برفک دهان نوزاد ، علل و راهکارهای درمان خانگی آن

0
15,899
782817.jpeg alt_text
782817.jpeg caption

اگر شما هم با لکه های سفید رنگ بر روی زبان نوزاد مواجه شده باشید احتمالا نگرانی زیادی برای برطرف کردن آن در شما ایجاد شده است. اما فرق برفک دهان نوزاد با دلمه شیر روی زبان نوزاد چیست؟ برفک دهان نوعی عفونت مخمری در دهان است که می تواند نوزادان، کودکان و بزرگسالان را درگیر کند.

برفک دهان ممکن است خفیف بوده و به طور خودی خود برطرف شود و در برخی موارد نیز احتمال شدید بودن و حتی برگشت برفک دهان نوزاد وجود دارد.

مطالعه بیشتر: علت ریختن آب دهان نوازدان

برفک دهان نوزاد چیست؟

برفک دهان نوزاد یک عفونت قارچی شایع و معمولاً بی ضرر در دهان است. بیشتر در کودکان زیر دو سال دیده می شود. این بیماری در سال اول زندگی بسیار شایع است و معمولاً جای نگرانی نیست.

علائم برفک دهان نوزاد

علائم برفک دهانی می تواند شامل یک یا چند نقطه یا لکه سفید در دهان و زبان کودک باشد. آنها ممکن است سفید یا کرم رنگ، مانند کشک یا پنیر دلمه شده به نظر برسند. آنها همچنین می توانند با هم جمع شوند و پلاک های بزرگتری بسازند. ممکن است ارتباطاتی را ما بین آنها مشاهده کنید:

  • روی لثه کودک
  • بر روی زبان
  • روی سقف دهان (کام)
  • داخل گونه های آنها

 

فرق برفک دهان نوزاد با دلمه شیر اینست که، برفک دهان نوزاد به راحتی شسته و ساییده نمی شوند. بافت زیرین آن قرمز رنگ و سالم خواهد بود. همچنین ممکن است کمی خونریزی وجود داشته باشد. به نظر می رسد این دلمه ها کودک شما را آزار نمی دهند. اما اگر زخمی شوند، کودک تمایلی به غذا خوردن از خود نشان نمی دهد.

 

علائم و نشانه های دیگر برفک دهان در نوزادان عبارتند از:

  • رگه های مایل به سفید بر روی بزاق آنها
  • احساس سر و صدا در پستان (بعلت جدا شدن مداوم دهان نوزاد از سینه مادر)
  • امتناع شیر خوردن از سینه مادر
  • بصورت صدا دار غذا خوردن
  • وزن گیری ضعیف
  • بثورات قرمز رنگ در منطقه پوشک
  • در صورت ابتلا به برفک دهان ، برخی از نوزادان ممکن است بزاق بیش از حد طبیعی به خارج دهان ترشح کنند.

علت برفک دهان نوزاد

برفک دهانی ناشی از سویه ای از قارچ های مخمری به نام کاندیدا آلبیکنز است که بیشتر روی پوست، روده و داخل دهان زندگی می کند. آنها معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند، اما می توانند باعث عفونت در افرادی شوند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. رشد بیش از حد کاندیدا باعث ایجاد برفک دهان می شود. از آنجا که سیستم ایمنی نوزادان تازه متولد شده هنوز در حال رشد است، در برابر عفونت آسیب پذیرتر هستند.

آیا برفک دهان نوزاد دردناک است؟

سوالی که ذهن اکثر مادران را درگیر می کند اینست که برفک دهان نوزاد درد دارد ؟ در جواب باید گفت اگرچه این فقط یک عفونت خفیف است با اینحال می تواند برای کودک ناخوشایند و یا حتی دردناک باشد. گاهی اوقات تنها در حین غذا خوردن کلافه می شوند. اگر این قارچ ها ببلعند، با دفع آنها ممکن است بثورات پوشک ایجاد شود.

برفک دهان نوزاد شیرخوار

اگر کودک شما برفک دهانی دارد و شما به کودک خود شیر می دهید، ممکن است برفک به شما هم منتقل شود. این عفونت می تواند روی نوک سینه ها یا پستان شما تأثیر بگذارد. معمولاً برفک نوک پستان (کاندیدیازیس پستانی) نامیده می شود.

 

نوبت گیری آنلاین از متخصصین زنان سامانه طبینجا

درمان برفک دهان نوزاد

بسیاری از موارد برفک دهان بدون نیاز به درمان در طی چند روز برطرف می شوند. اگر علائم ادامه یافت یا شدت بیشتری یافتند، از متخصص کودکان برای درمان آن می توانید کمک بگیرید. چندین ژل یا قطره ضد قارچ به منظور درمان خانگی برفک دهان نوزاد وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند. لازم است قبل از استفاده این موارد با پزشک در میان گذاشته شود زیرا برخی ژل ها برای نوزادان خیلی کوچک مناسب نیستند.

• حدود نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک فنجان آب جوشانده و خنک شده اضافه کنید. از یک پد پنبه ای تمیز برای پاک کردن محلول داخل دهان کودک استفاده کنید.

• 1 یا 2 قطره روغن درخت چای به نصف فنجان آب جوشانده و خنک شده بریزید. از یک پنبه تمیز برای پاک کردن استفاده کنید.

• می توانید از روغن نارگیل خالص برای درمان عفونت های عود شونده استفاده کنید.

اگر نوزاد شیرخوار است، ممکن است همزمان با کودک، نوک سینه مادر هم تحت درمان قرار گیرد تا از عبور و برگشت برفک دهان نوزاد جلوگیری شود.

جلوگیری از برفک دهان نوزاد

در بیشتر موارد، علت مشخصی برای عفونت برفک دهان در نوزادان وجود ندارد. از آنجا که تقریباً همه، از جمله نوزادان، کاندیدا را در بدن خود دارند و شما نمی توانید از کودک در برابر برفک محافظت کنید، مراحل زیر ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند:

1- اگر کودک شما از عروسک استفاده می کند، به طور مرتب همه آدمکهای او و همچنین هر گونه اسباب بازی که برای قرار دادن در دهان او ساخته شده است مانند حلقه های دندان را استریل کنید. عاقلانه است که به هیچ کس اجازه ندهید عروسکهای کودک را با آب دهان خود خیس کنند.

2- اگر از شیشه شیر برای تغذیه استفاده می کنید، بطری ها و سایر تجهیزات تغذیه را به طور منظم، مخصوصاً پستانک ها، استریل کنید.

3- بعد از شیر دادن به کودک خود یک نوشیدنی آب استریل شده به او بدهید تا شیر باقی مانده در دهان او را بشوید.

4- لباس کودک خود را در دمای 60 درجه سانتیگراد بشویید تا قارچها از بین بروند.

5- در صورت شیردهی با شیر مادر، نوک پستان های خود را با آب بشویید و مابین هر بار تغذیه آنها را خشک کنید.

 

  • شما می توانید از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین کودکان ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید