علت جوش داخل بینی چیست؟

0
16,866
جوش داخل بینی

مشاهده منافذ مسدود شده در قسمت بیرونی بینی بسیار رایج است چرا که این ناحیه چرب ترین ناحیه صورت است. با افزایش تولید روغن هم، کثیفی آن بیشتر می شود. هنگامی که منافذی با کثیفی، چربی و مواد زائد مسدود می شود، احتمال زیادی برای مواجه شدن با جوش آکنه یا جوش سرسیاه وجود خواهد داشت.

علت جوش داخل بینی

اما علت ایجاد جوش های داخل حفره بینی چیست؟ برخی از متخصصین پوست بر این باورند که، نحوه ایجاد این جوش ها تقریباً یکسان است. همانند هر قسمت از بدن، موهای ظریفی در داخل بینی وجود دارد. باکتری ها از طریق فولیکول مو به داخل پوست حرکت می کنند. از آنجایی که ما در این بخش در مورد قسمت درونی و جوش داخل بینی صحبت می کنیم، محرک های خاص کمی متفاوت هستند، بنابراین در اینجا چند عامل مشترک وجود دارد:

جوش‌های داخل بینی ممکن است تنها یک آکنه معمولی بوده و یا حتی نشانه‌ای از موارد جدی‌تر مانند عفونت باشند.

آلرژی

نیروی فعال ناشی از دمیدن یا مالش مداوم بینی می تواند باعث ورود باکتری به داخل شود. زمانی که چنین اتفاقی بیافتد، چیزی شبیه آکنه رخ می هد. بنابراین در جایی که نباید باکتری‌ها وجود داشته باشند، بنابراین بدن پاسخ ایمنی، التهابی، قرمزی و درد را نشان می‌دهد.

کوتاه کردن یا کندن موی بینی

چه موهای بینی خود را با موچین بردارید و چه از یک موبر با تیغ های کوچک در قسمت داخلی بینی خود استفاده کنید، بهم ریختن موها می تواند باعث رشد و ایجاد مشکل شود.

وارد کردن جسم خارجی به بینی

حتی اگر موهای بینی خود را به طرق مختلف برندارید، وارد کردن انگشت خود به هر دلیلی می تواند باکتری های پنهان شده در زیر ناخن شما را به پوست این ناحیه وارد کرده و به ایجاد یک جوش داخل بینی دامن بزند.

کورک بینی

یک برجستگی که ممکن است بیشتر در داخل بینی شما و فراتر از سوراخ بینی باشد. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که این نقطه خصوصاً برای عفونت خطرناک است، زیرا به مغز نزدیک بوده و اگر عفونت به سمت مغز شما سرایت کند، می‌تواند باعث یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام ترومبوز سینوس کاورنو شود. این وضعیت بسیار نادر است و از هر 100000 نفر در سال یک نفر را مبتلا می سازد.

در صورتی که تصور می کنید که دچار کورک بینی شده اید، بایستی برای درمان به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی و یک کرم آنتی بیوتیک تجویزی مانند موپیروسین را به شما تجویز نماید.

وستیبولیت بینی

وستیبولیت بینی زمانی رخ می دهد که شما یک عفونت کوچک در دهانه سوراخ بینی خود داشته باشید. این عفونت‌ها اغلب توسط باکتری استافیلوکوک ایجاد می‌شوند، که وقتی بینی خود را می‌گیرید یا بینی خود را زیاد ‌فشار می دهید، می‌توانند وارد پوست شما شوند.

تبخال

تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است که یک عفونت بسیار شایع و مادام العمر است. آنها اغلب روی لب های شما ظاهر می شوند، اما می توانند در داخل بینی نیز ایجاد شوند.

علائم وجود جوش درون بینی

چند علامت که نشان دهنده وجود موهای زائد در بینی و جوش های به دنبال آن هستند عبارتند از:

  • احساس کردن یک برآمدگی کوچک و گرد در داخل سوراخ بینی
  • وجود یک برآمدگی کوچک سرسفید پر از چرک
  • خارش
  • درد

ممکن است در موارد زیر دچار کورک بینی شوید:

  • در پوست داخل بینی شما یک برآمدگی کوچک و حساس ایجاد شده.
  • برجستگی بزرگتر شده و با چرک مایل به زرد پر می شود.
  • برآمدگی پاره شده و مایع شفافی از آن خارج می شود.

برخی از علائم شایع وستیبولیت بینی عبارتند از:

  • برجستگی های حساس در اطراف پایه موهای بینی
  • ایجاد پوسته های زرد رنگ در اطراف دهانه سوراخ های بینی
  • خونریزی جزئی هنگام جدا شدن پوسته ها

شیوع تبخال می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • احساس گزگز یا سوزش در داخل بینی قبل از ایجاد تبخال
  • یک تاول دردناک که چرک را تخلیه می کند
  • خارش
  • تب
  • بدن درد

چگونه جوش داخل بینی را از بین ببریم؟

به طور معمول، زمانی که در حال درمان آکنه هستید، به شما گفته می‌شود که تمام داروهای سنگین معمولی مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و رتینول را امتحان کنید، و برای جوش‌های بیرونی ناحیه بینی، ممکن است این موارد عالی عمل کنند. اما اگر تا به حال داخل بینی خود را احساس کرده باشید به خصوص زمانی که در آن جوش وجود داشته باشد، احتمالاً متوجه شده اید که چقدر پوست قسمت زیرین سوراخ بینی شما متفاوت است.

اساساً، پوست خارجی بینی شما دارای یک مرز اپیدرمی است، به این معنی که دارای یک لایه بالایی از سلول سنگفرشی است که از بیرون در برابر نفوذ محافظت می کند. اما داخل بینی چندان اینگونه نیست و حفره بینی ما در داخل آن اپیدرمی ندارد، این مخاط مستقیم است، به این معنی که بیشتر فقط دنیای درون است.

در نتیجه این وضعیت بدان معنا خواهد بود که تمام محصولات معمول آکنه را باید نادیده بگیرید و به جای آن داروهای خانگی زیر را امتحان کنید.

اگر جوش شما یک آکنه معمولی باشد، بهترین درمان تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از محصولاتی مانند اسید سالیسیلیک است.

از کمپرس گرم استفاده کنید. کمپرس گرم می‌تواند تورم را کاهش داده و باکتری‌ها را به سطح پوست بیاورد. از آنجایی که سوراخ بینی شما کوچکتر از آن است که یک حوله کامل را در آنجا بچسبانید، پیشنهاد ما این است که چند سواب پنبه ای را زیر آب گرم بگذارید.

از پماد استفاده کنید. مرحله بعدی این لیست استفاده از پماد باسیتراسین بدون نسخه است که یک آنتی بیوتیک برای جوش داخل بینی بصورت موضعی بوده و استفاده مجدد از آن سه بار در روز بایستی تکرار گردد. کاری که پماد جوش داخل بینی انجام می دهد این است که لایه بالایی سلول های پوست را استریل می کند.

به آن دست نزنید. بعد از اینکه مراحل یک و دو را امتحان کردید، دست بردارید.

برای تسکین علائم تبخال بینی، می‌توانید یخ را در یک پارچه نازک بپیچید و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی زخم سرد نگه دارید.

چه مدت طول می کشد تا جوش داخل بینی از بین برود؟

روال مراقبت از پوست گفته شده را دنبال کنید و سه بار در روز به مدت سه تا ده روز از پماد استفاده کنید. اگر این شرایط بیش از چند روز ادامه داشته باشد و باعث ناراحتی یا درد شدید شود که در قسمت‌های دیگر صورت خود احساس گردد، این احتمال وجود دارد که به دمل تبدیل شده باشد. در این مورد، باید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا آن را برش داده و تخلیه کند.

علل و پیشگیری

جوش داخل سوراخ بینی می‌تواند به دلیل عوامل متعددی مانند مسدود شدن منافذ، سلول‌های مرده پوست و موها رشد کرده باشند.

از عوامل محرک مانند موچین یا کندن موهای بینی، وارد کردن دست در داخل حفره بینی خودداری کنید.

از مالیدن، تحریک یا دمیدن بیش از حد بینی خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به تحریک بیش از حد و تشدید التهاب شود.

موچین کردن یا کندن موهای بینی می تواند شما را مستعد رشد موهای درونی کند.

پوست خود را تمیز نگه دارید. اگرچه قادر به کنترل چربی پوست نیستیم اما می‌توانیم سطح پوست خود را تمیز و لایه‌برداری شده نگه داریم، که می‌تواند از مسدود شدن منافذ جلوگیری کند.

از ایجاد جوش در اولین نشانه جلوگیری کنید. اگر یک برآمدگی قرمز یا دردناک را در بینی خود احساس کردید که ممکن است شروع جوش باشد، محصولی حاوی بنزوئیل پراکسید را برای کاهش سطح باکتری‌های عامل آکنه و برای آرام کردن التهاب استفاده کنید. بنزوئیل پراکسید در از بین بردن باکتری های مولد آکنه موثر است، اما اسید سالیسیلیک ممکن است در وهله اول از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کند زیرا سلول های مرده پوست را از بین می برد.

منبع

پیشنهاد مطالعه : روش خانگی درمان گرفتگی بینی

چنان چه درباره جوش درون بینی نیازمند دریافت راهنمایی های دقیق تری هستید می توانید سوالات خود را بصورت آنلاین با متخصصین گوش و حلق و بینی طبینجا مطرح نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید