باید ها و نباید های بیماران آسم هنگام ورزش

0
2,262
390582.png alt_text
390582.png caption

آسم بیماری مزمن مجاری هوا هست که خود را به صورت انسداد برگشت پذیر مجاری  هوایی نشان می دهد. بیماری عود کننده بوده و در فواصل بین حملات بیمار بدون علامت می باشد.

آسم در چه سنی بیشتر بروز می کند؟

آسم در هر سنی میتواند بروز کند و در بسیاری از موارد از کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه پیدا میکند. مطالعات آماری نشان میدهد که از هر ۱۰ کودک یک نفر به آسم مبتلا هست که البته شدت آن در افراد مختلف متفاوت هست. شیوع آسم در مردان بیش از زنان می باشد.

علل بروز بیماری آسم چیست؟

هوا در طی عمل دم از طریق دهان وارد ریه هاشده و با مجاری تنفسی (برونش) وارد ریه ها میشود  و این اکسیژن. دمی در ریه ها وارد خون شده و از  این طریق  به سلولهای بدن میرسد. در مقابل کربن دی اکسید تولید شده توسط سلولها و بافت های بدن، از طریق خون به ریه رفته و از آنجا از طریق هوای باز دمی از بدن خارج میشود.

در بیماری آسم مجاری های تنفسی دچار انقباض شده و موجب میشود و هوای بازدمی خارج نشود و ریه ها پر هوا شده و فرد دچار احساس فشار در قفسه سینه میشود. در افراد مبتلا خلط چسبناک در مجاری جمع شده و برای فرد تنگی نفس ایجاد می کند  و گاهی همراه سرفه خارج میشوند. تجمع این پلاک های موکوسی خود میتواند زمینه ساز بروز عفونت ریه بشود.

علائم بیماری آسم

این بیماری به صورت سرفه های خشک و خس خس سینه تظاهر پیدا میکند‌. سرفه ها اغلب شبانه بوده و   گاهی اوقات شدت سرفه ها در حدی هست که فرد  دچار تنگی نفس و درد قفسه سینه میشود. مطالعات نشان داده است که شیوع و شدت آسم در افراد سیگاری بیشتر از جمعیت عادی می باشد‌. افراد مبتلا به آسم پس از عفونت های تنفسی دچار تشدید علائم و تنگی نفس میشوند. در کودکان آسم‌ میتواند با مشکلاتی نظیر آلرژی و درماتیت همراهی داشته باشد.

ژنتیک و آسم

مطالعات نشان داده است که ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به آسم دارد. شیوع آسم در خانواده هایی که سابقه ای از ابتلا به آسم دارند،بیشتر از سایرین می باشد. سرفه های آسم حالت تحریکی داشته و به دنبال بو کردن گل و عطر،گرده گیاهان،مصرف سبزیجات و میوه های رنگی نظیر مرکبات و… تشدید پیدا می کند.

نکات مهم در هنگام ورزش کردن بیماران مبتلا به آسم

ورزش یکی از عوامل محرک سرفه های آسم می باشد. ورزش کردن به ویژه اگر در هوای سرد و خشک باشد سبب تحریک سرفه ها می شود. البته این نکته مانع از ورزش کردن افرادمبتلا به آسم نمیشود و هیچ پزشکی آنها را از ورزش کردن منع نمیکند. ورزش کردن آمادگی جسمانی آنها را بالابرده و در طول زمان، ظرفیت تنفسی آنهارا افزایش می دهد.

ورزش های آبی نظیر شنا برای مبتلایان به آسم مفید هست. در شنا تمامی عضلات بدن از جمله عضلات تنفسی درگیر هستند و این موضوع توانایی تنفسی را بالا برده و انجام دم و بازدم  را در این بیماران تسهیل می کند. البته باید این نکته را در نظر داشت که کلر مورد استفاده برای ضد عفونی کردن آب استخرها، میتواند سبب تشدید علائم آسم و حمله آن شود. پیاده روی با سرعت آرام تا متوسط و در حدی که منجر به سرفه و تنگی نفس نشود برای مبتلایان به آسم مفید هست.

ورزش های کششی هم چون پیلاتس و ورزش هایی نظیر یوگا با تمرکز بر عضلات تنفسی و نوع نفس کشیدن، به فرد کمک میکند که به بهترین حالت ممکن از ظرفیت تنفسی خود بهره ببرد. ورزش های نظیر تنیس  روی میز و.. هم به این افراد توصیه میشود. انجام ورزش هایی نظیر بسکتبال، والیبال، بدمینتون و فوتبال که با افزایش قابل توجه ضربان قلب همراه هست، در مبتلایان آسم، توصیه نمی شود.

برخی ترکیباتی که در کپسول های اکسیژن مورد استفاده قرار میگیرند برای مبتلایان به آسم شدیدا آلرژن بوده و میتواند حمله آسم را در این افراد تحریک کند. توصیه میشود این افراد از انجام هر گونه حرکات ورزشی در آب و هوای سرد و خشک و غبار آلود امتناع کنند. قبل از شروع حرکات ورزشی به منظور جلوگیری از حمله آسم بهتر هست از اسپری های تنفسی نظیر سالبوتامول استفاده شود.

اقداماتی که بیماران مبتلا به آسم حین ورزش باید انجام دهند؟

آسم و بایدها و نباید های ورزش

پیشنهاد مطالعه: تغذیه مناسب برای بیماران آسمی

حین ورزش بهتر هست از بینی نفس کشیده شود و به منظور رقیق کردن پلاکهای موکوسی مجاری تنفسی نوشیدن آب میتواند مفید و موثر واقع شود. مبتلایان به آسم بهتر هست داروهای خود را به همراه داشته باشند تا با استفاده به موقع حین مشکلات تنفسی، از حمله آسم جلوگیری کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ریه ما نوبت بگیرید

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید