بهترین روش از شیر گرفتن کودک

0
2,219
329528.jpeg alt_text
329528.jpeg caption

بهترین زمان و روش از شیر گرفتن کودک

کودک از طریق شیر مادر مواد مورد نیاز بدنش را دریافت می کند و شیر دادن مادر به کودک، باعث ارتباط عاطفی عمیق بین مادر و کودک می شود. در اکثر کشورها همچون ایران توصیه می شود که کودکان باید تا 2 سالگی شیر بخورند، اما در برخی کشورها بعد از 6 ماهگی کودک را شیر می گیرند. 

 

شرایط جسمی و روانی مناسب برای گرفتن شیر از کودک

کودکان در سنین پایین هنگام شیر خوردن می خوابند، همین امر موجب وابستگی آن ها به سینه می شود، اما وقتی بزرگ می شوند و شروع به راه رفتن می کنند، ممکن است با خوردن غذاهای دیگر، میلشان به شیر خوردن کم شود و به راحتی بتوان آن ها را از شیر گرفت. اما از شیر گرفتن کودک به شرایط جسمی و روانی مادر، کودک و خانواده نیز بستگی دارد. شیر خوردن کودک در آغوش مادر، باعث آرامش او می شود و وقتی کودک از شیر گرفته می شود، دچار خلاء می شود و نیاز به محبت و آرامش بیشتری دارد. به توصیه پزشکان، کودک باید حداقل تا یک سالگی از شیر مادر تغذیه کند، تا علاوه بر تأمین نیازهای بدنش، نیازهای روحی او نیز تأمین شود. اما اگر مادر به اندازه کافی شیر دارد، بهتر است تا دو سالگی به کودک شیر بدهد.

 

گرفتن کودک از شیر قبل از یکسالگی

 

 از آنجایی که شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی کودک می شود، بهتر است کودک را زود از شیر نگیرید و  با توجه به اینکه کودک تا قبل از یک سالگی قادر نیست تمام مواد مغذی مورد نیازش را از غذای کمکی دریافت کند و برخی از مواد غذایی هم نباید تا قبل از یکسالگی به کودک داده شود، بهتر است شیردهی تا پایان یکسالگی کودک ادامه داشته باشد. طبق مطالعات صورت گرفته، از شیر گرفتن کودک بعد از یک سالگی به دلیل خوردن غذاهای متنوع، راحت تر است. متخصصین اطفال و روانپزشکان توصیه می کنند که کودکان باید 1.5 تا 2 سال شیر بخورند و بعد از این سن، طی سه هفته و به صورت تدریجی از شیر گرفته شوند. 

 

روند از شیر گرفتن کودک

روند از شیر گرفتن باید به آهستگی آغاز شود تا کودک از نظر روحی لطمه ای نبیند. از شیر گرفتن تدریجی برای مادر هم مفید است، زیرا باعث کاهش درد ناشی از تجمع شیر در سینه ها می شود. زمانی که خواستید کودک خود را از شیر بگیرید، باید او را بیشتر بغل کنید و ببوسید، تا تصور نکند فقط هنگام شیر خوردن است که می تواند در آغوش شما آرام بگیرد، زیرا کودکان در سنین بالاتر تنها به دلیل وابستگی و بودن در آغوش مادر سینه را به دهان می گیرند. در ابتدای از شیر گرفتن بهتر است یکی از وعده های شیر خوردن کودک که کم اهمیت است را حذف کنید، و وقتی کودک بهانه شیر خوردن گرفت، او را در آغوش بگیرید، با او بازی کنید تا سرگرم شود و با دادن غذای کمکی او را سیر کنید. اگر به هیچ طریقی نتوانستید وعده شیر کودک را حذف کنید، و کودک میل شدیدی به شیر خوردن داشت، بهتر است به او شیر بدهید تا آرام شود، زیرا در غیر این صورت، کودک از نظر روحی دچار آسیب می شود. گریه و بی قراری کودکان در این سه هفته طبیعی است، اما با گذشت زمان برطرف می شود. بهتر است به جای وعده ای که حذف کرده اید، به کودک غذا یا مایعات مورد علاقه اش را بدهید و بعد از 2-1 روز، وعده دیگری را حذف کنید به طوری که کودک تحت فشار قرار نگیرد. در این دوران بهتر است پوشش مادر به گونه ای باشد که دسترسی کودک به سینه کم شود و یا مادر کم تر در خانه حضور داشته باشد. بعد از کاهش میزان شیردهی در روز، شیردهی در شب را هم کم کنید، و بهانه گیری کودک امری کاملاً طبیعی است، زیرا کودک با خوردن سینه مادر آرامش و اطمینان خاطر پیدا می کند. اگر در شیر گرفتن تدریجی موفق نبودید، می توانید از روش هایی همچون چسب زدن به نوک سینه یا سیاه کردن آن استفاده کنید و قاطع باشید، اگر یک بار در این مدت، به کودک شیر بدهید و تسلیم گریه و بی قراری او شوید، دیگر موفق نخواهید شد. بازی کردن، خرید اسباب بازی و ابزارهای آموزشی جدید برای کودک باعث سرگرم شدن او می شود و کم تر سراغ مادر می آید و بهانه شیر خوردن می گیرد.

 

بهترین روش از شیر گرفتن کودک

 

 زمان از شیر گرفتن کودک

این نکته لازم به ذکر است که زمان از شیر گرفتن کودک به توانایی او در تطبیق با شرایط جدید بستگی دارد و ممکن است چند هفته تا چند ماه زمان ببرد. باید توجه داشت که هر کودکی با کودک دیگر فرق می کند و قانون خاصی برای از شیر گرفتن کودک وجود ندارد، بنابراین هر وقت احساس کردید که خودتان و کودکتان آمادگی کافی برای این موضوع را دارید، از شیر گرفتن کودک را شروع کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید