بیماری سلیاک چیست و روش های تشخیص آن

0
2,794
465014.jpeg alt_text
465014.jpeg caption

سلیاک یک بیماری گوارشی است که در آن افراد نسبت به پروتئین گلوتن موجود در غلات از خود واکنش یا حساسیت نشان می دهند. بنابراین با ورود گلوتن به سیستم گوارشی این افراد، سیستم ایمنی افراد به عنوان یک ماده خارجی مهاجم با آن برخورد نموده و شروع به واکنش با آن می نماید. بنابراین افراد مبتلا به سلیاک باید از مصرف هر گونه مواد غذایی حاوی گلوتن به شدت اجتناب کنند.

علت بیماری

اصلی ترین دلیل سلیاک عوامل ژنتیکی و ارث می باشد. این بیماری جزو دسته بیماری های خود ایمنی محسوب می شود. اگر چه برخی از افراد تصور می کنند سلیاک در کودکان شایع تر است ولی بهتر است بدانید که این بیماری می تواند در هر سنی بروز یافته و هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا علائم سلیاک در سنین بین 30 تا 40 سالگی خود را نشان می دهند پس نمی توان آن را تنها به دوران کودکی تعمیم داد.

انواع سلیاک

سلیاک

اگر چه نمی توان به طور مشخص انواع این بیماری را از هم متمایز داد ولی نوعی دسته بندی برای این بیماری گزارش شده است: سلیاک کلاسیک، سلیاک غیر کلاسیک. در هر دو نوع از سلیاک مشکلات گوارشی مانند اسهال وجود دارد ولی در نوع کلاسیک این علائم با مشکلات عصبی هم چون رشد اندک همراه است. در نوع غیر کلاسیک هم علائم به صورت ناواضح حاکی از کم خونی، خستگی و افسردگی می باشند.

علائم سلیاک

علائم سلیاک بسیار شبیه به علائم بیماری حساسیت به گلوتن می باشد. علائمی هم چون موارد زیر در هر دو شرایط یکسانند.

• اسهال مزمن یا یبوست

• مشکلات دفعی مانند ترشحات مقعدی

• درد شکم

• زخم های دهانی

• خستگی

• تهوع

• نفخ

باید توجه داشت اگر چه علائم بیماری سلیاک با حساسیت به گلوتن یکسانند ولی در حساسیت به گلوتن آزمایش های خونی نشان دهنده آنتی بر علیه گلوتن وجود ندارد. بنابراین حساسیت به گلوتن یک بیماری خود ایمنی نیست.

عوارض سلیاک

عدم کنترل بیماری سلیاک می تواند به عوارضی منجر شود. از جمله عوارض سلیاک کنترل نشده می توان به مشکلات کم خونی، فقر آهن، کمبود مواد معدنی و ویتامین، مشکلات شدید گوارشی هم چون برخی از سرطان ها و مشکلات عصبی مانند میگرن، زوال عقل و حملات صرعی اشاره کرد. یکی از شایع ترین عوارض جانبی ناشی از سلیاک درماتیت هرپتی فرم می باشد که جزو مشکلات پوستی می باشد. این مشکلات پوستی شامل بروز بثورات پوستی مانند تاول و جوش های همراه با خارشی است که در ناحیه آرنج، زانو و شانه بیشتر دیده می شوند.

تشخیص سلیاک

بیماری سلیاک

تشخیص سلیاک در درجه اول با آزمایش خون و بررسی سلول های خونی و آنتی بادی ترشح شده بر علیه گلوتن می باشد. یکی از معمول ترین تست های خونی برای بررسی آن اندازه گیری tTG-IgA می باشد. در صورت مثبت بودن این آزمایشات پزشک روش های تشخیصی دیگری هم چون نمونه برداری از روده را به شخص تجویز خواهد کرد. در این نمونه برداری میزان آسیب به پرزهای روده ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

درمان سلیاک

تاکنون درمان های دارویی خاص به این بیماری تشخیص داده نشده اند، بنابراین موثرترین راه برای درمان و کنترل بیماری سلیاک عدم مصرف مواد غذایی گندم، جو و چاودار به عنوان مواد حاوی گلوتن فراوان می باشد. البته نمی توان گفت که تنها مواد غذایی حاوی گلوتن به این مواد ختم می شوند، چرا که امروزه اکثر مواد غذایی حاوی گلوتن مخفی می باشند که خود می تواند عامل بالقوه خطرناکی برای این افراد محسوب گردد. برخی از درمان های دارویی برای شرایط حاصله از این بیماری هم چون درماتیت هرپتی فرم تجویز می گردد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین گوارش ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید