بیماری کرون و روش های درمان آن کدامند؟

0
2,981
220536.jpeg alt_text
220536.jpeg caption

یکی از انواع بیماری التهابی مزمن روده بیماری کرون می باشد. این بیماری باعث بروز زخم های در جداره روده بزرگ و کوچک می شود. این بیماری می تواند هر نقطه ای از دستگاه گوارش از مری گرفته تا مقعد را تحت تاثیر قرار دهد ولی با این وجود عمده مشکلات حاصل از آن به روده ختم می گردد. البته در صورت بروز آن در روده کوچک ممکن است مشکلات جدی تری همانند انسداد روده را با خود به همراه داشته باشد. باید به این نکته توجه داشت که التهابات ایجاد شده توسط این بیماری معمولا کل ضخامت ایجاد شده در روده را می توانند تحت تاثیر قرار دهند در حالی که در زخم های ایجاد شده توسط کولیت تنها شاهد زخم های سطحی بر روی لایه پوشاننده روده هستیم.

علل بیماری کرون

علل بروز بیماری کرون هنوز به طور دقیق مشخص نشده است ولی بروز برخی نقایص ژنتیکی در سیستم ایمنی فرد می تواند التهابات تشدید شونده خود به خودی را در دستگاه گوارش ایجاد نماید. البته برخی از علل احتمالی هم چون سیگار کشیدن و وراثت می توانند افراد را مستعد ابتلا به این بیماری سازند.

علائم بیماری کرون

بسته به منطقه ای که این بیماری آن را تحت تاثیر قرار می دهد علائم آن نیز متفاوت خواهد بود. ولی به طور کلی می توان علائم زیر را برای آن نام برد:

• درد های متناوب شکمی و حالت های گرفتگی و اسپاسم شکمی

• خونریزی از رکتوم که می تواند به صورت خون روشن یا خون مخفی در مدفوع باشد

• اختلالات دفع که باعث نیاز فوری و یا حتی تخلیه ناقص مدفوع می گردد

• اسهال مداوم

• یبوست

ترشحات مقعدی

• استفراغ و تهوع ناشی از دردهای شکمی

• دوره های بروز تب

تعریق شبانه

• زخم‌های دهانی و التهابات پوستی

• کاهش وزن و از دست دادن اشتها

• تاخیر در رشد طبیعی و جنسی کودکان

البته برخی از بیماران ممکن است تنها برخی از این علائم را تجربه کنند و یا میزان و شدت بروز این علائم در تمامی بیماران یکسان نباشد. هم چنین دوره های بروز علائم نیز به مرور زمان ممکن است دستخوش تغییراتی شود. به عنوان مثال ممکن است علائم مدت ها به عنوان مثال تا ماه ها و سال ها هم چنان ادامه داشته باشند. بنابراین می توان گفت که بیماری کرون نوعی بیماری غیر قابل پیش بینی است.

تشخیص بیماری کرون

بیماری کرون

عمدتا بعد از بررسی علائم توسط پزشک، ممولا یک آزمایش کولونوسکوپی و یا تصویر برداری با بلع محلول باریم معمولا صورت می گیرد. البته ممکن است در طی فرآیند تشخیص های افتراقی مواردی هم چون آزمایش خون برای بررسی میزان گلبول های سفید خون، میزان رسوب گلبول های سفید خون که بر اثر عفونت و التهاب به وجود می آید، آزمایش مدفوع که برای بررسی عفونت های انگلی و آزمایش کالکوپروتکتین برای تمایز بین دو بیماری سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده صورت می گیرد.

درمان بیماری کرون

درمان بیماری کرون معمولا شامل مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و بر طرف کننده التهاب می باشد. البته برخی از درمان های خانگی بیماری کرون نیز می توانند از شدت و میزان بروز دوره های علائم بکاهند. از جمله این مواد غذایی می توان به چای سبز، زنجبیل و زردچوبه اشاره نمود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید