بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D

0
1,015
151809.jpeg alt_text
151809.jpeg caption

ویتامین D را با عنوان ویتامین تحکیم بخش استخوان ها می شناسند. اما کمبود ویتامین D علاوه بر تاثیر بر بافت های استخوانی می تواند به علائم و بیماری های دیگری بینجامد که حاکی از نقش مهم این ویتامین در سایر فعالیت های بدنی می باشد. 

ویتامین D و فواید آن

به طور کلی می توان گفت که روند تولید این ویتامین در پوست آغاز می گردد. با دریافت نور UV از خورشید، ماده ای به نام کوله کلسی فرول تشکیل می گردد که این ماده به کبد و در نهایت به کلیه منتقل شده و ویتامین کامل ایجاد می شود. این ویتامین قادر است در جذب کلسیم بدن و حتی ترشح هورمون های انسولین، تیروئیدی و پاراتیروئیدی نقش کلیدی داشته باشد.

 علائم کمبود ویتامین D

نمی توان به طور قطع که یک بیماری به خصوص در اثر کمبود ویتامین D ایجاد می شود. اما حضور سازنده و پر رنگ این ویتامین در فعالیت ها و ساختار اندام های بدن می تواند باعث بروز علائم و نشانه های متفاوتی گردد که پزشکان را به کمبود این ویتامین مشکوک سازد. برخی از این علائم عبارتند از:

احساس افسردگی و ناراحتی 

یکی از احساسات بسیار ناخوشایندی که افراد ممکن است با کمبود ویتامین D تجربه نمایند احساس افسردگی می باشد. البته این حالت های روحی با دریافت مقادیر کافی از این ویتامین برطرف می گردد. 

فشار خون بالا

شاید کمی برای شما عجیب بیاید ولی بهتر است بدانید که سردرد و سرگیجه هایی که به دنبال فشار خون بالا به وجود می آید به علت کاهش ویتامین D در بدن، سخت شدن عروق خونی و کاهش انعطاف پذیری آن ها می باشد. بنابراین بهتر است افراد علاوه بر کنترل کردن سطح نمک و سایر مواد مرتبط با فشار خون بالا، وجود مقادیر کافی از این ویتامین را نیز نادیده نگیرند. 

عفونت های عود شونده

سیستم ایمنی بدن برای انجام کامل و به اندازه وظایف خود در حمایت از ارگان های بدن نیازمند دریافت مقادیر کافی از ویتامین D می باشد. بنابراین با مصرف مکمل های غذایی در صورت نیاز می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت سازید. 

ضعف عضلانی 

ضعف ماهیچه ها و عضلات شرایطی است که می توان به دلیل ضعف سیستم اسکلتی بدن ناشی شود. این دردها ممکن است بازه ای بین خفیف تا متوسط را شامل شوند. 

ضعف سیستم گوارشی 

وجود برخی از بیماری های سیستم گوارشی مانند سلیاک و بیماری های التهابی روده که از جمله بیماری خود ایمن نیز محسوب می گردند به دلیل کمبود ویتامین D در بدن می باشند که ممکن است با تظاهرات این چنینی به صورت التهابات مزمن سیستم گوارشی خود را بروز دهند. 

بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D

یکی از شاخص ترین بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D در کودکان بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان است. این حالت در بزرگسالان ممکن است خود را به صورت استئومالاسی، استئوپروز یا پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه، سرطان و بیماری های خود ایمن نشان دهد که در اثر شرایط و عواملی مانند زایمان های متعدد، داشتن رژیم گیاه خواری، مصرف داروهای کورتونی و مصرف نوشیدنی های الکلی بروز می یابد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید