تاثیر خوراکی ها بر روی افزایش قد کودکان

0
1,724
306654.jpeg alt_text
306654.jpeg caption

در حال حاضر متوسط افراد جامعه قدی حدود 165 تا 175 سانتی متر دارند. یکی از خواسته های رایج والدین برای فرزندانشان بخصوص در مورد پسربچه ها، بلند قامت شدن آنهاست. وقتی پدر و مادر قد متوسطی دارند یا ازکودکی متوجه کوتاه قدی فرزند خود می شوند به دنبال راه حل های مختلف و گاهی نامناسب از جمله استفاده از داروهای مختلف شمیایی و هورمونی، خوراکی ها، ورزش ها و تبلیغات مختلف میروند. حال انکه بسیاری ازاین موارد فقط برای سو استفاده مالی و کلاهبردای است. 

 رشد قدی 

نوزادان معمولا با متوسط قد 50 سانتی متر متولد می شوند. بیشترین سرعت افزایش طول قد در دو سال اول زندگی رخ می دهد و به تدریج از سرعت رشد قد کم می شود تا کودک به بلوغ برسد. در زمان بلوغ جهش رشدی قد اتفاق می افتد.  این جهش در دختران زودتر از پسرها و حدود سن 13 تا 15 سالگی رخ می دهد. بعد از بسته شدن صفحات رشد دیگر رشد قدی اتفاق نمی افتد و هرگونه تبلیغ در رابطه با افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد کاذب و غیرعلمی می باشد. 

علل کوتاهی قد

کوتاهی قد ژنتیکی

قد کودکان متوسطی از قد پدرو مادر آنهاست. کودکانی که والدین انها قد کوتاهی دارند درنهایت قدی متوسط پیدا خواهند کرد و علت کوتاهی قد انها ژنتیکی می باشد. 

کوتاهی قد سرشتی

برخی از کودکان نسبت به هم سن و سالان خود قد کوتاه تری دارند ولی زمانی که به بلوغ می رسند قد انها از هم سن و سالانشان بلند تر می شود.  این کودکان از قد بلندی برخورار خواهند بود. بعبارتی در کوتاهی قد سرشتی در ابتدا رشد قد اهسته است ولی در نهایت رشد قدی خوبی خواهند داشت و نسبت به هم سن و سالان خود بلندتر خواهند بود.  معمولا سابقه ای از این شرح حال در خانواده انها نیز وجود دارد. 

بلوغ زودرس

یکی دیگر از علل کوتاهی قد، بلوغ زودرس و بسته شدن سریع صفحات رشد در اثر هورمون های جنسی است. در بلوغ زودرس علل مختلفی از جمله علل ژنتیکی و عوامل محیطی دخیل می باشند. گاهی میتوان با ظاهر شدن نشانه های بلوغ در سنین پایین درمان را شروع کرد و از بلوع زودرس و کوتاهی قد کودکان جلوگیری کرد. 

اختلالات ژنتیکی 

برخی از اختلالات ژنتیکی با کوتاهی قد همراهی دارند از جمله سندرم داوون و ترنر. 

عوامل موثر بر رشد قدی

 

افزایش قد کودکان

رشد قدی تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله علل ژنتیکی، شرایط اقلیمی و عوامل محیطی از جمله تغدیه قرار میگیرد.  برخی از این علل مثل عوامل ژنتیکی قابل کنترل نیستند ولی برخی از این عوامل را می توان کنترل کرد.  البته اصلاح تمام این عوامل قبل از بسته شدن صفحات رشد و در دوران رشد کودک موثر واقع میشوند. داشتن یک رژیم غذایی متنوع و سالم بستری مناسب برای دریافت ریزمغذی های لازم جهت تامین رشد قدی را فراهم میکند. کلسیم عنصر اصلی در استخوان سازی است که میزان مورد نیاز ان باید از طریق مصرف مناسب لبنیات و شیر تامین شود. داشتن پروتئین کافی در رژیم غذایی برای رشد قدی بسیار ضروری است. گوشت و تخم مرغ منابع غنی از پروتئین هستند که حتما باید در رژیم غذایی کودک قرار بگیرند. روی عنصر مهم دیگری است که علاوه بر حفظ طراوت و سلامت مو، ناخن و پوست به رشد و بلوغ کودک نیز کمک میکند. جالب است بدانید زرده تخم مرغ منبع غنی از روی است. اگر کودک شما میزان لازم ویتامین ها و کلسیم را از مواد غذای دریافت نمیکند ممکن است نیاز به شروع مصرف مکمل ها باشد. شیرخواران حداقل تا سن دوسالگی باید ویتامین D مصرف کنند و درصورت کمبود ویتامین دی در ازمایشات چکاپ سالانه مصرف ویتامین D را ادامه دهند. زیرا ویتامین D و کلسیم دو عنصر مهم برای تشکیل استخوان های مقاوم هستند. 

ورزش

انجام ورزش های کششی با تحت فشار قرار دادن عضلات موجب تحریک استخوان سازی و افزایش طول استخوان در دورهن رشد قدی کودک می شوند. یکی از مسایلی که موجب کوتاه قد شدن و بلوغ زودرس در نسل امروز شده استفاده زیاد از تلفن همراه و نشستن روی صندلی برای مدت های طولانی است که علاوه بر اسیب به تمرکز، بینایی و … موجب بی حرکتی طولانی مدت کودک می شود. در نتیجه نیاز استخوان ها برای افزایش طول کاهش پیدا می کند. پس بهتر است کودکانمان را در فعالیت های ورزشی شرکت دهیم، در باشگاه ها ثبت نام کنیم و مشوق انها برای داشتن روحیه ای پر انرژی و ورزشکار باشیم.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید