خارش بیضه ها نشانه چیست ؟

0
77,086
620191.jpeg alt_text
620191.jpeg caption

خارش بیضه ها چه در مردان بزرگسال و چه در کودکان می تواند یک مشکل خجالت آور باشد. از طرفی دلایل مختلفی برای بروز خارش بیضه ها وجود دارد. این مشکل می تواند خارش بیضه و کشاله ران یا اطراف بیضه ها را شامل گردد. به طبع براساس این دلایل و منطقه دقیق این عارضه، درمان های مختلفی را برای این خارش می توان تجویز نمود. 

علت خارش بیضه

باید به این نکته توجه کنید که خارش اطراف بیضه ها اتفاق چندان دور از انتظاری نخواهد بود به عنوان مثال گرمای هوا و افزایش تعریق، پیاده روی و سایش بین سطح این ناحیه و لباس و عدم تمیز بودن منطقه بیضه ها می توانند به عنوان دلایل شایع و طبیعی برای خارش اطراف بیضه ها به حساب بیایند. البته نباید وجود برخی از بیماری ها و شرایط زمینه ای را در این میان نادیده گرفت.

 

گرمی هوا و عرق سوز شدن

اگر به دنبال ورزش و پیاده روی های طولانی در هوای گرم دچار خارش بیضه شده باشید ممکن است علائم دیگری مانند موارد زیر را تجربه کنید:

قرمزی 

حساسیت پوست به لمس

ایجاد زخم

 

عفونت قارچی

برخی از عفونت های قارچی دلیل بروز خارش بیضه ها می باشند. این عفونت ها معمولا از طریق رابطه جنسی محافظت نشده ممکن است شخص را آلوده نمایند. قارچ های مختلف ممکن است بر روی پوست و یا در روده ها سکونت داشته باشند و از طریق رابطه جنسی مقعدی نیز منتقل گردند. افرادی که دچار عفونت قارچی شده باشند علائم دیگری مانند موارد زیر را نیز ممکن است داشته باشند:

مشکلات ادراری مانند درد و سوزش

ورم کیسه بیضه

مشکلات پوستی مانند خشکی و پوسته ریزی

وجود بوی ناخوشایند

 

تبخال تناسلی

تبخال های ایجاد شده در ناحیه تناسلی به علت ابتلا به عفونت های ویروسی منتقله از طریق رابطه جنسی می باشد. افراد مبتلا به تبخال تناسلی ممکن است خارش های شدیدی را در ناحیه بیضه ها تجربه نمایند و علاوه بر آن:

تاول و زخم در اطراف بیضه ها و آلت تناسلی

سوزش آلت تناسلی و کیسه بیضه ها 

مشکلات دفع ادرار و وجود درد

 

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ناشی از ویروس هرپس پاپیلومای انسانی می باشد. این بیماری می تواند تا مدت ها به صورت نهفته در بدن باقی بماند و به رشد و تکثیر خود ادامه دهد اما گاهی علائم اولیه ای مانند خارش بیضه می تونند حاکی از وجود این بیماری باشند. برخی از شایع ترین علائم برای زگیل تناسلی عبارتند از:

ضایعات هم رنگ با پوست 

زگیل هایی به شگل کلم در ناحیه کیسه بیضه ها و آلت تناسلی

خونریزی در هنگام رابطه جنسی

 

شپش ناحیه تناسلی

شپش ها قادرند در میان موهای ناحیه تناسلی زندگی کرده و از خون شخص تغذیه نمایند. رابطه جنسی محافظت نشده دلیل ابتلا به این شپش ها و بروز خارش بیضه ها می باشد. 

 

عفونت باکتریایی

در میان عفونت های باکتریایی ایجاد کننده خارش بیضه می توان به دو دلیل شایع یعنی کلامیدیا و سیفلیس اشاره کرد. این دو بیماری قابلیت از طریق انتقال رابطه جنسی مقعدی و دهانی را دارا می باشند، لذا نیازمند مراقبت های بیشتر در زمان رابطه جنسی می باشند. از علائم شایع عفونت های تاثیر گذار بر روی آلت تناسلی و بیضه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود ترشحات بد بو و رنگی از آلت تناسلی

درد و سوزش در هنگام ادرار کردن

خونریزی مقعد

درد بیضه ها

 

برای خارش بیضه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در قدم اول یک پزشک اورولوژی یا متخصص کلیه و مجاری ادراری می توانند بررسی های لازمه را بر روی بیضه ها داشته باشند. برخی از موارد خارش بیضه به کمک درمان های تجویزی بهبود یافته و در تعدادی از موارد نیز فرد ممکن است برحسب نیاز به پزشک متخصص پوست ارجاع داده شود. 

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص اورولوژی ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید