بزرگی کلیه غیرطبیعی در کودکان

0
4,588
510840.jpeg alt_text
510840.jpeg caption

 بزرگی کلیه غیرطبیعی در کودکان

کلیه ها در دو طرف ستون فقرات و روبروی هم گیر قرار گرفته اند. کلیه ها ساختاری لوبیای شکل دارند و کار آنها دفع مواد زائد خون بصورت ادرار از بدن است و در حقیقت به پاکسازی خون کمک میکنند. ادرار تولید شده توسط کلیه ها از طریق مجرایی بنام حالب به مثانه منتقل می گردد. بعد از پر شدن مثانه با تحریک گیرنده ها احساس دفع ادراری به فرد دست می دهد و بصورت ارادی با شل شدن اسفنکتر ادرار دفع می گردد. در برخی موارد کلیه های کودک بزرگ می شوند که این اتفاق ممکن است زمان جنینی یا در هر سنی در طول زندگی فرد اتفاق بیفتد. گاهی انسداد در مسیر خروج ادرار موجب بازگشت ادراری و بزرگی کلیه ها میگردد در این مقاله به بررسی علل بزرگی کلیه در کودکان می پردازیم.

 

بزرگی کلیه چیست؟

بزرگی کلیه به هر عاملی که موجب افزایش غیر طبیعی سایز کلیه ها شود گفته می شود. این بزرگی میتواند بسته به علت، یک طرفه و دو طرفه باشد. بزرگی کلیه ها زمانی در معاینه شکم توسط پزشک قابل لمس می باشد که بیمار در سن نوزادی یا بسیار لاغر باشد. بزرگی کلیه ها میتواند در زمینه انسداد مثل سنگ، بیماری های ژنتیکی مثل کلیه پلی کیستیک، هرگونه فشار روی مجرا مثل بارداری، تومورها و یا اختلالات ساختاری و رفلاکس ادراری باشد.

 

درمان بزرگی کلیه ها

 

 

بزرگی کلیه غیرطبیعی در کودکان

 

درمان بزرگی کلیه ها بسته به عامل ایجاد کننده متفاوت است.

 

هیدرونفروز 

یکی از شایعترین علل بزرگی کلیه ها که گاهی از زمان جنینی بروز پیدا می‌کند هیدرونفروز می باشد. هیدورنفروز بزرگی و تورم کلیه ها به دنبال هر گونه انسداد در خروجی مجاری ادراری می باشد. در نتیجه ادرار تولید شده در کلیه ها باقی مانده و منجر به افزایش فشار کلیه ها و بزرگی انها می شود. هیدرونفروز توسط بسیاری از بیماری ها از جمله رفلاکس ادراری و مثانه نوروژنیک ایجاد میگردد. در کودکی که دچار هیدرونفروز می باشد بررسی علت حائز اهمیت است. هیدرونفروز جنینی معمولا بصورت اتفاقی و در سونوگرافی کنترل بارداری رویت می شود و بسیاری از موارد بعد از تولد جنین و بصورت خودبخود برطرف میگردند. در مواردی که علت انسداد یا اختلال ساختاری باشد نیاز به درمان وجود خواهد داشت.

کلیه پلی کیستیک 

یکی از نقایص ژنیتیکی است که با بوجود آمدن کیست های متعدد در یک یا دو کلیه بروز پیدا می‌کند و پیدایش کیست های پر از مایع موجب افزایش سایز کلیه و اختلال در عملکرد آن می شود. معمولا کلیه پلی کیستیک در افراد یک خانواده بصورت اتوزوم غالب یا مغلوب از فردی به فرد دیگر به ارث می رسد. معمولا این افراد دچار بیماری مزمن کلیه و در نهایت نارسایی کلیه میگردند. یکی دیگر از خطرات این بیماری بروز فشار خون و عوارض ناشی از آن از جمله سکته مغزی در فرد می باشد.

پیلونفریت 

 به عفونت پارانشیم کلیه اصطلاحا پیلونفریت گفته می شود که میتواند به دلیل گسترش و انتشار عفونت از مثانه یا خون باشد. عفونت کلیه میتواند با علایم بزرگ شدن کلیه ها، درد پهلو، تب و استفراغ همراه باشد.

 

علایم بزرگی کلیه ها

علایم با توجه به علت و میزان بزرگی کلیه ها متفاوت خواهد بود. بزرگی کلیه ها ممکن است منجر به درد کمر و پهلو ، آدم بعلت احتباس مایع ، علایم ادراری شامل تکرر ادراری و احساس نیاز به دفع فوری ادرار و گاهی ضعف شود. هیچکدام از این علایم اختصاصی نمی باشد و ممکن است در عفونت، سنگ یا سایر‌ بیماری ها نیز ایجاد شوند. در صورتی که هر کدام از علایم ذکر شده را دارا می باشید به فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید