بدغذایی در کودکان و روش های اصلاح آن

0
882
565730.jpeg alt_text
565730.jpeg caption

تماشای کودکی که ظرف غذایش را کنار می زند، آسان نیست. همه والدین می خواهند کودکان خردسال آن ها غذایی مقوی بخورند و وقتی فکر می کنند که درست تغذیه نشده اند، نگران می شوند.ولی به خاطر داشته باشید که تغییرات روز به روز یا ماه به ماه در اشتهای کودك کاملا طبیعی است و برخی کودکان همیشه در مورد غذایشان سخت گیر هستند. بسیاری از کودکان خردسال آن قدر بد غذا هستند که تمایل دارند فقط از یک نوع غذا بخورند برخی نیز که وضعیت تغذیه ایی خوبی داشتند به یکباره ایرادگیر می شوند. به نظر متخصص اطفال، تا زمانی که الگوي رشد کودك مناسب است، می توانید در مورد عادت روزانه غذا خوردن او راحت باشید. در مورد نگرانی خود با پزشک صحبت کنید. او با رسم منحنی رشد کودك روی جدول رشد، طبیعی یا غیرطبیعی بودن شد او را بررسی می کند.  میزان غذای مصرفی کودك را برای دو هفته اندازه گیری کنید. این غذا شامل وعده های اصلی و همین طور غذاهاي بین وعده هاست. مدت زمان غذا خوردن را نیز در نظر بگیرید. در مورد دستور غذایی متعادل مطالعه کنید.ممکن است از اینکه دریابید رژیم غذایی کودکتان کاملا متعادل است و تنها به یک قرص کوچک ویتامین در روز نیازمند است، متعجب شوید.

راهکارها بدغذایی در کودکان

  • مصرف خوراکی های غیر مفید و پر کالری را از سبد غذایی حذف کنید.

اگر در بین وعده های غذایی، چیپس، پفک، کالباس و…به او داده باشید، این غذاها ضمن مضر بودن پرکالری بوده و اشتهای او را از بین می برند.

  • زمان صرف غذا را نشاط آور کنید.

کودك را درگیر کنید. او را در آماده کردن غذا شرکت دهید. بگذارید در خرید از فروشگاه، چیدن میز و پختن غذا به شما کمک کند تا غذا برایش جالب تر باشد. انتخاب ها را محدود کنید. از کودك نپرسید که آیا سبزی می خواهد یا نه بلکه مثلا بپرسید اسفناج می خواهد یا کدو. فرصت های کم تری برای نه گفتن به او بدهید. به غذاها تنوع و جاذبه بدهید. هم کودکان و هم بزرگسالان غذاهایی را دوست داند که جذاب و اشتها آور باشند.مانند مادري که عکس های برگردان جالبی را زیر بشقاب کودکش چسباند تا فقط پس از خوردن غذایش به طور کامل بتواند آن ها را ببیند.

  • توجه نکنید.

معمولا مقاومت کودك در برابر غذا خوردن، با فشار و نوجه والدین به غذا نخوردن او، تشدید می شود.غذای کمی به کودك بدهید و در مورد آنچه می خورد یا نمی خورد نظر ندهید. اگر غذایش را تمام کرد از او نپرسید که آیا باز هم می خواهد یا خیر. اگر بیش تر می خواهد بدون هر گونه توضیحی به او بدهید.

  • خوب غذا خوردن را در کودك تقویت کنید و به او پاداش دهید

زمانی که کودك غذایش را خوب می خورد به او توجه کرده و او را تشویق کنید و اجازه دیدن کارتن مورد علاقه یا خوردن یک دسر مورد علاقه و…را به او بدهید. قانونی وضع کنید که زمانی که مادر سر میز غذایی را تعارف می کند، همه باید مقدار کمی حتی به کوچکی یک دانه ذرت از آن بچشند.با این روش کودك غذاهای بیش تری را تجربه می کند و درمی یابد که به برخی از آن ها علاقه مند است. پس از اینکه کودك به این قانون عمل کرد، او را تشویق کنید. به تدریج درخواست ها را افزایش دهید. در صورت همکاری کودك با شما در قانون قبلی، به مرور مقدار غذایی که باید چشیده شود را بیش تر کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید