بوتاکس و عوارض آن

0
2,942
152405.jpeg alt_text
152405.jpeg caption

بوتاکس از نظر پزشکی برای معالجه برخی از شرایط عضلانی و از نظر زیبایی برای از بین بردن چین و چروک ها با فلج کردن موقت ماهیچه ها استفاده می شود. این ماده از یک نوروتوکسین به نام سم بوتولینوم ساخته شده است که توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می شود. اگرچه بوتاکس سم قدرتمندی است، در صورت استفاده صحیح، دارای چندین کاربرد است.

در این مقاله، نحوه کارکرد آن، آنچه بوتاکس برای آن استفاده می شود را توضیح خواهیم داد و در مورد عوارض و خطرات جانبی صحبت خواهیم کرد. همچنین برای اینکه عوارض احتمالی آن را به حداقل برسانید باید نزد پزشک خوب تزریق بوتکس خود را انجام دهید. برای انتخاب پزشک خوب، مقاله بهترین دکتر تزریق بوتاکس را مطالعه کنید.

واقعیات کاربردی در بوتاکس

بوتاکس

پیشنهاد مطالعه: مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس 

بوتاکس محبوب ترین روش درمانی بدون جراحی است که بیش از 6 میلیون درمان بوتاکس هر ساله انجام می شود. بوتاکس یک نوروتوکسین است که از Clostridium botulinum، ارگانیسم موجود در محیط طبیعی است که در آن اکثرا غیرفعال و غیر سمی است. از سم بوتولینوم برای فلج کردن خطوط ریز و چین و چروک با فلج کردن عضلات زیرین استفاده می شود. افراد همچنین از بوتاکس برای درمان عرق بیش از حد، میگرن، اختلالات عضلانی و برخی از اختلالات مثانه و روده استفاده می کنند. بوتولیسم، یک بیماری ناشی از سم بوتولینوم است، می تواند باعث نارسایی تنفسی شود و کشنده باشد. فقط 1 گرم سم بوتولینوم می تواند بیش از 1 میلیون نفر را از بین ببرد، و دو کیلوگرم آن می تواند کل جمعیت کره زمین را از بین ببرد.

بوتاکس چیست؟

پیشنهاد مطالعه: بهترین مارک بوتاکس در ایران

باکتری که از آن Botox مشتق شده است، در بسیاری از مناطق طبیعی طبیعی از جمله خاک، دریاچه ها و جنگل ها یافت می شود. این باکتری همچنین می تواند در دستگاه های روده پستانداران و ماهی ها و در آبشش و اندام خرچنگ ها و سایر صدف ها یافت شود. چنین مواردی که به طور طبیعی در باکتری ها و اسپورهای کلستریدیوم بوتولینوم وجود دارد، بی ضرر هستند. مشکلات فقط زمانی بوجود می آیند که اسپورها به سلولهای رویشی تبدیل شوند و جمعیت سلولی افزایش یابد. در یک نقطه خاص، باکتری ها تولید سم بوتولینوم، نوروتوکسین کشنده مسئول بوتولیسم را آغاز می کنند. نوروتوکسین ها سیستم عصبی را هدف قرار می دهند و باعث اختلال در فرآیند های سیگنالینگ می شوند که به سلول های عصبی امکان برقراری ارتباط موثر را می دهند. سم بوتولینوم یکی از سمی ترین مواد شناخته شده برای انسان است.

آیا بوتاکس ضرر دارد؟

دانشمندان تخمین زده اند که یک گرم واحد می تواند 1 میلیون نفر را بکشد و یک جفت کیلوگرم می تواند هر انسان روی زمین را بکشد. در غلظت های بالا، سم بوتولینوم می تواند منجر به بوتولیسم شود، یک بیماری شدید و خطرناک برای زندگی. بوتولیسم، بدون درمان، ممکن است منجر به نارسایی تنفسی و مرگ شود. با وجود سم بوتولینوم بسیار سمی است، اما بوتاکس تقاضای زیادی دارد. با وجود این، سم بوتولینوم یک پروتئین درمانی موفق و با ارزش است. سم بوتولینوم را می توان در غلظت های بسیار کمی به انسان تزریق کرد و با جلوگیری از سیگنال از رسیدن سلول های عصبی به عضلات، به این ترتیب کار می کند، بنابراین آنها را فلج می کند.

بوتاکس چه می کند؟

به منظور انقباض عضلات، اعصاب یک پیام رسان شیمیایی، استیل کولین (یک انتقال دهنده عصبی)، در محل اتصال که انتهای عصب با سلولهای عضلانی برخوردمی کند، آزاد می کنند. استیل کولین به گیرنده های سلول های عضلانی متصل شده و باعث انقباض یا کوتاه شدن سلول های ماهیچه ای می شود. سم بوتولینوم تزریقی مانع از انتشار استیل کولین می شود و از انقباض سلول های ماهیچه ای جلوگیری می کند. سم بوتولینوم باعث کاهش انقباض عضلات غیر طبیعی می شود و باعث می شود عضلات سفت تر شوند. بوتاکس بیشتر در اهداف آرایشی برای بهبود ظاهر خطوط و چین و چروک ها استفاده می شود. سم بوتولین به طور عمده به عنوان درمانی برای کاهش ظاهر چین و چروک صورت و خطوط ریز استفاده می شود. فراتر از کاربردهای زیبایی شناختی، بوتاکس برای معالجه انواع شرایط پزشکی از جمله ماساژ چشم، میگرن، تعریق بیش از حد و مثانه های بی اختیار استفاده می شود.

سم بوتولینوم در حال حاضر برای معالجه بیش از 20 بیماری مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربردهای بیشتری در دست بررسی است. سم بوتولینوم در حال حاضر برای برنامه های درمانی زیر مورد تأیید است:

  • بلفارواسپاسم (اسپاسم پلک ها)
  • دیستونی چرخش گردنی ایدیوپاتیک (اسپاسم شدید عضلات گردن و شانه)
  • میگرن مزمن
  • هایپرهیدروز شدید زیر بغل اولیه (تعریق بیش از حد)
  • استرابیسموس
  • اسپاسم اندام فوقانی پس از سکته مغزی
  • مثانه بیش فعال
  • خطوط اخم بین ابروها

سم بوتولینوم تحت چه عنوان تجاری به فروش می رسد؟

ویستابل

بوتاکس (آنابوتولینومتوکسینA یا سم بوتولینوم نوع A )

( Dysport AbobotulinumtoxinA یا سم بوتولینوم نوع A)

(Bocouture ، Xeomin  یا سم بوتولینوم نوع A)

( Myobloc RimabotulinumtoxinB یا سم بوتولینوم نوع B)

شما میتوانید از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید