علت بوی بد بدن مردان چیست؟

0
23,070
بوی بد بدن مردان

شاید برای شما هم این مسئله سوال برانگیز باشد که چرا بوی بدن مردان در زمان های مختلف تغییر می کند؟ بیش از یک سوم انسان ها از این موضوع بی خبرند که بوی بدن مردان القاء کننده پاسخ های بیولوژیکی در هر دو جنس زن و مرد است.

در نتیجه بوی بدن مردان ممکن است برای برخی افراد به صورت بوی شیرینی و برای برخی دیگر بصورت بوی آزار دهنده و حتی شبیه به ادرار به نظر برسد. اگر چه تحقیقات حاکی از نوعی جهش در ژن گیرنده بویایی است اما دلایل دیگری هم باعث ایجاد بوی بد بدن مردان می شود.

بوی بد بدن مردان

آندروستن مشتق از هورمون تستوسترون یک ماده قوی ایجاد کننده بوی بدن مردان است. بسته به ژن های بویایی شما این بو ممکن است بصورت بوی شبیه به وانیل و یا شبیه به ادرار به نظر برسد. (1)

بوی بد دستگاه تناسلی مردان

اغلب اعتقاد بر این است که مردان بدون ختنه، از بهداشت تناسلی کافی برخوردار نیستند که این خود می تواند آنها را در برابر انواع عفونت ها و بیماری های مقاربتی آسیب پذیرتر کند. به هر حال، این گفته همیشه صادق نیست. چرا که تحقیقات نشان می دهد که معیارها و ویژگی های فیزیکی خاصی می تواند در مورد بهداشت دستگاه تناسلی تاثیرگذار باشد.

یکی از این معیارها ویژگیهای فیزیکی آن بو است که ممکن است با ترشحات همراه بوده یا حتی بدون آن باشد. دلایل متعددی برای بوی بد ناحیه تناسلی مردان وجود دارد. مانند عفونت های منتقله از راه جنسی، عفونت های مجاری ادراری، بهداشت ضعیف و تجمع پلاک های اسمگما (ترشحات سفید بدون خارش) و غیره.

اما اگر هیچ یک از عوامل خطر بالا در شما وجود نداشته باشد، پس علت بوی بد چیست؟ تحقیقات و داده های بالینی نشان می دهد که برخی از مردان عادی و کاملاً سالم هم می توانند کشاله ران بدبو داشته باشند.

بوی بد کشاله ران مردان

عوامل زیر اغلب منجر به تولید بوی بد در ناحیه کشاله ران مردان می شود:

  • ناحیه کشاله ران به طور کلی اغلب اوقات پوشیده شده است، بنابراین همیشه در معرض نور خورشید یا هوا قرار نمی گیرد.
  • کشاله ران با لایه های متعددی از لباس پوشانده می شود که این خود عاملی برای گرمتر شدن لباس، مرطوب تر و عرق کردن آن بیشتر از سایر از سایر نواحی بدن است.
  • درست همانند زیر بغل، ناحیه کشاله ران نیز به طور طبیعی با باکتری های خاصی پوشیده شده که به ایجاد بوی بد بدن مردان کمک می کند.
  • علاوه بر باکتری ها، کشاله ران نیز غنی از غدد خاصی معروف به غدد آپوکرین است و ترشحات آنها با عرق و سایر مایعات بدن مخلوط می شود. غدد آپوکرین زیر بغل در مردان وسیع تر از زنان است که این خود عاملی برای ایجاد بوی بد بدن مردان است.

به طور معمول این بوها مورد توجه قرار نمی گیرند، اما مشكل زمانی ایجاد می شود كه فرد در روابط صمیمی قرار می گیرد. ممکن است شریک زندگی شما هرگز از این بوی بد بدن شکایت نکند، اما این بدان معنا نیست که ناحیه کشاله ران شما بو نمی دهد. بوی بد کشاله ران یا آلت تناسلی می تواند تأثیر بدی روی شریک زندگی شما داشته باشد. این نه تنها شریک زن شما را از برقراری رابطه جنسی با شما باز می دارد، بلکه می تواند بر کیفیت روابط نیز تأثیر منفی بگذارد.(2)

مواد غذایی ایجاد کننده بوی بد دستگاه تناسلی مردان

گاهی اوقات تغییر رژیم غذایی می تواند تاثیر مثبتی در برطرف شدن بوی بدن داشته باشد. شاید برایتان تعجب برانگیز باشد اما آنچه می خورید می تواند بر بوی آلت تناسلی تاثیر بگذارد. باید به این نکته توجه داشته باشید که بدن و متابولیسم هر فردی متفاوت است، بنابراین غذایی که در یک مرد بوی بد ایجاد می کند ممکن است در مرد دیگر اینطور نباشد. با این حال، تعدادی از غذاها هستند که معمولاً درصد بالاتری برای ایجاد بوی بد در بدن دارند، از جمله:

  • گوشت قرمز
  • مرغ تیکا ماسالا
  • سیر
  • نوشیدنی های الکلی
  • ماهی

درمان بوی بد عرق مردان

مردان باید عادت داشته باشند که موهای ناحیه تناسلی خود را همیشه اصلاح شده یا بسیار کوتاه نگه دارند. زیرا موهای ناحیه تناسلی می توانند عرق و باکتری ها را به دام بیندازند. مشاهده شده است که حتی با وجود رعایت بهداشت دستگاه تناسلی، در صورتی که موهای ناحیه تناسلی به طور صحیح کوتاه نشوند، احتمال بوی بد کشاله ران زیاد می شود. نکات مفید دیگر در خلاص شدن از شر بوی بد دستگاه تناسلی مردان می توانند کمک کننده باشند:

  • سعی کنید پوست ناحیه تناسلی را خشک و خنک نگه دارید.
  • این عادت را ایجاد کنید که مرتباً آلت تناسلی و کشاله ران خود را با آب صابون شسته و خشک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که همه چین و چروک های ناحیه تناسلی را با اسکراب ملایم به درستی تمیز کرده باشید.
  • مردانی که ختنه نشده اند نیز باید از ناحیه زیر پوست ختنه گاه مراقبت کنند. استفاده از صابون ضد باکتریایی معمولاً کمک بزرگی به پیشگیری از عفونت هایی مانند بالانیت در این ناحیه می کند.
  • استفاده از لباسهای زیر نخی نیز به کاهش بوی بد بدن مردان کمک می کند، زیرا پارچه پنبه ای قابل تنفس است.
  • مردان همچنین می توانند از دئودورانت در قسمت داخلی کیسه بیضه استفاده کنند تا بوی آن را تا حد ممکن کاهش دهند، به ویژه در اواسط تابستان که رطوبت زیاد است.

درمان بوی عرق بدن مردان

همانطور که قبلاً گفته شد، مرطوب ماندن می تواند منجر به ایجاد بوی بد بدن مردان شود. بنابراین، هر بار قبل از لباس پوشیدن، مهم است که ناحیه کشاله ران را خشک کنید. اگر ناحیه کشاله ران شما همیشه خشک باشد، خطر ابتلا به بوی بد بدن کم خواهد بود. خشک نگه داشتن کشاله ران در فصل تابستان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا رطوبت و تعریق نسبتاً زیاد است.

هر بار از پارچه خشک و تمیز برای خشک کردن بدن خود استفاده کنید، زیرا پارچه یا حوله مرطوب ممکن است باعث تولید و گسترش باکتریها در این منطقه شود. استفاده از خشک کن سشوار نیز می تواند به عنان یک گزینه مورد استفاده قرار گیرد.

با رعایت نکات بالا، اکثر مردان می توانند بوهای بد بدن خود را از بین ببرند و روابط صمیمی خود را نجات دهند.

اگر بوی بدن برایتان آزار دهنده شده می توانید با متخصصین پوست و مو طبینجا در این باره مشورت کنید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید