداری بعلت بالا بودن سطح هورمونهای جنسی استروژن و پروژسترون تغییرات عروقی در عروق تغذیه کننده  لثه ایجاد می شود که موجب  افزایش پاسخ به فاکتورهای موضعی همچون پلاک های میکروبی و جرم میشود. تحقیقات نشان داده اند که بارداری موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان می شود. در دوران بارداری کمیت و کیفیت بزاق تحت تأثیر قرار می گیرد. از آنجایی که  بزاق نقش محافظتی در برابر بیماری های لثه و دندان ایفا می کند در طول بارداری با کاهش کیفیت بزاق فرد مستعد ابتلا به بیماری های دهان و دندان می شود. از دیگر عوامل موثر بر افزایش استعداد ابتلا به بیماری های دهان و دندان در بارداری کاهش سطح بهداشت دهان است، چرا که اکثر زنان باردار از حالت تهوع و استفراغ و رفلاکس اسید در طول بارداری رنج می برند و ممکن است نسبت به استفاده از خمیردندان و دهانشویه حساس باشند. علاوه براین بر این مصرف کربوهیدرات ها و قندها در دوران بارداری افزایش می یابد. اكثر خانمهاي باردار،علاقه زیـادي بـه مـصرف مـواد قنـدي و شـيریني یـا مـواد تـرش دارند (ویار). در این دوران به علـت اسـتفاده مكـرر از ایـن مواد دندان ها دچار پوسیدگي ميشوند.

بیماری های پریودنتال

 بیماری های پریودنتال علاوه بر آسیب های وارده بر سلامت دهان و دندان ما موجب افزایش احتمال ابتلا به پراکلامپسی، تولد زودرس نوزاد و یا تولد نوزاد با وزن کم می شود.

مراقب از دهان و دندان در بارداری

مراقبت از دندان در بارداری

1. حتما قبل از اقدام به بارداری جهت معاینه دندانپزشکی مراجعه کنید و دندان های پوسیده و بیماری های لثه را درمان کنید.

2. دندان هایتان را جرمگیری کنید. یک جرمگیری ساده قبل از بارداری و یا در سه ماهه سوم بارداری میتواند از وقوع یا پیشرفت بیماریهای لثه در دوران بارداری جلوگیری کند.

3. مصرف مواد شیرین و ترش را محدود کنید و بلافاصله پس از مصرف دندان هایتان را بشویید. استفاده از تغذیه مناسب در دوران بارداري فراموش نشود.

4. پس از هربار مصرف مواد غذایی حتما دندان هایتان را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. حالت تهوع و یا بی حوصلگی نباید مانع از رعایت بهداشت دهان و دندان شما شود.

5. پس از استفراغ حتما دندان هایتان را مسواک بزنید. اگر امکان مسواک زدن نداشنید حتما دهانتان را با آب بشویید

6. سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارواری جهت انجام کارهای دندان پزشکی نیستند. در سه ماهه دوم می توان اقدامات دندانپزشکی انجام داد. 

7. برای درمان دندان درد خود بطور طولانی مدت از مسکن استفاده نکنید و حتما به دندان پزشک مراجعه کنید.

8. در سه زمان مشخص یعنی ماه سوم، پنجم و هفتم بارداري لازم است معاینه دقیق و کاملی از دهان، دندانها، لثه و زبان مادر طبق روش معاینه انجام گیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید